Techniek vraag,
Heb nog een onbekende dynamo liggen, nou heb ik die effe aan een accu gezet en met de boor getest of ie het doet, en het antwoord is ja.
Voltage gaat omhoog naar acceptabel niveau. Echter uhh ik ben even de natuurkunde lessen vergeten... hoe test ik hoeveel amps hij kan afgeven ?
Groeten Michiel
Dynamo testen
-
Roger B.
Re: Dynamo testen
door hem te belasten en dan te meten, maar je multimeter trekt dat niet hoor 
dus een vermogensweerstand van 0,01 ohm in serie met een accu aan de dynamo hangen, in delen inschakelbare belasting van 120A aan de accu hangen, dynamo nominaal toerental laten draaien (overeenkomstig met 2000-2500 rpm motortoerental)
spanningsval over de weerstand meten, stap voor stap de belasting inschakelen, spanningsval over de weerstand meten en spanning aan de accu in de gaten houden.
zolang de spanning aan de accu niet daalt levert de dynamo stroom
spanningsval over dynamo in volt x100=ampére stroom door weerstand
maar ff langs een dynamoboer is eenvoudiger
dus een vermogensweerstand van 0,01 ohm in serie met een accu aan de dynamo hangen, in delen inschakelbare belasting van 120A aan de accu hangen, dynamo nominaal toerental laten draaien (overeenkomstig met 2000-2500 rpm motortoerental)
spanningsval over de weerstand meten, stap voor stap de belasting inschakelen, spanningsval over de weerstand meten en spanning aan de accu in de gaten houden.
zolang de spanning aan de accu niet daalt levert de dynamo stroom
spanningsval over dynamo in volt x100=ampére stroom door weerstand
maar ff langs een dynamoboer is eenvoudiger
gone
Re: Dynamo testen
Dat wordt moeilijk met een accutolletje. Je moet dan een afnemer zoeken van zo'n 1400 watt
Een lier is weer teveel; dynamoboer is inderdaad makkelijkst.