accu perikelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

accu perikelen

Berichtdoor vandestraatweg » 23 Mar 2013, 19:04

Mijn originele LR accu (puma) lekt via de dopjes. Nu zal je zeggen draai ze strakker aan maar dan piept (letterlijk) het gas en accuzuur er gewoon uit.
Dus allemaal wit poeder in de accubak.

Waarom stroomt het gas niet gewoon uit het pijpje? (ja buisje al vervangen)
Iemand een tip of truck?

Johan

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: accu perikelen

Berichtdoor VeeTee » 23 Mar 2013, 19:19

Als je accu echt flink staat te gassen zou er zo maar wat mis kunnen zijn met de laadregelaar... Al eens gemeten wat de spanning is met draaiende motor, licht verhoogd toerental?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: accu perikelen

Berichtdoor vandestraatweg » 23 Mar 2013, 19:30

Ik heb de accu er nu even uitgehaald en aan de lader gelegd. Lader staat nu op Float met 13.68 volt
Rondjes worden nu (toch nog) licht nat.


Johan

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: accu perikelen

Berichtdoor Roger B. » 23 Mar 2013, 19:44

reken maar op een nieuwe accu dan. . .

en check je laadsysteem om te voorkomen dat daardoor je nieuwe accu ook stuk gaat
gone

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: accu perikelen

Berichtdoor vandestraatweg » 24 Mar 2013, 09:07

Na een nachtje laden 13.6 v onbelast. In de auto met toerental op 2000 wordt 14,56 volt geladen (stationair ook 14.5 volt)

Johan

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: accu perikelen

Berichtdoor VeeTee » 24 Mar 2013, 10:24

Dat is te hoog. De gasspanning is 14.4 V. Als de dynamo (alternator) bij stationair al zo veel spanning levert is er waarschijnlijk de regelaar stuk.
Even met de dynamo naar een dynamo-revisie bedrijf, daar hebben ze zo de diagnose gesteld en eventueel ook gereviseerd/gerepareerd of een ruildynamo..
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: accu perikelen

Berichtdoor conny » 25 Mar 2013, 11:49

Verschil tussen 14,4 en 14,6 is te verwaarlozen; accu is kapot. Laadsysteem van computergestuurde BMWmotorfiets levert 14,73 digitaal. Niets aan de hand.
Heb ooit een 24V landcruiser gehad; die leverde op een gegeven moment 50V. :lol: Kijk, dan gaan die batterijen gegarandeerd wel droogkoken :ugeek:

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: accu perikelen

Berichtdoor vandestraatweg » 16 Jul 2013, 22:35

Vervolg op de accu perikelen. Eindelijk een DIN accu gevonden die past (duurt een paar maanden maar dan heb je ook wat). Het lijkt echter of de accu leeg loopt.
Motor staat uit/deur op slot (binnenverlichting uit :-) en toch geeft de volt meter de volgende dag ruim een volt minder aan (van 13.6 naar 12.2)
Moet ik me zorgen maken? of gewoon dit weekend op vakantie gaan (vier weken naar Zambia rijden)

Auto defender 110 2009 2.4 Puma

Johan

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: accu perikelen

Berichtdoor Roger B. » 16 Jul 2013, 22:51

die 13,65 volt meet je net na uitzetten van de motor, dan blijft de accu nog even op het laadniveau hangen, gedurende pakweg een half uur tot een uur komt de accu tot rust en stabiliseert de spanning zich.

12,2 is niet echt verkeerd (het heet niet voor niets een 12 volt accu) ergens tussen 12,1 en 12,4 is normaal en je alarm en klokje hebben natuurlijk ook een beetje verbruik
gone

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: accu perikelen

Berichtdoor vandestraatweg » 17 Jul 2013, 06:49

Roger, dank voor het antwoord. Ik kan nu met een gerust hart op pad gaan!
Johan


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten