3.5 v8 projectje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sebas

3.5 v8 projectje

Berichtdoor Sebas » 22 Mar 2013, 18:42

Ik ben bezig met het wisselen van mijn 3.5 v8.
Het te vervangen blok is inmiddels ontdaan van luchtfilter, olie, water etc etc.

Het "nieuwe" blok en tevens het oude zou ik beiden op BDP willen zetten. Iemand een idee hoe ik dit doe? Met de markering op de krukas poelie en dan met een grote ringsleutel ronddraaien?
Ik weet niet exact wat de staat is van het nieuwe blok en wil voorzichtig te werk gaan. Ik heb al enige aangekoekte oude olie van onder de kleppendeksels verwijderd.
Is het nodig om het blok te vullen met olie voordat ik ga draaien aan de poelie? :?:

Roger B.

Re: 3.5 v8 projectje

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2013, 20:24

nee, met de snelheid waarmee je de pulley draait doet de oliepomp toch niks, dus met olie vullen heeft geen zin.

je moet wel straks misschien je oliepomp vullen met vet. Soms, als een V8 te lang zonder olie staat wil die nog weleens leeg lopen en dan zuigt ie niet meer aan.

Als de motor zo vervuild is is demontage en schoonmaken waarschijnlijk het verstandigst. of tweede keuze optie Forté motorflush erdoor...

markering BDP staat op de pulley waarschijnlijk, dus je kunt de motor zo in het BDP draaien. bij voorkeur draaien in de juiste draairichting
(zoals de motor ook zelf draait)
gone

Sebas

Berichtdoor Sebas » 22 Mar 2013, 23:26

Ik dacht door het blok met olie te vullen dat ie makkelijker rond zou draaien.
Flushen wil ik sowieso. Nog andere tips bij het opstarten van een motorblok dat al een tijdje stil heeft gestaan?

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 22 Mar 2013, 23:56

Sebas schreef:Het "nieuwe" blok en tevens het oude zou ik beiden op BDP willen zetten.

?? BDP ??
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Mar 2013, 00:21

klein beetje olie via de bougiegaten in de cilinders doen en twee slagen met de hand (ratel met dop op krukasbout) ronddraaien) zodat de cilinderwanden niet droog staan, erg veel meer kun je daar niet aan doen. zonder de motor te demonteren.

even op de startmotor op oliedruk laten komen (zonder bougies) maar zoals gezegd is het mogelijk dat de pomp niet meer aanzuigt zonder eerst met vet gevuld te zijn

en Edwin: BDP is bovenste dode punt (van de eerste cilinder) de stand van de krukas waar de zuiger van de eerste cilinder in het hoogste punt staat.
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Mar 2013, 07:13

Ik neem aan dat je het blok op het BDP wilt zetten om de onsteking over te kunnen bouwen?

Dat kan met de markering van de krukas maar let wel op want er zijn twee mogelijkheden. De motor is immers een 4 takt.
Cilinder 1 moet vlak voor het BDP vonken op het moment dat de beide kleppen van cilinder 1 dicht zijn. Dat is de cilinder links voor vlak bij de verdeler. Dus voordat je de onsteking overzet even de kleppendeksel eraf halen om dat te controleren.

Sebas

Berichtdoor Sebas » 23 Mar 2013, 07:21

Eerlijk gezegd heb ik dat op advies te horen gekregen. Ik dacht in eerste instantie dat het te maken had met de stand van de primaire as uit de versnellingsbak, maar dat betwijfel ik.
Ontsteking hoef ik niet om te zetten vooralsnog :?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Mar 2013, 08:23

stand van as versnellingdbak heeft niks met stand krukas te maken, immers, als je de koppeling intrapt draait de krukas (bij lopende motor en stilstand van het voertuig) tov de as van de versnellingsbak.

op BDP zetten is alleen van belang bij afstelling van nokkenas en ontsteking
gone

Sebas

Berichtdoor Sebas » 23 Mar 2013, 14:45

Oke, daarbij krijg ik het oude blok rondgedraaid met een grote dop. De markering kan ik dan idd tussen de streepjes (before-After) zetten.
Het nieuwe blok heeft een soort storz koppeling op de krukaspoelie zitten. Ik vraag me af hoe ik die gedraaid krijg. Ook al is het om te kijken of ie niet vast zit.
krukas poelie.JPG
poelie
krukas poelie.JPG (19.62 KiB) 5461 keer bekeken

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 23 Mar 2013, 15:56

You use the slinger (starting handle) that came with the vehicle originally :lol: Not only does my Range Rover have one in it's tool kit but I have started it on Brompton Road much to the amusement of the Yuppies standing next to me, The Land Rover V8s also had one. If you don't have one then you can make one with a dopje and an old large spijker and a bit of electric glue.
Starter Dog.jpg
Starter Dog.jpg (15.5 KiB) 5451 keer bekeken

Actually you can get a long dopje onto the end of it too

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”