Offroad trailers overzicht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dommel

Re: Offroad trailers overzicht

Berichtdoor Dommel » 21 Mar 2013, 11:23

TomVooges schreef:
Dommel schreef:Voor diegene die zelf willen bouwen:
(...)
Bovendien: is zelfbouw altijd wel goedkoper? Een "merk" aanhangwagen zal bij verkoop altijd meer opbrengen dan een zelfbouw karretje.

Nou, dat is ook nog eens een overweging. Ik waardeer de kwaliteit van heel veel doe-het-zelvers, maar mijn eigen capaciteiten zijn vooral in de uitvoering niet altijd betrouwbaar.

Herkenbaar!
Als in ons bedrijf iets door m'n vader gelast werd en zelf geknutseld was, werd het vervolgens uit oogpunt van degelijkheid loeizwaar. :lol:

Een mogelijkheid is ook om een gewone aanhangwagen om te bouwen. Zodanig dat het later weer als een normale aanhanger te verkopen is of zelf te gebruiken op de dagen dat je het snoeiafval wilt wegbrengen.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Mar 2013, 11:50

Zelfbouw is zelden goedkoper, maar je hebt wel je eigen ding.

Waarom zou je lompe LaRo wielen onder een aanhanger willen? Daar begrijp ik werkelijk helemaal niks van??

In 16 jaar tijd heb ik nog nooit een aanhanger band lekgereden......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dommel

Berichtdoor Dommel » 21 Mar 2013, 11:57

Inderdaad, zelf heb ik een aanhanger met verlaagd chassis en lage profiel banden om 13" velgen.
Overigens heb ik vaak genoeg banden plat of van de velg gereden, maar dat waren vaak in absurde omstandigheden.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Gerard

Berichtdoor Gerard » 21 Mar 2013, 12:50

Als je voor elk onderdeel of stukje materiaal naar de winkel moet, kan zelfbouw nauwelijks goedkoper zijn dan aanschaf.
Maar als je het ontwerp en je behoeften aanpast op wat je beschikbaar hebt of waar je toevallig relatief gemakkelijk/goedkoop kan aankomen is dat een ander verhaal.

Een ander punt is dat menigeen degelijkheid en kwaliteit vertaalt in zware vaak dikwandige materialen, terwijl dat bij een goede constructie vaak niet nodig is.

Die grote wielen is vooral een kwestie van smaak denk ik. Wat de een lomp vind, is voor de ander mooi of stoer.
Ik vind het wel prettig dat je een wetroad/crossing kan pakken omdat de aanhanger wat hoger staat en dat op een rotsachtige ondergrond er wat meer rubber tussen velg en grond zit.
En die van mij wordt ook vooral gebruikt voor de Fursteneaus en Makka's op deze wereld, maar als het moet kan het wel ... :mrgreen:
(en in geval van nood heb ik dus 3 reservewielen voor de 90)

Gerard

wiel.jpg
BFG MT 255x85x16

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 21 Mar 2013, 12:52

conny schreef:Doe effe rondkijken in Australie (via het web dan, he); daar heeft iedereen zo'n ding achter z'n auto bengelen :lol: Op youtube kun je dan weer mooie filmpjes zien hoe dat er in het echt uit ziet. :roll:

Of in Zuid Afrika rondkijken:

http://www.jurgenstrailers.co.za/our-tr ... ilers.html
en
http://www.jurgenssafari.co.za/

(wel voorzien van Toyota wielen en ook van rubber torsie vering op een aantal modellen)

Dommel

Berichtdoor Dommel » 21 Mar 2013, 13:10

Gerard schreef:Die grote wielen is vooral een kwestie van smaak denk ik. Wat de een lomp vind, is voor de ander mooi of stoer.
Ik vind het wel prettig dat je een wetroad/crossing kan pakken omdat de aanhanger wat hoger staat en dat op een rotsachtige ondergrond er wat meer rubber tussen velg en grond zit.

Ook smaak, maar ook het doel waarvoor de kar moet dienen. Een plateau aanhangwagen die dagelijks gebruikt wordt heeft meer baat bij kleinere wielen voor (mede met verlaagd chassis) lagere laadvloer en hoger laadvermogen, nadeel zijn deze wielen voor langere afstanden vanwege oververhitting. Grotere wielen vooral makkelijk bij moeilijker begaanbare terreinen.

W.b.t. zelfbouw blijft de verplichting van het COC document bij een aanhangwagen. Veel zelfbouw zul je dus denk ik niet meer gaan aantreffen in de toekomst.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Mar 2013, 13:36

Ik heb een Hapert chassis gekocht met een 1800kg as en normale maat wielen. Dit komt compleet met kenteken maar zonder bodem. Ik heb hem ongegalvaniseerd besteld zodat ik er nog aan kan lassen en slijpen.

Zo heb je een legale kar met een fatsoenlijk laadvermogen en kun je toch naar eigen inzicht bouwen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

TMW

Berichtdoor TMW » 21 Mar 2013, 15:35

Vaak zit de trekhaak hoog, wat ook evt grotere wielen logisch maakt.
Een kampeeraanhanger willen blijven gebruiken als 'gooi alles er maar in'aanhanger is een illusie.
Dan kan je beter gewoon een aanhanger gebruiken en verder geen aanpassingen doen.

ik zie ook vaak een NATO koppeling (of iets soortgelijks) op de offroad aanhanger, met alle voor- en nadelen, zowel praktisch, juridisch als cosmetisch.

Mijn idee zou een aanhanger zijn waar twee OZtenten in/op passen. Nu zijn de oplossing die ik zie vaak met een daktent/vouwwagen. Mocht iemand ooit OZ icm aanhanger gezien, hoor ik het graag.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 21 Mar 2013, 15:51

Wij hebben een Holtkamper, niet goeiekoop maar zit wel goed in elkaar en een berg laadruimte.

Die van ons heeft voor het mooie wel een te lange oversteek achter de achteras, maarja weinig last van gehad op de boerenpaden.

Groet Ron

Ps: Hij staat ook onder het kopje aangeboden :D
Bijlagen
IMG_4284.jpg
IMG_4283.jpg
110-Td5 X-tech 2006

Sebastian

Berichtdoor Sebastian » 21 Mar 2013, 15:56

TMW schreef:ik zie ook vaak een NATO koppeling (of iets soortgelijks) op de offroad aanhanger, met alle voor- en nadelen, zowel praktisch, juridisch als cosmetisch.

Praktisch als in past alleen achter een auto met een NATO koppeling?

Juridisch nadeel?? Wat dan?
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Terug naar “Techniek”