Hai,
Op de vakantiebeurs een mooie trailer van Gitrax gezien op de stand van Trekk. Maar ze kunnen hem alleen leveren met Toyota-steek. Bestaan er adapters om die te wijzigen? Dus van 6x139 naar Defender/RRC steek = 5x165.1 (toch?). Iemand een adresje?
Tom
Landrover-steek op trailer
Landrover-steek op trailer
Erwin ter Riet
Re: Landrover-steek op trailer
Hier heb ik eens 2 adapters besteld voor een voormalig aanhangertje... omdat de maat die ik zocht ook nergens te vinden was... Nette lui, snelle levering. Wel enkele jaren terug.
http://adaptitusa.com/
http://adaptitusa.com/
-
Landmarcs
Goedemorgen Tom,
Je zou - als het om een eenvoudige adapter moet gaan - aan een soort spoorverbreder moeten denken en dan zie je in een simpele mentale exercitie al dat het moeilijk/onmogelijk is. Verschil in steek in 26 mm, en je moet van 6 naar 5 bouts. Hoe je het ook draait ... letterlijk ... er zitten altijd een meerdere draad-einden+moeren erg dicht op elkaar en dan lukt het dus alleen met een erg dikke spoorverbreder.
Gewoonlijk is een spoorverbreder 3 cm dik, maar daar wisselen de gaten elkaar netjes af, dus blijft er ook rond de verzonken moeren genoeg materiaal staan.
Mij lijkt de enige nette oplossing een andere/aangepaste hub en dat is vast geen gemakkelijk klusje (behalve als er voor de as van Gitrax toevallig gewoon toch al een 5 bouts hub bestaat).
Groeten MarcS
Je zou - als het om een eenvoudige adapter moet gaan - aan een soort spoorverbreder moeten denken en dan zie je in een simpele mentale exercitie al dat het moeilijk/onmogelijk is. Verschil in steek in 26 mm, en je moet van 6 naar 5 bouts. Hoe je het ook draait ... letterlijk ... er zitten altijd een meerdere draad-einden+moeren erg dicht op elkaar en dan lukt het dus alleen met een erg dikke spoorverbreder.
Gewoonlijk is een spoorverbreder 3 cm dik, maar daar wisselen de gaten elkaar netjes af, dus blijft er ook rond de verzonken moeren genoeg materiaal staan.
Mij lijkt de enige nette oplossing een andere/aangepaste hub en dat is vast geen gemakkelijk klusje (behalve als er voor de as van Gitrax toevallig gewoon toch al een 5 bouts hub bestaat).
Groeten MarcS
Je hebt natuurlijk gelijk Marc, maar er bestaan vaak oplossingen die ik ook niet kan bedenken.
Ik heb Gitrax gevraagd of ze ook met andere Hubs kunnen leveren, dat kunnen ze niet. Nu even het merk en type hub vinden.
Ik heb Gitrax gevraagd of ze ook met andere Hubs kunnen leveren, dat kunnen ze niet. Nu even het merk en type hub vinden.
In theorie hoef je alleen maar een stubaxle van een defender aan de gitrax as zien te krijgen. Dan kun je met originele landrover onderdelen de naaf verder opbouwen voor je gewenste steek...
groetjes, Fenna
groetjes, Fenna

Waarom niet gewoon even twee naven laten draaien met de juiste steek die op de standaard asstompen passen? Bel even met Bart, ook hier op het forum, en die maakt vast een nette prijs!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Voor mijn alko as heb ik nieuwe remtrommels gekocht bij alko met de steek voor Freelander velgen.
Toen ik nog Freelander reed.
Nu met Freelander velgen achter de Lightweight.
Toen ik nog Freelander reed.
Nu met Freelander velgen achter de Lightweight.
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
Voor de volledigheid, hier wat foto's: http://www.gitrax.be/trailer.php
Is zo'n schommelarm constructie trouwens handiger/beter dan een starre as?
Roger B.
je hebt geen dwarsbalk die door de grond gesleept wordt, dus meer bodemvrijheid
gone
-
Landmarcs
TomVooges schreef:Voor de volledigheid, hier wat foto's: http://www.gitrax.be/trailer.php
Inhakend op Roger B.: Naast de enorme bodem-vrijheid heb je ook geen onderlinge reactie-krachten, gaat er eentje door een kuil of over een bult dan loopt het ander gewoon rustig door. Met normale LandRover wielen krijg je overigens nog wat meer bodemvrijheid (en een nog weer wat hoger leeggewicht).
Je ziet dergelijke constructies vaak onder lichte aanhangwagens. Een starre as heeft ook voordelen: Bij een starre as zijn de belastingen van de ophanging "evenwichtiger", bij de nalopende armpjes komt het aan op de degelijkheid van die nalopende armpjes.
Helemaal duidelijk is het niet, maar wat je op de foto's kan zien van de hub geeft hoop: De hub ziet er erg eenvoudig uit, en het zou dus maar zo eenvoudig te veranderen moeten zijn, LandRover wielen zouden dus maar zo tot de mogelijkheden kunnen behoren.
En zoals altijd, ieder voordeel hep se nadeel: Die bodemvrijheid geeft ook topzwaarheid. Als je naar de "technische gegevens" kijkt: Binnenhoogte 60 cm, hoogte overall 150 cm. Het zwaartepunt komt dus gauw nogal hoog, zeker als je er dan ook nog een "daktent" op legt. En wat ook niet helemaal duidelijk is, de koppeling zelf: die lijkt op de foto wellicht wat zwakjes -- ik heb wel eens een dergelijke koppeling gezien die gewoon uitgebogen was, het karretje had zijn eigen weg gevolgd (oorzaak en gevolg zijn onduidelijk gebleven, het betrof een automaat-auto met handgas en daar ging iets mis mee toen het samenstel bovenaan de col was -- ik was er niet bij, onze fietsen wel, en een zelfstandig rijdend karretje is geen veilig vervoermiddel).
Groeten MarcS