Mijn defender 110 uit 1988 heeft op het dashboard een 24V indicatielampje. Ik dacht dat dit standaard was maar zag afgelopen weekend dat dit niet zo is. De defender komt oorspronkelijk uit België.
Kan zijn dat dit een militaire uitvoering is (heeft ook schop en andere houders op de kap), maar heeft niet zo'n wolf zijdeurtje.
Mijn vraag: waarom hebben deze voertuigen een 24V systeem en kan ik hiervan nog iets terug vinden in een elektrisch schema?
24volt op defender 110
24volt op defender 110
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object
-
Roger B.
Re: 24volt op defender 110
wat ik ooit begrepen heb, is dat men in het leger graag alle voertuigen 24v had , waarschijnlijk omdat er lichten rondlopen die een 12v zomaar met een 24v vrachtwagen zouden overstarten .....
is je auto nu nog 24V, of al omgebouwd naar 12v
is je auto nu nog 24V, of al omgebouwd naar 12v
gone
De 110 is 12V, heb niet het idee dat er een ombouw heeft plaatsgevonden. Als alles 24V was, waarom dan een indicator lampje?
-
Landmarcs
Wellicht heeft er een dubbel systeem ingezeten, of was een extra 24V systeem een optie of aanwezig op sommige versies.
Een extra 24V lampje heeft alleen "zin" als er iets extra's is (of kan zijn). Met een full-24V systeem heb je geen extra lampje nodig zo lijkt mij.
O ja, 24 V zou een stuk mooier zijn als het in veel of alle auto's zat. 24 V geeft minder verliezen, alleen zitten we nu eenmaal met een grote meerderheid aan 12 V (luxe-wagens) en zijn 24 V spullen vaak moeilijker verkrijgbaar en/of duurder. Gelukkig is het 6 V tijdperk inmiddels verleden (behalve in een enkele echte oldie.
Groeten MarcS
Een extra 24V lampje heeft alleen "zin" als er iets extra's is (of kan zijn). Met een full-24V systeem heb je geen extra lampje nodig zo lijkt mij.
O ja, 24 V zou een stuk mooier zijn als het in veel of alle auto's zat. 24 V geeft minder verliezen, alleen zitten we nu eenmaal met een grote meerderheid aan 12 V (luxe-wagens) en zijn 24 V spullen vaak moeilijker verkrijgbaar en/of duurder. Gelukkig is het 6 V tijdperk inmiddels verleden (behalve in een enkele echte oldie.
Groeten MarcS
- RobStewart
The 24v warning lamp on the dashboard does not mean your vehicle is 24v but does probably mean that it is an ex-Military vehicle.
On normal vehicles it was not used however all the FFR (Fitted For Radio) Land Rover 90 and 110's had 2 generators, the one on the left of the vehicle was either 12v or 24v and powered the vehicle and used the normal charge warning light, the one on the right of the vehicle was specifically for the 2 batteries in the rear of the vehicle used for the radio set-up and if this failed the 24v warning light would come on.
See below, the larger of the 2 generators is the 24v one and the smaller is the 12v
Rob
On normal vehicles it was not used however all the FFR (Fitted For Radio) Land Rover 90 and 110's had 2 generators, the one on the left of the vehicle was either 12v or 24v and powered the vehicle and used the normal charge warning light, the one on the right of the vehicle was specifically for the 2 batteries in the rear of the vehicle used for the radio set-up and if this failed the 24v warning light would come on.
See below, the larger of the 2 generators is the 24v one and the smaller is the 12v
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Rob bedankt voor weer een duidelijke uitleg!
Zijn hier ook elektrische schema's van zodat ik kan zien wat er nog aan bekabeling in ligt?
Wil namelijk een 24V UPS inbouwen in deze vakantie Defender.
Zijn hier ook elektrische schema's van zodat ik kan zien wat er nog aan bekabeling in ligt?
Wil namelijk een 24V UPS inbouwen in deze vakantie Defender.
Ik heb wel een parts manual van die 110 (supplementary parts). (stuur even een PB met email adres en dan stuur ik deze door)
Een schema heb ik niet, maar vanuit die dynamo zijn het twee draden die waar alleen een radio of ander aparatuur zat..
Dus als jij een 24v Dynamo er op zet en je trekt twee draden direct naar de bak, dan kun je vanaf daar er alles mee doen wat je wilt.
Waarschijnlijk zit aan de linkerkant onder de motorkap een klein zwart kastje.. daar zitten de zekeringen in voor de draad naar achter. zo niet dan hebben ze dat er ook uit gehaald toen de 24V dynamo er uitgehaald is.
Overigens moet je ook even naar twee andere dingen kijken: zit de beugel voor de dynamo nog op het blok (zit links boven op het blok)
zit de juiste poelie nog op het blok (dus je hebt de mogelijkheid om minimaal twee ringen (geen idee wat de juiste naam is) zodat je twee snaren kunt leggen.
Probeerde een foto toe te voegen hoe dit in onze 109 zit, waar we net deze dubbele constructie ingebouwd hebben, maar krijg de melding dat de forum quota voor bijlagen bereikt is, dus mag geen bijlagen posten.
Een schema heb ik niet, maar vanuit die dynamo zijn het twee draden die waar alleen een radio of ander aparatuur zat..
Dus als jij een 24v Dynamo er op zet en je trekt twee draden direct naar de bak, dan kun je vanaf daar er alles mee doen wat je wilt.
Waarschijnlijk zit aan de linkerkant onder de motorkap een klein zwart kastje.. daar zitten de zekeringen in voor de draad naar achter. zo niet dan hebben ze dat er ook uit gehaald toen de 24V dynamo er uitgehaald is.
Overigens moet je ook even naar twee andere dingen kijken: zit de beugel voor de dynamo nog op het blok (zit links boven op het blok)
zit de juiste poelie nog op het blok (dus je hebt de mogelijkheid om minimaal twee ringen (geen idee wat de juiste naam is) zodat je twee snaren kunt leggen.
Probeerde een foto toe te voegen hoe dit in onze 109 zit, waar we net deze dubbele constructie ingebouwd hebben, maar krijg de melding dat de forum quota voor bijlagen bereikt is, dus mag geen bijlagen posten.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
piet_g schreef:Probeerde een foto toe te voegen hoe dit in onze 109 zit, waar we net deze dubbele constructie ingebouwd hebben, maar krijg de melding dat de forum quota voor bijlagen bereikt is, dus mag geen bijlagen posten.
Hoi Piet,
Dank voor de melding, max is inderdaad bereikt (niet van jou als persoon, maar van het hele forum). We kijken even wat een goede en werkbare max is. Is gewoon een setting die we op korte termijn zullen aanpassen als we zicht hebben op beschikbare ruimte zodat er niet andere zaken omvallen.
Groet,
Willem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu
piet_g schreef:Ik heb wel een parts manual van die 110 (supplementary parts). (stuur even een PB met email adres en dan stuur ik deze door)
Je kunt natuurlijk altijd even een foto extern hosten (picasa / flickr / mijnalbum etc.) en dan de url hier in zetten tussen de [img] tags...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Ja weet ik, probeer dat alleen te voorkomen omdat ik op de eerste plaatst niet veel dingen op online opslag heb staan en daarnaast dat ik de nodige bestanden op zo'n oplag heen en weer verhuist waardoor het niet meer bereikbaar is op het forum.. maar goed even voor deze keer.
Dit is de 2.5 motor met de dynamo gemonteerd:
https://www.dropbox.com/s/fjsv42mpjosh0 ... .02.15.jpg
Dit is de poelie. In ons geval kunnen er drie snaren op. je kunt op de achterste de vsnaar zien zitten voor de waterpomp en de 12v dynamo. op de middelste (iets grotere) komt de vsnaar voor de 24V dynamo.
https://www.dropbox.com/s/wein4ceiz74wb ... .42.56.jpg
hier zit bij een series de zekeringen box voor de radio:
https://www.dropbox.com/s/f0umqnpl2laea ... torkap.PNG
en als laatste de parts manual special parts voor de 110:
https://www.dropbox.com/s/2flbdv6w0gex8 ... %20Cat.pdf
Dit is de 2.5 motor met de dynamo gemonteerd:
https://www.dropbox.com/s/fjsv42mpjosh0 ... .02.15.jpg
Dit is de poelie. In ons geval kunnen er drie snaren op. je kunt op de achterste de vsnaar zien zitten voor de waterpomp en de 12v dynamo. op de middelste (iets grotere) komt de vsnaar voor de 24V dynamo.
https://www.dropbox.com/s/wein4ceiz74wb ... .42.56.jpg
hier zit bij een series de zekeringen box voor de radio:
https://www.dropbox.com/s/f0umqnpl2laea ... torkap.PNG
en als laatste de parts manual special parts voor de 110:
https://www.dropbox.com/s/2flbdv6w0gex8 ... %20Cat.pdf
------