Stralen&galvaniseren chassis 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Tata-D2
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 17:25
Locatie: Arnhem NL
Contact:

Re: Stralen&galvaniseren chassis 110

Berichtdoor Tata-D2 » 13 Mar 2013, 17:25

Josbo schreef:Goede middag,



ik laat me graag adviseren door de ervaringsdeskundige

Jos


Beste Jos,
Op de landrover startpagina prikbord zit Lucas van Lierop. Hij is al een hele tijd bezig met zijn D1. Heeft helemaal uit elkaar gelegen. Hij kan je zeker van tips voorzien.
Groet, Willem
Tata-D2

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Stralen&galvaniseren chassis 110

Berichtdoor Roger B. » 13 Mar 2013, 20:45

waarom moet ie daarvoor naar de prik :roll: ? Lucas komt hier ook vaak zat...
gone

Josbo
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 Mar 2013, 09:37
Locatie: Drunen

Re: Stralen&galvaniseren chassis 110

Berichtdoor Josbo » 13 Mar 2013, 21:54

thanks again,

ik zal eens bij ze informeren van de week.
net ontdekt dat het schutbord toch wel veel rot heeft, of daar nog iets moois van te maken is.... eerst alles maar eens kaal maken, t is toch weer herfst ;)

bedankt voor de adviezen fijne avond

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Stralen&galvaniseren chassis 110

Berichtdoor Edward » 13 Mar 2013, 23:05

Bij een gemiddeld schutbord zijn de voetbakken rot, de bovenhoeken bij de scharnieren van de voorruit, de a stijlen boven en onder en vaak de tunnel.

Hoewel men dan kan denken 'wat is er dan nog over' is een dergelijk schutbord goed te redden als je een beetje handig bent met een lasapparaat en de slijptol. Ik doe er gemiddeld een uur of 5 over om een dergelijk schutbord weer goed te krijgen.

Alle delen zijn los te koop en voor een beetje metaalbewerker is het een mooi klusje dat heel goed te doen is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Lucas van Lierop
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01

Re: Stralen&galvaniseren chassis 110

Berichtdoor Lucas van Lierop » 14 Mar 2013, 13:55

Hallo daar ben ik dan, (Prikker Lucas). Ik zag dat mijn verhaaltje over verzinken al gelinkt werd op de volgende pagina al werd aangehaald dus ik kan er niet heel veel meer aan toevegen. Als je nog vragen hebt mag je me so wie so altijd benaderen (lucas at van lierop punt org). Ik wil een ding nogmaals benadrukken. Een hele auto uit elkaar halen, laten verzinken en weer opbouwen is zoveel werk en kost zoveel geld verkloot het dan niet ;-). Zorg dat je chassis GOED SCHOON en verf/tectyl vrij is, ook van BINNEN en zorg dat het zink er op alle mogelijke manieren uit kan lopen of overleg vooraf hoe ie het bad in zal gaan dan hoef je nl minder gaten te boren.

Groet
Lucas
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Lucas van Lierop
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01

Re: Stralen&galvaniseren chassis 110

Berichtdoor Lucas van Lierop » 14 Mar 2013, 14:01

Let wel, met schoon bedoel ik niet roestvrij, roest maakt niks uit, mijn project heeft zelf een week in de regen gestaan voordat ie in bad ging (was helemaal oranje...)
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Stralen&galvaniseren chassis 110

Berichtdoor Edward » 14 Mar 2013, 14:22

Lucas van Lierop schreef:Let wel, met schoon bedoel ik niet roestvrij, roest maakt niks uit, mijn project heeft zelf een week in de regen gestaan voordat ie in bad ging (was helemaal oranje...)


Sterker nog, als je hem roestvrij en schoon aanlevert laten zij hem eerst een week buiten staan zodat ie kan aanroesten....... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
ErwinD90
Berichten: 622
Lid geworden op: 03 Apr 2010, 21:21
Locatie: Tilburg, Netherlands
Contact:

Re: Stralen&galvaniseren chassis 110

Berichtdoor ErwinD90 » 15 Mar 2013, 02:01

Edward schreef:Nou weet ik nie veel nie want ik heb pas een chassis of 30 gelast en gerepareerd, maar de binnenkant mankeert meestal verbazend weinig. Als die zo slecht zou zijn dat ie gestraald moet worden is het chassis idd te slecht om te repareren. Maar meestal zijn het maar een paar slecht plekken bij de outtriggers en is de achterbalk rot.

Overigens las ik nooit een originele achterbalk terug, maar een in eigen beheer geproduceerd exemplaar. De originele is het lassen niet waard. Ook al galvaniseer je hem, dan nog is het een te zwak inferieur prul.


Nou, dat heb je dan snel gezien ;)

Bij Vis verkopen ze een repro achterbalk. Is dit een goed onderdeel voor vervanging van mijn Series 1 achterbalk of is het (laten) namaken een beter idee? Als kastelein heb ik zo mijn contacten namelijk. Op de achterbalk en de dwarsbalken onder het schutbord en die onder de benzinetank na is het chassis verder in prima staat. Op een goede roestbehandeling na dan.

O ja, en het schutbord zelf heeft ook wat aandacht nodig. Maar de voetenbakken vallen reuze mee in prijs en dat is ronduit het slechtste deel (lees: bijna helemaal weg). Het schutbord is verder ook in relatief goede staat. Ik heb ondertussen al heel wat projectjes gezien op het internet en ik bof maar, om het maar even zo te zeggen.

Voor onderdeel [urlnewscreen=]http://www.vislandrovers.nl/extra/onderdelen/serie/chassis.php#i468[/urlnewscreen]

O, en die link maken hier snap ik dus nog niet. :shock:
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Gebruikersavatar
bjlmertens
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 Nov 2010, 21:39
Locatie: Kerkrade

Re: Stralen&galvaniseren chassis 110

Berichtdoor bjlmertens » 15 Mar 2013, 10:56

Moet alleen de balk achter vervangen worden of ook een stuk chassis?
Als het alleen de balk is heb ik een hele mooie liggen, die heb ik uit Engeland laten komen.
Die word gemaakt door een lid genaamd Pressbrake en is veeeel sterker als die andere die je kopen kunt.
De mensen op het forum zijn er dik tevreden mee http://www.landyzone.co.uk/lz/f7/hd-rear-cross-member-pressbrake-189518.html
Ik dacht dat ik alleen de balk hoefde te vervangen, maar toen ik begon te zagen bleek er "iets" meer weg te zijn :D

Mocht je interesse hebben stuur ik je graag een paar foto's.

Gebruikersavatar
peter191064
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 Mei 2012, 06:38
Locatie: Brouwershaven

Re: Stralen&galvaniseren chassis 110

Berichtdoor peter191064 » 15 Mar 2013, 16:40

O, en die link maken hier snap ik dus nog niet. :shock:


LINK

{urlnewscreen=http://www.vislandrovers.nl/extra/onderdelen/serie/chassis.php#i468}LINK{/urlnewscreen}
Hierboven de link, waarbij de { en } vervangen moeten worden door [ en ] .

Defender 90 300 tDi / 1996 :D
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten