Hoewel....
Ik neem aan dat ik alleen dat wat na de versnellingsbak komt hoef om te zetten, Scheelt een hoop tillen. Klopt dat?
Ombouw van 4x2 naar 4x4
- Hans Laro 88
Re: Ombouw van 4x2 naar 4x4
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Hans
Ik heb het -al wel heel lange geleden- eens gedaan.
Het is echt een kwestie van aangedreven vooras, tussenbak tegen de hoofdbak aan monteren, aandrijfas, vloerplaat rechts aanpassen ivm Hi/Low handel en gat in de tunnelbak maken voor 4x4/4x2 handel. Maar een complete 4x4 versnellingsbak kan natuurlijk ook.
Als het verder een origineel "Belgje" is, heb je een limited-slip differentieel achter, wees er zuinig op!
Meestal zit er ook nog een 'waterdichte' ontstekingsset op. Die zou ik vervangen, dat werkte niet zo best (zonder vervroeging).
Gerard
Het is echt een kwestie van aangedreven vooras, tussenbak tegen de hoofdbak aan monteren, aandrijfas, vloerplaat rechts aanpassen ivm Hi/Low handel en gat in de tunnelbak maken voor 4x4/4x2 handel. Maar een complete 4x4 versnellingsbak kan natuurlijk ook.
Als het verder een origineel "Belgje" is, heb je een limited-slip differentieel achter, wees er zuinig op!
Meestal zit er ook nog een 'waterdichte' ontstekingsset op. Die zou ik vervangen, dat werkte niet zo best (zonder vervroeging).
Gerard
Gerard schreef:... vloerplaat rechts aanpassen ivm Hi/Low handel en gat in de tunnelbak maken voor 4x4/4x2 handel. Maar een complete 4x4 versnellingsbak kan natuurlijk ook. ....
Hoe bedoel je een complete 4x4, want als er een series as onder ligt (geen stage 1 as) dan is de niet geschikt om permanent aangedreven te worden.
maar idd even dingen aanpassen genoemd door gerard of kijken of je die tunnel en vloerplaat van die andere laro mee kunt nemen (ik weet niet waarom dat die bak er uit gaat zegmaar).
Versnellingsbak wissel is wel een klusje voor twee zegmaar
Verstandig is om ook gelijk de onderdelen van de koppeling na te kijken en te vervangen bij slijtage.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
piet_g schreef: Hoe bedoel je een complete 4x4, want als er een series as onder ligt (geen stage 1 as) dan is de niet geschikt om permanent aangedreven te worden.
Ik bedoelde een complete series versnellingsbak met tussen bak, dus 4x4/4x2
Maar je kan natuurlijk ook de tussenbak een andere bak slopen, zie bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... eries.html
Gerard
Gerard schreef:Ik bedoelde een complete series versnellingsbak met tussen bak, dus 4x4/4x2
Maar je kan natuurlijk ook de tussenbak een andere bak slopen, zie bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... eries.html
Gerard
Dan hebben we het over het zelfde idd
maar een complete series bak is idd ook geen slechte oplossing. als je dan een suffix C of D weet te vinden dan zijn gelijk alle versnellingen gesynchroniseerd bij het schakelen. zover ik weet passen alle lt76 bakken.
.....Negeer dit onderstaande maar....
Even iets anders wat me te binnen schiet. Het chassis van het Belgische leger is wel het zelfde als dat van een 4x4 aangedreven 88 he.. (dus er zit net voor de bak een rond gat in de chassisbalk waar de as door heen kan. (of is dat alleen bij defensie 109 modellen het geval?
Laatst gewijzigd door piet_g op 05 Mar 2013, 13:28, 3 keer totaal gewijzigd.
------
piet_g schreef:Even iets anders wat me te binnen schiet. Het chassis van het Belgische leger is wel het zelfde als dat van een 4x4 aangedreven 88 he.. (dus er zit net voor de bak een rond gat in de chassisbalk waar de as door heen kan. (of is dat alleen bij defensie 109 modellen het geval?
Ik weet niet welke balk je bedoeld, maar dit is het chassis van een Belgische 88 4x2:
Gerard schreef:Ik weet niet welke balk je bedoeld, maar dit is het chassis van een Belgische 88 4x2:
Zo het gaat lekker zeg.. mijn fout.. net even op foto's gekeken en bij ons loopt de aandrijving ook over balk onder het shutbord.. zat even in de war met de as naar achteren..
Goed dat er nog mensen opletten
------
Wat op de tekening wel te zien is, is dat balk 2 met bouten te verwijderen is.
Hierdoor is het makkelijker om de (tussen)bak te wisselen.
Hierdoor is het makkelijker om de (tussen)bak te wisselen.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
- Hans Laro 88
Hallo,
Ik heb inderdaad alles wat op deze tekening staat behalve het rode gedeelte en de twee gekleurde pookjes. Ik zag ook de bak op marktplaats, dit is wel erg goedkoop niet?
Hoe heet het gedeelte tussen de handrem trommel en de versnellings bak? Want daar zou de gearing moeten zitten. Ik was van plan om dat stuk en de rode tussenbak aan mijn originele versnellingsbak te koppelen. Scheelt een hoop tilwerk, bovendien weet ik dat mijn versnellingsbak goed is.
Ik heb inmiddels de accubak en een beschermbodemplaat verwijderd om al eens te kijken.
Er lopen geen assen door gaten in dwarsbalken, al heb ik wel een gat in een dwarsbalk maar dat is voor een lier of zoiets denk ik.
Ik heb inderdaad alles wat op deze tekening staat behalve het rode gedeelte en de twee gekleurde pookjes. Ik zag ook de bak op marktplaats, dit is wel erg goedkoop niet?
Hoe heet het gedeelte tussen de handrem trommel en de versnellings bak? Want daar zou de gearing moeten zitten. Ik was van plan om dat stuk en de rode tussenbak aan mijn originele versnellingsbak te koppelen. Scheelt een hoop tilwerk, bovendien weet ik dat mijn versnellingsbak goed is.
Ik heb inmiddels de accubak en een beschermbodemplaat verwijderd om al eens te kijken.
Er lopen geen assen door gaten in dwarsbalken, al heb ik wel een gat in een dwarsbalk maar dat is voor een lier of zoiets denk ik.
Groet,
Hans
Hans
- Hans Laro 88
Rob vertelde me al hoe ik kan testen of de limited slip nog werkt maar dat heb ik nog niet kunnen proberen. Ik heb wel even snel een achterwiel opgekrikt en toen,heel voorzichtig, in de versnelling gezet, Dan draait dat ene wiel gewoon en het andere niet. Dus ik denk niet dat er een limited slip opzit, of hij werkt niet meer. Tenzij het alleen werkt als er veel meer snelheidsverschil is tussen beide wielen.
En ja, er zit inderdaad een waterdichte verdeler kap en bougiekabels/kapjes op. Ik wist niet dat die geen vervroeger hadden. Hoe merk je dat? Wil hij slechter bij hogere toerentallen? Ik merk eigenlijk niks, maar dit is mijn eerste land rover en dat is sowieso heel anders dan wat ik gewend ben....
En ja, er zit inderdaad een waterdichte verdeler kap en bougiekabels/kapjes op. Ik wist niet dat die geen vervroeger hadden. Hoe merk je dat? Wil hij slechter bij hogere toerentallen? Ik merk eigenlijk niks, maar dit is mijn eerste land rover en dat is sowieso heel anders dan wat ik gewend ben....
Groet,
Hans
Hans