... wie-o-wie kan me hier mee helpen? Def 110 Td5 - 2000, zekering 19 onder dashboard brand steeds door. Stadslichten rechts.
Lampje is goed. Heeft tot paar dagen geleden gebrand en stopte er ineens mee, lampje was stuk, nieuw lampje d'r in en elke keer zekering 10A kaduuk.
Ook de lampenaan indicator op 't dashboard als ook dashboard verlichting brand niet. Alle zekeringen zijn ok.
wie heeft de gouden tip?
gr.
zekering stadslicht brand steeds door....
zekering stadslicht brand steeds door....
Gr. Toro
http://www.gretls.blogspot.com
http://www.gretls.blogspot.com
Re: zekering stadslicht brand steeds door....
meten is weten. de kans is groot dat je ergens sluiting hebt
Re: zekering stadslicht brand steeds door....
dank,
suggestie waar te beginnen met meten?
suggestie waar te beginnen met meten?
Gr. Toro
http://www.gretls.blogspot.com
http://www.gretls.blogspot.com
Re: zekering stadslicht brand steeds door....
Even een paar vragen van te voren. Het probleem is pas begonnen naar de lamp wissel??
je hebt wel het juiste lampje er in zitten en niet toevallig de polen in de lamphouder verbogen zodat deze kortsluiting maken?
zekering er uit laten, lampje er uit draaien en dan meten of je weerstand hebt tussen de minpool en de pluspool van de lamphouder.
bij kortsluiting zou je dan een weerstand (0 of iets meer) moeten meten. anders mag je niks meten omdat je een open circuit hebt.
als dat nog niks opleverd dan kun je nog kijken wat er gebeurd als je meet vanaf de zekeringhouder voor de betreffende zekering (kant zonder spanning) en dan naar een chassispunt (blank metaal). dat zou ook geen weerstandswaarde op mogen leveren. (pak niet de verkeerde kant want dat kost je je meter.. dus eerst meten op welke kant van de zekeringhouder de spanning staat)
je hebt wel het juiste lampje er in zitten en niet toevallig de polen in de lamphouder verbogen zodat deze kortsluiting maken?
zekering er uit laten, lampje er uit draaien en dan meten of je weerstand hebt tussen de minpool en de pluspool van de lamphouder.
bij kortsluiting zou je dan een weerstand (0 of iets meer) moeten meten. anders mag je niks meten omdat je een open circuit hebt.
als dat nog niks opleverd dan kun je nog kijken wat er gebeurd als je meet vanaf de zekeringhouder voor de betreffende zekering (kant zonder spanning) en dan naar een chassispunt (blank metaal). dat zou ook geen weerstandswaarde op mogen leveren. (pak niet de verkeerde kant want dat kost je je meter.. dus eerst meten op welke kant van de zekeringhouder de spanning staat)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: zekering stadslicht brand steeds door....
dat met die zekering eruit en niks meten is dus niet waar....
dat klopt alleen als dat lampje de enige verbruiker achter die zekering zou zijn...... maar het stadslicht voor en alle dashboardverlichting zit ook nog op die zekering, dus meet je al die lampjes parallel, das ook een lage weerstand
dat klopt alleen als dat lampje de enige verbruiker achter die zekering zou zijn...... maar het stadslicht voor en alle dashboardverlichting zit ook nog op die zekering, dus meet je al die lampjes parallel, das ook een lage weerstand
gone
Re: zekering stadslicht brand steeds door....
Als je begint te meten dan zou ik bij het begin of eind beginnen.
Dus:
- zoeken naar kortsluiting in de schakelaar
- zoeken naar kortsluiting in de lamphouder (vraag is welke omdat er meerdere zijn)
Volgens mij kan een lampje het eerder gegeven als er een slecht contact is in een schakelaar (overslaan van de vonk)
Ander alternatief is om een deel van de bekabeling los te trekken achter de zekering of schakelaar en dan te meten of de weerstand veranderd.
Volgens mij moet je met een goede multimeter het verschil kunnen meten tussen sluiting en de weerstand van de lampen ->48W= 4 Amp = 3 Ohm
Dus:
- zoeken naar kortsluiting in de schakelaar
- zoeken naar kortsluiting in de lamphouder (vraag is welke omdat er meerdere zijn)
Volgens mij kan een lampje het eerder gegeven als er een slecht contact is in een schakelaar (overslaan van de vonk)
Ander alternatief is om een deel van de bekabeling los te trekken achter de zekering of schakelaar en dan te meten of de weerstand veranderd.
Volgens mij moet je met een goede multimeter het verschil kunnen meten tussen sluiting en de weerstand van de lampen ->48W= 4 Amp = 3 Ohm
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: zekering stadslicht brand steeds door....
I'd post the circuit diagrams for the 2000 Td5, however the Dutch and English LHD versions contradict each other and neither are correct either so I think it would confuse the issue.
What I would say from experience is that the connections in the back of the fuse box itself are prone to corrosion and shorting out so I would check there and the rear harness connector should be a green one next to the koelvloiestof connector and you are looking for a Red/Orange wire for the Right Hand Stadslicht, I have had problems in the past with the wires here rubbing on the shutboard.
Do you have a trekhaak? If yes is the connector corroded ? are the wires to the stekker ok and when was the last time you looked in the stekkerdoos ?
Rob
What I would say from experience is that the connections in the back of the fuse box itself are prone to corrosion and shorting out so I would check there and the rear harness connector should be a green one next to the koelvloiestof connector and you are looking for a Red/Orange wire for the Right Hand Stadslicht, I have had problems in the past with the wires here rubbing on the shutboard.
Do you have a trekhaak? If yes is the connector corroded ? are the wires to the stekker ok and when was the last time you looked in the stekkerdoos ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: zekering stadslicht brand steeds door....
Roger B. schreef:dat met die zekering eruit en niks meten is dus niet waar....
dat klopt alleen als dat lampje de enige verbruiker achter die zekering zou zijn...... maar het stadslicht voor en alle dashboardverlichting zit ook nog op die zekering, dus meet je al die lampjes parallel, das ook een lage weerstand
hmm. je hebt gelijk.. even over het hoofd gezien.
werkt wel als je alle lampjes er uit trekt.. overigens als je werkelijk een kortsluiting hebt dan zou je zo goed als 0 weerstand moeten meten.. en lampjes hebben wel iets meer weerstand.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- Hans Laro 88
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
- Locatie: Heerlen
Re: zekering stadslicht brand steeds door....
Er zijn een aantal mogelijkheden:
1. Meest waarschijnlijke is dat er iets mis is gegaan met het verwisselen van het lampje. Ik neem aan dat de zekering ook stuk gaat als je het stadslicht zonder lampje in de fitting aanzet?
Zijn de aansluitingen goed, geen sluiting naar aarde gemaakt door het verwisselen?
2. Zitten er andere verbruikers op dezelfde zekering, bijvoorbeeld het achterlicht aan dezelfde kant. Zit daar mogelijk sluiting? Het zou wel toevallig zijn als dit juist samenvalt met het verwisselen van een ander lampje maar het kan....
1. Meest waarschijnlijke is dat er iets mis is gegaan met het verwisselen van het lampje. Ik neem aan dat de zekering ook stuk gaat als je het stadslicht zonder lampje in de fitting aanzet?
Zijn de aansluitingen goed, geen sluiting naar aarde gemaakt door het verwisselen?
2. Zitten er andere verbruikers op dezelfde zekering, bijvoorbeeld het achterlicht aan dezelfde kant. Zit daar mogelijk sluiting? Het zou wel toevallig zijn als dit juist samenvalt met het verwisselen van een ander lampje maar het kan....
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: zekering stadslicht brand steeds door....
piet_g schreef:Roger B. schreef:dat met die zekering eruit en niks meten is dus niet waar....
dat klopt alleen als dat lampje de enige verbruiker achter die zekering zou zijn...... maar het stadslicht voor en alle dashboardverlichting zit ook nog op die zekering, dus meet je al die lampjes parallel, das ook een lage weerstand
hmm. je hebt gelijk.. even over het hoofd gezien.
werkt wel als je alle lampjes er uit trekt.. overigens als je werkelijk een kortsluiting hebt dan zou je zo goed als 0 weerstand moeten meten.. en lampjes hebben wel iets meer weerstand.
tuurlijk....even alle lampjes uit je dashboard trekken
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten