krik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
willem de kort

Re: krik

Berichtdoor willem de kort » 02 Mar 2013, 19:47

Ik kan,dacht ik ook uit mijn tijd bij defensie herinneren dat we de lifter/krik door de voorbumper staken geloof ik.......
En de pot krik wordt al geregeld.....

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 03 Mar 2013, 09:56

ok, op zoek naar een potkrik.
de meeste zijn te koop in winkels met magere kwaliteit.
ik heb met de garage krik van de week onder de as de laro op getild om een wiel te verwisselen dit ging prima .
wel zijn de bouten erg groot, ik was blij met mijn doppen en moment sleutel voor wat meer kracht.

ik zelf heb 2 garage krikken, geen grote maar wel 2 ton.
en de motortakel gebruik ik ook om bv de bus van achter op te tillen om de motor er onder te kunnen schuiven zoals in mijn voorsteltopic .

zijn er goede adressen waar ik de juiste krik kan kopen?
online sites met landrover onderdelen of zo heb ik nog niet echt kunnen vinden , tenminste wel die voor modernere types, maar niet voor de oudere wagens .

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Mar 2013, 11:07

het potkrikje zoals op de foto van gerard is voor starre assen prettig door de v-vorm bovenop. standaard potkrikjes hebben doorgaans een vrij vlakke bovenkant.

die kun je bij vrijwel alle landroverslopers wel kopen denk ik
gone

dennis83

Berichtdoor dennis83 » 03 Mar 2013, 11:46

Ik denk dat ik er ook eens een zal moeten aanschaffen, ik heb op de plaats waar mijn krik hoort te zitten zeg maar helemaal niets (een kan olie). Toevallig heb ik ook een achterband die langzaam leeg loopt dus misschien niet onverstandig om te zorgen dat ik een krik en sleutel bij mij ga hebben voortaan.

Gr.

Dennis
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 03 Mar 2013, 17:17

Marcel.S schreef:ik heb met de garage krik van de week onder de as de laro op getild om een wiel te verwisselen dit ging prima .
wel zijn de bouten erg groot, ik was blij met mijn doppen en moment sleutel voor wat meer kracht.

Nooit een momentsleutel gebruiken om bouten en moeren los te draaien. Dit is de manier om de nauwkeurigheid om zeep te helpen of in het ergste geval hem helemaal te slopen. Been there,done that. En het was nog een dure ook. :cry:
Alleen gebruiken voor vastdraaien dus.

Groet,
Eric.

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 03 Mar 2013, 19:30

ok , dat wist ik niet.
gelukkig komt die van mij van de zwarte markt 35 euro :mrgreen:

ik zal zo'n telescoopische sleutel aanschaffen , dan gaat het nog makkelijker, en de juiste maat dop erop .

piet_g

Berichtdoor piet_g » 03 Mar 2013, 20:43

Marcel.S schreef:ok , dat wist ik niet.
gelukkig komt die van mij van de zwarte markt 35 euro :mrgreen:

ik zal zo'n telescoopische sleutel aanschaffen , dan gaat het nog makkelijker, en de juiste maat dop erop .

ja maar als je niet door hebt dat de afstelling er uit is en je denkt dat het vast zit,, dan zie je je wiel er spontaan vandoor gaan. (das duurder dan 35 euro ;)).

zelf hebben wij drie sleutels in de laro liggen voor de wielen. 1 uitschuifbare om de eerste slag mee te pakken, een kruissleutel voor het verder losdraaien (kun je makkelijk een slinger geven en de sleutel doet de rest) en een momentsleutel (hoewel ik daarvan nog niet uitgezocht heb of die wel de kracht kan hebben voor de wielen. ik zet ze namelijk gewoon goed vast :P)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Dommel

Berichtdoor Dommel » 03 Mar 2013, 21:42

Al mijn steeksleutels en schroevendraaiers zijn van Gedore, maar mijn dopsleutels en specifiek autogereedschap van Sonic.
Zo ook mijn potkrik, in de variant van 6 ton. Binnenkort eens een garagekrik aanschaffen...

Afbeelding
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Mar 2013, 21:54

zo'n potkrik is levensgevaarlijk onder de as van een defender/d1/d2 enz omdat je dat kleine vlakje onder de buis van de as zet, daarom heeft de krik van landrover (foto van Gerard) die apart gevormde bovenkant, dat past mooi onder tegen de as
gone

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 03 Mar 2013, 22:04

misschien is dat er op te lassen , het is metaal en de krik van een laro wordt ook goed zoeken denk ik .

Terug naar “Techniek”