speling versnellings/tussenbak?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor Roger B. » 06 Mar 2013, 00:03

retep schreef:Als ik in z'n vrij de koppeling los liet, dan maakte dat een een rollend en licht ratelend geluid. dus ga ik morgen even de uitlaat terug schroeven, motor starten en kijken of die het dan nog doet, want
als ik dan niks hoor, is het de tussenbak, hoor ik wel iets, dan zal ik ook de koppeling en versnellingbak moeten nakijken.

als je stil staat staat de tussenbak ook volledig stil (als ie niet in de vrij staat met hoofdbak in een versnelling)
dat moet dus in de hoofdbak of druklager zitten...
gone

retep

Berichtdoor retep » 06 Mar 2013, 00:31

Roger B. schreef:
retep schreef:Als ik in z'n vrij de koppeling los liet, dan maakte dat een een rollend en licht ratelend geluid. dus ga ik morgen even de uitlaat terug schroeven, motor starten en kijken of die het dan nog doet, want
als ik dan niks hoor, is het de tussenbak, hoor ik wel iets, dan zal ik ook de koppeling en versnellingbak moeten nakijken.

als je stil staat staat de tussenbak ook volledig stil (als ie niet in de vrij staat met hoofdbak in een versnelling)
dat moet dus in de hoofdbak of druklager zitten...

Ik heb ook een filmpje gezien waar de drukveren in de koppelingsplaat lagen te rammelen, alleen weet ik effe niet of dat ook van een land/range rover was.
Ik heb verder wel al de afdekplaat aan de achterkant van het vliegwiel gehaald, en zag het vliegwiel er wel vettig uit, dus wellicht ook een lekkende keerring.
Zoals ik al zei, ik hang de uitlaat weer even op z'n plek, laat de motor even lopen en luister of het nog ratelt. Dan even de bak er ook af en zover mogelijk alles even nakijken.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Mar 2013, 06:26

als de motor loopt, met bak in vrij en koppeling los, dan draait alles in de bak, behalve de uitgaande as. dit draait allemaal onbelast, daardoor kan het zijn dat er wat klapperen en ratelen hoorbaar is, heb ik al met verschillende auto's gehad.

als je dan het toerental iets verhoogd (beeeetje gas geven) is het vaak weg.....

weet niet of jouw bakgeluiden met bovenstaand verklaard kunnen worden
gone

retep

Berichtdoor retep » 06 Mar 2013, 10:40

Roger B. schreef:als de motor loopt, met bak in vrij en koppeling los, dan draait alles in de bak, behalve de uitgaande as. dit draait allemaal onbelast, daardoor kan het zijn dat er wat klapperen en ratelen hoorbaar is, heb ik al met verschillende auto's gehad.

als je dan het toerental iets verhoogd (beeeetje gas geven) is het vaak weg.....

weet niet of jouw bakgeluiden met bovenstaand verklaard kunnen worden

Het is meer het idee van een versleten druklager, maar dat ga ik dan ook vandaag weer uitzoeken.
Verder had ik gehoopt dat jij en Rob jullie mening hadden gegeven over die filmpjes die ik gemaakt heb.
Vooral over het filmpje waarin ik van laag naar hoog schakel en het de speling laat zien en horen
Ik heb dan ook het idee dat er ook speling zit op het differencieel in de bak.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Mar 2013, 10:51

zit altijd speling op....

filmpjes bekijk ik nooit, op mijn foon te lastig, thuis gaat dat ten kostr van mijn toch al niet hoge datalimiet.
gone

retep

Berichtdoor retep » 06 Mar 2013, 19:08

Vandaag dus de versnellingsbak er onderuit gehaalt en zit er geen toplager in. Ook de koppelingsplaat is versleten want er zitten bijna geen groeven meer in en liggen de drukveren gewoon losjes te rammelen, en dan niet een beetje, maar een beetje veel. Verder hebben ze in een ver verleden al eens problemen met de koppeling gehad, want het oppervlak van het vliegwiel is lichtjes opgeruwt , ik denk met een powervijl ( schuurbandmachientje).
Wat ik wel raar vond is dat de drukvingers vd drukgroep mooi horizontaal tegenover elkaar lagen, en als de koppelingsplaat versleten is, dan zouden die toch schuin omhoog moeten staan, en het druklager dus verder terug moeten drukken en zo het pedaal dan ook hoger komt te liggen??
Ik heb nog een paar automaterialenzaken gebeld met de vraag wat een nieuwe koppelingsset kost en dat lag gemiddeld rond de 500 euro!! :shock:
Daarna heb ik de landroverboer in oisterwijk gebeld, en daar ben ik rond de 200 euro kwijt!!
Ik heb dus m'n roeping gemist, want rijk worden doe je dus met een automaterialenzaak, en niet met autohandel of autogarage, en nooit geen vette klauwen meer! Een beetje in een warme winkel met een bak koffie wat dozen voor meer dan het dubbele over de toonbank schuiven, en soms staan ze er wel met een man of 4, en dat kan ook niet anders, want in deze tijden van crisis blijven de meeste mensen langer doorrijden in hun ouwe brik,
en zijn auto's moeilijk te slijten, maar onderdelen des te meer! :?

Terug naar “Techniek”