Dat crossed drilled imput gear van je 230 kost in Nl inclusief de 2 grote lagers pakweg 120 euro/140 euro.
De set pak je relatief simpel uit je 230 aan de binnenzijde achter de ronde deksel eruit, met de 2 lagers en al.
Bij het nieuwe exemplaar eerst de 2 lagers erop laten persen, als set er weer in zetten met je hand/vingers.
speling versnellings/tussenbak?
Re: speling versnellings/tussenbak?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
de inputgear pak je er zo uit als die ronde alu plaat achterop de bak waar je nu dat deksel al vanaf hebt/had ook van de bak af is. In die plaat zit de buitenschaal van het achterste inputgearlager
op jouw foto zie je om de uitgaande as, in het inputgear van die roodbruine smurrie, dat is kenmerkend voor dat smeringsprobleem en teken dat er speling aan het ontstaan is. De smurrie is kleverig en daardoor merk je zonder kracht niet dat er speling op zit
Meestal echter ben je er helaas niet met alleen een nieuw inputgear omdat de splines van de as minstens net zo ver aan gort zijn.
lagers kun je er met messing drevel ook op tikken, achterste buitenschaal vervangen geen punt, voor de voorste moet de bak er af denk ik, anders krijg je de ouwe er niet echt uit vrees ik
op jouw foto zie je om de uitgaande as, in het inputgear van die roodbruine smurrie, dat is kenmerkend voor dat smeringsprobleem en teken dat er speling aan het ontstaan is. De smurrie is kleverig en daardoor merk je zonder kracht niet dat er speling op zit
Meestal echter ben je er helaas niet met alleen een nieuw inputgear omdat de splines van de as minstens net zo ver aan gort zijn.
lagers kun je er met messing drevel ook op tikken, achterste buitenschaal vervangen geen punt, voor de voorste moet de bak er af denk ik, anders krijg je de ouwe er niet echt uit vrees ik
gone
- RobStewart
retep schreef:... en de vraag is, ligt dat aan de Lt77 of de lt230?
En wat kost anders die gears waar jij het over had, en is dat zelf goed te doen, qua in en uitbouwen?
Normally it's only the input gear on the LT230 but as Roger says it depends on how much wear has gone on as to whether or not the output shaft of the gearbox is damaged. You can only see that when you have the gear out. They cost about 45,00GBP from Ashcrofts. You'll need the serial number of your existing tussenbak to be able to select the correct gear and also counting the number of teeth on the existing one helps.
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... roductId=8
To change it yourself is possible, it's not too difficult, do you have a workshop manual ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Tim, Roger en Rob, allemaal weer bedankt voor de uitleg. Ik ga maandag eens kijken, want op den dag des heeres mag ik niet sleutelen vd boer.
Dus duik in maar de kroeg in en zal daar de goudgele pretcillinders eens nader gaan inspecteren. 
Gedraag je aldaar, in de kroeg!
Besef wat (oa) roger stelt, alleen het vervangen van het imputgear is vaak de helft van het verhaal.
De vertanding van je uitgaande hoofdbakas die in het IP gear valt, is vaak ook te onderhevig geweest aan slijtage.
Vergelijk het met een motorfiets, waarvan je ten alle tijde niet alleen de ketting van vervangt, maar ook het voor en achtertandwiel.
De set is op mekaar ingelopen, en dus ook de mate van slijtage.
Versleten IP gear EN as: recentelijk zelf aan de hand gehad.
Hou je aan de 1.2 eindreductiebak, een 1.6 tussenbak wil je niet hebben..
Succes.
Besef wat (oa) roger stelt, alleen het vervangen van het imputgear is vaak de helft van het verhaal.
De vertanding van je uitgaande hoofdbakas die in het IP gear valt, is vaak ook te onderhevig geweest aan slijtage.
Vergelijk het met een motorfiets, waarvan je ten alle tijde niet alleen de ketting van vervangt, maar ook het voor en achtertandwiel.
Succes.
110 HT 200 Tdi 1989.
tim schreef:Gedraag je aldaar, in de kroeg!
Succes.
En wat kost dan weer zo'n hoofdbak as? en is dat ook zelf te doen zonder speciaal gereedschap?
Ik zou van een kant gewoon een andere tussenbak moeten gaan zoeken, maar is dat dan niet ook
9 vd 10 x versleten zooi?
retep schreef:En wat kost dan weer zo'n hoofdbak as? en is dat ook zelf te doen zonder speciaal gereedschap?
Ik zou van een kant gewoon een andere tussenbak moeten gaan zoeken, maar is dat dan niet ook
9 vd 10 x versleten zooi?
Wat zo'n uitgaande hoofdas kost weet ik niet, maar reken toch nog op een redelijk bedrag.
optie's zet een "gevraagd"advertentie op de prikpagina, maar idd,je koopt dan een gebruikte bak met alle bijbehorende risiko's/ouderdom.
kan goed gaan, kan plezier hebben voor 5000 km en dan weer van voren af aan beginnen.
Wat ik van (toendertijd) oa roger en edward begreep is alleen de hoofdas wisselen toch nog dermate werk in zal houden, dat dat ook niet het slimste is at the end. En ja , ik vrees dat daar meer bij komt kijken dan alleen een waterpomptang en schroevendraaier.
Neem contact op met ron bolleboom in pijnacker, die heeft vaak goede gebruikte tussenbakken liggen voor rond de 300 euro, met garantie.
Wat bij hem de prijzen van een lt 77 zijn, weet ik niet. Let op de diepte/lengte van je bellhouse die je moet hebben.
Probeer aan een lt 77 S te komen, die heeft sterkere lagers erin zitten, ivm het toegenomen vermogen ivm de toenmalige switch naar de 200 tdi.
Hoe dan ook, de lt 77 is en blijft een eigenlijk zwakke versnellingsbak,dus een gebruikt ander oudje erin is nimmer ideaal.
Ook nog een optie, wederom contact zoeken met sander(alhier bekend onder de naam gismo of gizmo), hij reviseerd versnellingsbakken.Volgens mij heb ik nog wel een mailadres van hem indien intresse.
Vraag aan hem eens wat de mogelijkheden zijn.
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Roger B.
heb bij mijn D1 200tdi destijds probleemloos gewisseld naar R380 bak, nu is een RRC niet exact gelijk aan een D1, maar dat zal bij een RRC ook wel te doen zijn..
Om de hoofdas te vervangen moet de bak een heel stuk uit elkaar, de bak zit als het ware in delen over de hoofdas geschoven, demontage betekend dat al die delen met een trekker een voor een eraf getrokken worden. Niet lastig, maar je hebt er eigenlijk wel een specifieke trekkerset voor nodig.
Om de hoofdas te vervangen moet de bak een heel stuk uit elkaar, de bak zit als het ware in delen over de hoofdas geschoven, demontage betekend dat al die delen met een trekker een voor een eraf getrokken worden. Niet lastig, maar je hebt er eigenlijk wel een specifieke trekkerset voor nodig.
gone
- RobStewart
retep schreef:En wat kost dan weer zo'n hoofdbak as? en is dat ook zelf te doen zonder speciaal gereedschap?
OK first things first, the mainshaft in your gearbox is part number FRC5305, this was superceded to part number FRC1446, now Paddocks sell them for €65.82 ex BTW.
However before you get all excited, there are a number of special tools you will need to do the job and the hardest part are steps 46 to 81 where you select which of the 22 different sized shims you have to use. I have put the LT77 overhaul manual on the Kennisbank ( http://lrch.nl/node/951 )
In a perfect environment, with the correct tools and all of the parts to hand then the time allowance is 12 Hours, this is excluding taking the gearbox out and refitting.
I have replaced the mainshaft on an LT77S (which is basically the same) and whilst it is an interesting job there is no way I would wish to repeat the experience.
I would still look at the condition of the splines on the shaft as in my experience the wear normally is on the gear rather than the shaft and I have replaced several gears with no problems.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Wow! Ik zie de bui al hangen dat het er straks op neer komt dat beide bakken nieuwe onderdelen nodig hebben, en daar heb ik geen gereedschap voor
en lijkt het me nou geen klusje voor iemand die nog nooit een versnellingbak uit elkaar heeft gehad, dus ga ik wel voor de optie van Tim,
en dat is die Ron eens bellen, of die Sander eens vragen, want hier durf ik m'n vingers niet aan te branden, en misselijk wat dat speciaal gereedschap weer gaat kosten. Als het dan regelmatig voor zou komen, dan heeft dergelijk gereedschap nut om aan te schaffen, maar toch niet voor die ene keer?
Dus Tim als je meeleest, ik zou graag het email adres willen ontvangen van die Sander.
en lijkt het me nou geen klusje voor iemand die nog nooit een versnellingbak uit elkaar heeft gehad, dus ga ik wel voor de optie van Tim,
en dat is die Ron eens bellen, of die Sander eens vragen, want hier durf ik m'n vingers niet aan te branden, en misselijk wat dat speciaal gereedschap weer gaat kosten. Als het dan regelmatig voor zou komen, dan heeft dergelijk gereedschap nut om aan te schaffen, maar toch niet voor die ene keer?
Dus Tim als je meeleest, ik zou graag het email adres willen ontvangen van die Sander.