Wellicht een beetje een academische vraag , maar is het opnieuw richtten van zo'n element "slim"?
ik bedoel, verliest zo'n stang niet z'n kracht zeg maar, als die eenmaal een opdonder heeft gekregen?
Heb ooit eens met een heftruck in een magazijn zo'n grote staander van een stellage geraakt, dan wordt dan vernieuwd en niet terug gebogen. De uitleg was dat zo'n soort beschadiging een definitieve verzwakking was.
achter stabilizer stang krom
Re: achter stabilizer stang krom
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
ja en nee
is afhankelijk van soort en mate van vervorming.. .en de gevolgen van defect nadien..
als zo'n magazijnstelling in elkaar dondert nadat je een knik erin rijdt en weer "uitdeukt" kan dat erg nare gevolgen hebben.
Een stabi die wat verbogen is en eenmalig iets terug buigt zal daarvan waarschijnlijk niet breken hooguit een keer weer buigen. Ook als ie zou breken is dat niet gelijk een heel extreme situatie omdat een defender ook zonder goed te rijden is.
is afhankelijk van soort en mate van vervorming.. .en de gevolgen van defect nadien..
als zo'n magazijnstelling in elkaar dondert nadat je een knik erin rijdt en weer "uitdeukt" kan dat erg nare gevolgen hebben.
Een stabi die wat verbogen is en eenmalig iets terug buigt zal daarvan waarschijnlijk niet breken hooguit een keer weer buigen. Ook als ie zou breken is dat niet gelijk een heel extreme situatie omdat een defender ook zonder goed te rijden is.
gone
- JoostKenya
tim schreef:Wellicht een beetje een academische vraag , maar is het opnieuw richtten van zo'n element "slim"?
ik bedoel, verliest zo'n stang niet z'n kracht zeg maar, als die eenmaal een opdonder heeft gekregen?
Geen enkel probleem.
De stijfheid blijft na verbuigen precies hetzelfde omdat de stijfheid bepaalt wordt door de elastiteitsmodulus van staal. En die verandert niet van verbuigen. En van 1 keer een klein beetje verbuigen verlies je niet 1,2,3 de (breuk)sterkte.
Bovendien geldt wat Roger zegt, dat de stabi achter geen kritisch onderdeel is. Al zou ie breken, dan wordt de auto theoretisch iets meer onderstuurd (en dat is een veilig faal mechanisme) .
Als buigen toch uiteindelijk moeilijk gaat zou je hem ook nog aan de armen een klein beetje kunnen opstoken met een brander (maar niet in het lange rechte gedeelte). Dat moeten ze ook in de bush nog wel kunnen (hier in Kenia teminste wel).
- vandestraatweg
Opstoken moet hier in Rwanda wel kunnen. Beetje off topic maar ik sta er telkens weer versteld van hoe men hier met nagenoeg geen gereedschap alles weer aan de praat krijgt. De Afrikaanse definitie van onderhoud is dan ook repareren wat echt kapot is. Ik denk dan ook dat mijn staf lacht om het feit dat de ¨Muzungu¨ (witte reiziger) zich druk maakt om een stangetje die 4 centimeter scheef staat.
Oja, de olie die ik gisteren ververst heb, is nu al meegenomen. Die Europese olie kan immers nog makkelijk 20.000 KM in een andere auto en daarna wordt de olie gebruikt als verf.
Johan
Oja, de olie die ik gisteren ververst heb, is nu al meegenomen. Die Europese olie kan immers nog makkelijk 20.000 KM in een andere auto en daarna wordt de olie gebruikt als verf.
Johan
- JoostKenya
OK, dan zit je hier hemelsbreed maar 700 kilometer vandaan!
Ja inderdaad, structureel onderhoud doen kennen ze in oost Afrika niet. Dus daar moet je steeds zelf op toezien.
Een Keniaan zal uit zich zelf ook nooit geld uit geven aan een onderdeel dat nog niet helemaal stuk is. Liever met pech 2 dagen ergens in de bush dan een Shilling te veel uitgeven aan een onderdeel. Tijd is namelijk geen issue. Soms krijg ik daar wel eens punthoofd van. En dan heb ik hier nog niet eens de meest beroerde monteurs.
vandestraatweg schreef:Beetje off topic maar ik sta er telkens weer versteld van hoe men hier met nagenoeg geen gereedschap alles weer aan de praat krijgt. De Afrikaanse definitie van onderhoud is dan ook repareren wat echt kapot is.
Johan
Ja inderdaad, structureel onderhoud doen kennen ze in oost Afrika niet. Dus daar moet je steeds zelf op toezien.
Een Keniaan zal uit zich zelf ook nooit geld uit geven aan een onderdeel dat nog niet helemaal stuk is. Liever met pech 2 dagen ergens in de bush dan een Shilling te veel uitgeven aan een onderdeel. Tijd is namelijk geen issue. Soms krijg ik daar wel eens punthoofd van. En dan heb ik hier nog niet eens de meest beroerde monteurs.