td5 distributie defect. wat is wijs? update

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor Edward » 06 Mar 2013, 21:43

Roger schreef:Precies mijn punt Edward.

Ik zou dus geen tweedehands blok willen kopen waarvan de eigenaar hem compleet had afgetrapt, niet netjes laat warmlopen en in de toeren jaagt.

:D

Vandaar dat ik zeg. Ik weet wat ik heb, niet wat ik krijg met tweedehands.

:)

Wat een onzin. Toon jij eerst maar eens aan dat jouw blok beter is met je (te) voorzichtige rijstijl en daarnaast, net wat Roger zegt, hoe slecht of goed is dit blok? :shock: :shock:

Ik zou nooit onderdelen gaan bestellen zonder de drijfstangen en zuigers te demonteren of op z'n minst te controleren of ze binnen de marge zitten qua lift. :roll:

Maar ieder z'n eigen afweging. Ik hoop wel dat TS ons op de hoogte houd.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 06 Mar 2013, 22:27

Geen idee of het aantoonbaar is, maar zoals je zelf aangeeft aftrappen en nauwelijks warm laten lopen lijkt me voor geen enkel blok een ideaal leven.
Maar goed, zoals al eens eerder gesuggereerd ben ik maar een eenvoudige boere... :D

Te voorzichtig is ook niet ideaal. Ik zit er tussenin wellicht.
Ik trap niet af en rijd goed warm en belast vervolgens.

Maar dit alles is totaal oninteressant.

Ik hoop dat ie weer snel in z'n TD5 kan stappen tegen zo laag mogelijke kosten. En inderdaad hoop ik op een posting over het vervolg.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

conny

Berichtdoor conny » 07 Mar 2013, 11:55

Jullie vragen om de kop te lichten, maar je ziet hem op blz 2 toch allang op de werkbank liggen :lol:

De zuigers hebben nog geen daglicht gezien (behalve de bovenkant); is het niet gewoon een vastloper geweest? Misschien zijn er vreetsporen te zien in de cylinderwanden of andere schade aan de zuigers? Aan de andere kant; hij zal nu wel weer ronddraaien, dus dat zou het ook niet kunnen zijn. Vreemd geval.

Ik zi mee te denken omdat ik precies hetzelfde blok heb met die plastic pennetjes; je krijgt bijna de behoefte om maar elke week die olie te gaan verversen; altijd nog goedkoper dan een complete revisie. :?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Mar 2013, 12:22

wat is dat toch voor oliepaniek......zoiets wordt niet veroorzaakt door een paar duizend kilometer over de beurt heen gaan
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 07 Mar 2013, 13:04

Welnee.

Zolang je goeie synthetische olie gebruikt en het niveau ongeveer ok is zal dat geen bal uitmaken.
Ik heb nog nooit naar intervallen gekeken. Ik hou niveau in de gaten en vervang af en toe alle filters.
Zeker niet vaker dan eens per jaar.
Heb me laten vertellen dat je goeie olie eigenlijk vrijwel nooit hoeft te vervangen, alleen maar op peil houden.
Weet niet of dat zo is, maar dit zal niet de oorzaak van een gebroken ketting zijn lijkt mij.

Voor de garages is oliewissel een gouwe handel in ieder geval.... ;)

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

blauwelaro

Berichtdoor blauwelaro » 07 Mar 2013, 16:54

Dat je olie moet vervangen heeft een simpele reden. De smeereigenschappen lopen langzaamaan terug. Dit komt mede omdat (al heb je de allerbeste zuiger en schraapveren) er diesel in je olie komt. En andersom verbrand je olie geleidelijk via de cilinderwanden en een heel klein beetje via de klepgeleiders. De olie wordt als gevolg van de diesel die in het carter komt verdund en schraal. Daardoor o.a. verminderde smeereigenschappen. Over vermindering van de koeleigenschappen zijn hele verhandelingen gehouden, daar waag ik geen uitspraken aan. Bekend dat zaken als zwavel en andere bijproducten van diesel waaronder kool (is o.a. ook grafiet wat juist weer wel smerende eigenschappen heeft) niet bevorderlijk is voor de rest van het binnenwerk en bewegende delen.
Maar een oliewissel uitstellen gedurende een paar duizend kilometer kan, indien er veel openbare weg en snelweg kilometers gereden zijn, weinig kwaad. Een olieboer heeft ook z'n marge's tussen wat levert het me op en wat kan ik veilig garanderen.

Het verhaaltje dat je goeie olie nooit hoeft te vervangen gaat niet op, ook niet door hele goeie micro filters te gebruiken. Tegen verschralen doe je niks.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Mar 2013, 17:07

waarom zou er diesel in je olie komen? behoudens mankementen verbrand diesel al tijdens het inspuiten.

olie heeft geen oneindig leven, maar panisch worden als je een paar duizend over een beurt gaat, of zelfs helemaal een beurt overslaat is ook overdreven, zeer zeker als je overwegend langere ritten rijdt.

verder ben ik ook overtuigd dat olie en motor uit economische overweging onderhoudbehoevender voorgesteld worden dan ze werkelijk zijn.

een jaar of tien gelee kwamen ineens alle fabrikanten met verlengde intervallen waarbij het beurtinterval ineens twee keer zo lang werd...sorry hoor, maar die motoren zijn echt niet ineens zoveel beter geworden, en olieen ook niet
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Mar 2013, 17:28

Wetenschap is een leuk iets. Lang geleden heb ik ooit een maat bij de TUE olie laten bekijken die nieuw uit de pot kwam. Daarna olie die 1500 uur in een MWM dieselblok in een Fendt trekker had gezeten. Nauwelijks verschil te benoemen.

Dus wie mij wetenschappelijk kan aantonen wat er dan aan olie verouderd of verslechterd mag het me zeggen. Dat trekkertje heeft inmiddels 30.000 uur gedraait en het enige dat er gedaan wordt is olie bijvullen en een brandstoffilter vervangen als die dichtgerot zit. :shock: :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 07 Mar 2013, 17:29

Dat van die verlengde intervallen is ook mij opgevallen.

Maar kan me wel voorstellen dat de smerende eigenschappen wat minder worden.

Zal mn leven beteren.
Iedere 50.000 dus maar eens vervangen ipv iedere 100.000

;)

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Mar 2013, 18:23

100k is wel extreem....doe je ook zo lang met je filters? dan zal je centrifugaal wel vol zitten, en komt je vermogensverlies wellicht van zwaar lopen :mrgreen:
gone

Terug naar “Techniek”