kroonoil emperol 5w40, om de 15a20K, dat is jaarlijks. Netjes warmrijden etc.
de plastic paspennen in de kop waren dan ook nog intact.
td5 distributie defect. wat is wijs? update
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: td5 distributie defect. wat is wijs?
Disco2d5 schreef:Ik denk eerder dat na de breuk van de hoofdketting de zuigers via de kleppen de nokvolgers gebroken hebben, dat ze allemaal gegaan zijn komt omdat het met 130km/ gebeurde waardoor de nokkenas nog een omwenteling nadraaide en zodoende alle kleppen geraakt zijn.
Ik ga het denk ik proberen met een distributieset en nieuwe nokvolgers mits de kleppen/geleiders niet kapot zijn.
Dat zou ook mijn aanpak zijn.
Bovenstaande lijkt mij de enige logische verklaring. En je mag blij zijn dat die nogvolgers als een soort breekboutjes gefungeerd hebben waardoor ze netje in stukjes in de kop lagen. Daardoor is het onwaarschijnlijk dat er schade is aan de nokkenas. Het is alleen de vraag of de kleppen recht zijn. Als dat zo is hoeft de kop er niet eens af. Maar dat is een gok. Hoe staan de kleppen in een TD5 tov de Zuigers?
Ik had zelf laatst een kapotte distrubutie op een 300tdi. Na het monteren van een riem, spanrol en 8 nieuwe stoterstangen loopt ie weer als een zonnetje, zonder schade aan nokkenas en kleppen.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: td5 distributie defect. wat is wijs?
For me, looking at the photos, it would appear that the oil-ways in the head for the camshaft were blocked, this caused friction in the "bearings" on the cam carrier (the markings on each of the 6 bearings are classic oil starvation) this would cause the cam to start slowing down, or to stop momentarily. With the camshaft temporarily stopped and the crankshaft still turning the left hand side of the chain (which travels down) with the fixed tensioner would start to stretch, the right hand side of the chain (which travels up) would start to go slack, however the hydraulic tensioner is acting on this side and would take up any slack in the chain.
If the vehicle was traveling at 130/kph then we can assume that the engine was turning at around 3.000rpm. It therefore takes 0,02 seconds for the engine to make a complete revolution. The piston crown is therefore traveling at an average of 32,022kph (88.95mm stroke from bottom to top in 0,01 seconds)
Taking into account the relative valve timing then the interference with the pistons would be immediate, the followers on each of the valves would probably be the first to go, closely followed by the rollers on the injector rockers. The crank would continue spinning with the camshaft now slowing down rapidly, the chain (being the weakest link in the system) would disintegrate.
The associated parts now in the mechanism would accelerate the destruction and the time elapsed from initiation to total failure would be have been approximately 0,05 seconds.
Now assuming that you ignore the fact the "bearings" of the camshaft are dead and we drop the existing camshaft back into the head then the parts list looks like this:
koppakking, 2 steel pins, 12 new kop bout, inlaatspruitstuk pakking, uilaatspruitstukpakking, uitlatspriutstuk to turbo pakking, klepdeksel pakking, 2 ringetjes for the turbo oil feed pipe, watermondje packing, carter pan pakking, 5 brand plaatjes, 5 injector O rinetjes, oil filter, centrifuge filter, about 5l of koelvloiestof and 7,2l of oil. (Allow around €375,00 or so for these).
We also now need:
1x MUI000040 Kleptuimelaar € 259,57 (Paddock)
1x LHA000030 Ketting Set €221,04 (Paddock)
1x LQX100130 Oilepomp Keetting Set €123,23 (Paddock)
1x LGJ100690 Geleiding €19,21 (Paddock)
1x LGQ000020 Spanner €46,76 (Paddock)
10x ERR7234 Follower €118,20 (Paddock)
10x ERR7233 Hydraulic Lash Adjuster €93,24 (Paddock)
So this little lot is €881,25 inc BTW less shipping.
What you also need to do is have the head professionally pressure tested and skimmed (allow €350,00 for a Td5 head)
Now the interesting part, in the very exciting 0,05 seconds of mayhem in the head when bits of metal were flying around, one or more of the pistons traveling at 32kph came to a standstill mid-flight. Now if it were me I would be checking that each of them came to exactly the same point above the block with a dial gauge. Any that don't then the drijfstang is bent and we can add new piston and drijfstang to the list.
We are now at around €1.606,25.
I know what I'd be doing.
Rob
If the vehicle was traveling at 130/kph then we can assume that the engine was turning at around 3.000rpm. It therefore takes 0,02 seconds for the engine to make a complete revolution. The piston crown is therefore traveling at an average of 32,022kph (88.95mm stroke from bottom to top in 0,01 seconds)
Taking into account the relative valve timing then the interference with the pistons would be immediate, the followers on each of the valves would probably be the first to go, closely followed by the rollers on the injector rockers. The crank would continue spinning with the camshaft now slowing down rapidly, the chain (being the weakest link in the system) would disintegrate.
The associated parts now in the mechanism would accelerate the destruction and the time elapsed from initiation to total failure would be have been approximately 0,05 seconds.
Now assuming that you ignore the fact the "bearings" of the camshaft are dead and we drop the existing camshaft back into the head then the parts list looks like this:
koppakking, 2 steel pins, 12 new kop bout, inlaatspruitstuk pakking, uilaatspruitstukpakking, uitlatspriutstuk to turbo pakking, klepdeksel pakking, 2 ringetjes for the turbo oil feed pipe, watermondje packing, carter pan pakking, 5 brand plaatjes, 5 injector O rinetjes, oil filter, centrifuge filter, about 5l of koelvloiestof and 7,2l of oil. (Allow around €375,00 or so for these).
We also now need:
1x MUI000040 Kleptuimelaar € 259,57 (Paddock)
1x LHA000030 Ketting Set €221,04 (Paddock)
1x LQX100130 Oilepomp Keetting Set €123,23 (Paddock)
1x LGJ100690 Geleiding €19,21 (Paddock)
1x LGQ000020 Spanner €46,76 (Paddock)
10x ERR7234 Follower €118,20 (Paddock)
10x ERR7233 Hydraulic Lash Adjuster €93,24 (Paddock)
So this little lot is €881,25 inc BTW less shipping.
What you also need to do is have the head professionally pressure tested and skimmed (allow €350,00 for a Td5 head)
Now the interesting part, in the very exciting 0,05 seconds of mayhem in the head when bits of metal were flying around, one or more of the pistons traveling at 32kph came to a standstill mid-flight. Now if it were me I would be checking that each of them came to exactly the same point above the block with a dial gauge. Any that don't then the drijfstang is bent and we can add new piston and drijfstang to the list.
We are now at around €1.606,25.
I know what I'd be doing.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: td5 distributie defect. wat is wijs?
Wat een mooie omschrijving van een tieste gebeurtenis.
Klinkt als een tv documantaire op Discovery, moments before disaster.
Maar zeer professioneel en duidelijk.
Ik zou ook twijfelen over wat te doen.
Ik heb altijd super netjes gereden met mijn TD5 en dan weet je wel wat je hebt denk ik dan.
Hopelijk zou het onderblok onbeschadigd zijn en met vervolgens een vrijwel 'nieuwe' kop .........
Maar inderdaad als een drijfstang krom, een zuiger beschadigd is,............
Wat is wijsheid inderdaad.
Sterkte.
Klinkt als een tv documantaire op Discovery, moments before disaster.
Maar zeer professioneel en duidelijk.
Ik zou ook twijfelen over wat te doen.
Ik heb altijd super netjes gereden met mijn TD5 en dan weet je wel wat je hebt denk ik dan.
Hopelijk zou het onderblok onbeschadigd zijn en met vervolgens een vrijwel 'nieuwe' kop .........
Maar inderdaad als een drijfstang krom, een zuiger beschadigd is,............
Wat is wijsheid inderdaad.
Sterkte.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: td5 distributie defect. wat is wijs?
Onze Td5 wordt compleet afgetrapt, nauwelijks warmgereden en in de toeren gejaagd. Zie het verband niet....
Maar ik zou zeker de kop lichten en heel goed nameten en de drijfstangen controleren zoals Rob aangeeft.
Zonder om een hoop geld uit te geven zonder 100% zeker te weten dat het onderblok niet beschadigd is. Persoonlijk zou ik een ander blok monteren, al was het alleen maar omdat ik dan met een paar dagen de wagen weer gebruiksklaar op de oprit had staan.
Maar ik zou zeker de kop lichten en heel goed nameten en de drijfstangen controleren zoals Rob aangeeft.
Zonder om een hoop geld uit te geven zonder 100% zeker te weten dat het onderblok niet beschadigd is. Persoonlijk zou ik een ander blok monteren, al was het alleen maar omdat ik dan met een paar dagen de wagen weer gebruiksklaar op de oprit had staan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: td5 distributie defect. wat is wijs?
Hoi Rob,
Het komt door de slechte foto's maar wat je ziet is wat olie, geen slijtplekken van oil starvation. ik had de cam er net uit en gelijk wat foto's gemaakt.
Hier wat betere foto's
Het komt door de slechte foto's maar wat je ziet is wat olie, geen slijtplekken van oil starvation. ik had de cam er net uit en gelijk wat foto's gemaakt.
Hier wat betere foto's
Re: td5 distributie defect. wat is wijs?
zijn de paddock onderdelen van redelijke kwaliteit? Er zit nogal verschil in prijs hier en daar. Bijvoorbeeld de kettingset met geleiders.
Ik denk dat het hoge toerental redelijk positief was, een high speed impact breekt iets direct kapot. Bij wijze van spreken de energie die in de zuiger zit voorkomt dat een drijfstang krom gaat.
(een beetje het idee van een rijdende auto op een stilstaande botsen, dan heeft de stilstaande de meeste schade)
Ik denk dat het hoge toerental redelijk positief was, een high speed impact breekt iets direct kapot. Bij wijze van spreken de energie die in de zuiger zit voorkomt dat een drijfstang krom gaat.
(een beetje het idee van een rijdende auto op een stilstaande botsen, dan heeft de stilstaande de meeste schade)
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: td5 distributie defect. wat is wijs?
Disco2d5 schreef:Hier wat betere foto's
The photo's are better, can I see the other 5 please and from above ? also can you photograph the underside of the camshaft carrier too. The other photo I would like to see is of the face of the tandwiel of the camshaft.
Ultimately it's up to you what you do, I can only give advice based on what I see and what I have seen in the past. The blockage of oil-ways I have seen before just prior to the 0,05 seconds of mayhem. I have never ever seen a pure timing chain failure and talking with colleagues both here and in the UK none of them have experienced it (excluding the oil pump bolt cock-up).
Disco2d5 schreef:zijn de paddock onderdelen van redelijke kwaliteit? Er zit nogal verschil in prijs hier en daar. Bijvoorbeeld de kettingset met geleiders.
With the Paddock stuff I took only the OEM (Original Equipment Manufacturer) items and the ketting set only contains the chain and tandwiel (No 17), the gelieders (Nos 5 and 3) are seperate.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: td5 distributie defect. wat is wijs?
Precies mijn punt Edward.
Ik zou dus geen tweedehands blok willen kopen waarvan de eigenaar hem compleet had afgetrapt, niet netjes laat warmlopen en in de toeren jaagt.
Vandaar dat ik zeg. Ik weet wat ik heb, niet wat ik krijg met tweedehands.

Ik zou dus geen tweedehands blok willen kopen waarvan de eigenaar hem compleet had afgetrapt, niet netjes laat warmlopen en in de toeren jaagt.
Vandaar dat ik zeg. Ik weet wat ik heb, niet wat ik krijg met tweedehands.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: td5 distributie defect. wat is wijs?
na zo'n klapper weet je ook niet wat de verborgen schade is.... toch ergens scheurtjes in de zuigerbodem? toch drijfstanglagers die schade opgelopen hebben? en nog wat ongein die zomaar over het hoofd gezien wordt
en voor 1600 euro hoef je het al niet meer met een gebruikt blok te doen, maar zit je al bijna op revisieblokprijzen
en voor 1600 euro hoef je het al niet meer met een gebruikt blok te doen, maar zit je al bijna op revisieblokprijzen
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten