p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners
binnenkort gaan de koppen van het blok. er is me gezegd dat er twee jaar geleden een nieuwe motor is gemonteerd, hoe kan ik bepalen of deze motor t-liner bussen heeft of de (foute) gewone?
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners
This is interesting 
Ok Roger, for the others that don't have a clue what we are on about a "Top-Hat" liner is a modification to the normal cylinder bus that the piston moves up and down. With a normal liner the piston has the ability to move the liner (normally on the downstroke) towards the carter during normal use. This in turn allows leakage at the cylinder head interface. With a Top Hat Liner the block is machined and the liner has a lip that allows it to sit on a platform stopping it from moving on the downward stroke. The cylinder head then retains the lip on the liner stopping it from moving on the upward stroke. The liners are normally made of Heavy duty Ductile iron which actualy adds strength to the block and reduces flexing in the structure.
Now, for you to identify if your engine has them then with the heads off you should be able to see where the liner meets the block and it should be a different colour to the block itself.
Rob.
Ok Roger, for the others that don't have a clue what we are on about a "Top-Hat" liner is a modification to the normal cylinder bus that the piston moves up and down. With a normal liner the piston has the ability to move the liner (normally on the downstroke) towards the carter during normal use. This in turn allows leakage at the cylinder head interface. With a Top Hat Liner the block is machined and the liner has a lip that allows it to sit on a platform stopping it from moving on the downward stroke. The cylinder head then retains the lip on the liner stopping it from moving on the upward stroke. The liners are normally made of Heavy duty Ductile iron which actualy adds strength to the block and reduces flexing in the structure.
Now, for you to identify if your engine has them then with the heads off you should be able to see where the liner meets the block and it should be a different colour to the block itself.
Rob.
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners
thnx Rob,
wat een t-liner is en waarom die beter is was me bekend. wist alleen niet dat ze door kleurverschil zo duidelijk herkenbaar zijn... de standaard zie je voor zover ik me kan herinneren vrijwel geen kleurverschil op het vlak van de koppakking.
ben eens benieuwd of er toen verstandig een motor gekocht is.....(met mijn mazzel vast niet)
wat een t-liner is en waarom die beter is was me bekend. wist alleen niet dat ze door kleurverschil zo duidelijk herkenbaar zijn... de standaard zie je voor zover ik me kan herinneren vrijwel geen kleurverschil op het vlak van de koppakking.
ben eens benieuwd of er toen verstandig een motor gekocht is.....(met mijn mazzel vast niet)
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners
Roger B. schreef:wat een t-liner is en waarom die beter is was me bekend.
I knew, you knew what they were, the explanation was for other members who possibly thought you were using your 4,6V8 to heat water for a refreshing English beverage
Rob.
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners
er ZOU een jaar of twee terug een nieuwe motor in gekomen zijn, dat geloof ik ook wel, want de motor was inclusief klepdeksels zilvergrijs gespoten (in geassembleerde toestand) dat heb ik vaker gezien bij motoren die bij de dealer uit een krat gehaald worden.... (vrees dus ook dat er geen T-liners in zullen zitten)
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten