p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners

Berichtdoor Roger B. » 19 Feb 2013, 18:18

binnenkort gaan de koppen van het blok. er is me gezegd dat er twee jaar geleden een nieuwe motor is gemonteerd, hoe kan ik bepalen of deze motor t-liner bussen heeft of de (foute) gewone?
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners

Berichtdoor RobStewart » 19 Feb 2013, 19:02

This is interesting ;)

Ok Roger, for the others that don't have a clue what we are on about a "Top-Hat" liner is a modification to the normal cylinder bus that the piston moves up and down. With a normal liner the piston has the ability to move the liner (normally on the downstroke) towards the carter during normal use. This in turn allows leakage at the cylinder head interface. With a Top Hat Liner
Ductileliner.jpg
the block is machined and the liner has a lip that allows it to sit on a platform stopping it from moving on the downward stroke. The cylinder head then retains the lip on the liner stopping it from moving on the upward stroke. The liners are normally made of Heavy duty Ductile iron which actualy adds strength to the block and reduces flexing in the structure.

Now, for you to identify if your engine has them then with the heads off you should be able to see where the liner meets the block and it should be a different colour to the block itself.
V8blockductile_1.jpg


Rob.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners

Berichtdoor Roger B. » 19 Feb 2013, 20:15

thnx Rob,

wat een t-liner is en waarom die beter is was me bekend. wist alleen niet dat ze door kleurverschil zo duidelijk herkenbaar zijn... de standaard zie je voor zover ik me kan herinneren vrijwel geen kleurverschil op het vlak van de koppakking.

ben eens benieuwd of er toen verstandig een motor gekocht is.....(met mijn mazzel vast niet)
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners

Berichtdoor RobStewart » 19 Feb 2013, 20:20

Roger B. schreef:wat een t-liner is en waarom die beter is was me bekend.


I knew, you knew what they were, the explanation was for other members who possibly thought you were using your 4,6V8 to heat water for a refreshing English beverage :lol: and in my experience if they have been done recently (in the last 10 years) then they are normally a different colour to the block.

Rob.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: p38 v8 4,6 hoe herken ik t-liners

Berichtdoor Roger B. » 19 Feb 2013, 20:34

er ZOU een jaar of twee terug een nieuwe motor in gekomen zijn, dat geloof ik ook wel, want de motor was inclusief klepdeksels zilvergrijs gespoten (in geassembleerde toestand) dat heb ik vaker gezien bij motoren die bij de dealer uit een krat gehaald worden.... (vrees dus ook dat er geen T-liners in zullen zitten)
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten