ooit eens, zoekend op internet naar offroad trailers en zelfbouw daarvan kwam ik ergens een site tegen die wat verhoudingen en afmetingen voor de ideale trailer achter de auto uitgedokterd had... en daar was ook de disselboom relatief lang waardoor de as vrij ver voorbij de helft van de aanhangerlengte incl dissel zat, en ook zat ie (dus) vrij ver achter het midden van de opbouw (als je de kist ff als opbouw meerekend heb jij dat dus ook)
weet niet meer waarom ze daar nu zo specifiek voor kozen.
Werk aan de Sankey ...
Re: Werk aan de Sankey ...
Het grote voordeel van een lange smalle dissel is dat je kortere bochten kunt maken (dus makkelijker even in een schaar positie kunt duwen wanneer je een lastige bocht moet maken en moet steken) maar ook zodat wanneer je in heuvelig terrein zit je grotere hellingshoeken kunt nemen zonder dat het dak of de achterkant (ligt een beetje aan de hoogte van de aanhanger) de aanhanger raakt.
en wat je met offroad nog iets minder wilt hebben is dat de aanhanger kan gaan trekken in een opwaartse beweging aan de kogel omdat dit de druk op de achterwielen weg neemt en dan kun je tractie verliezen (zal niet zeggen dat dat gelijk een probleem is, maar wanneer je alle tractie nodig hebt, dan wil je dit zeker niet). Dit is bijvoorbeeld onder andere het probleem bij een trekkend voertuig met achterwiel aandrijving dat leeg is, maar wel een zware aanhanger er achter die te veel van achter is geladen.
en wat je met offroad nog iets minder wilt hebben is dat de aanhanger kan gaan trekken in een opwaartse beweging aan de kogel omdat dit de druk op de achterwielen weg neemt en dan kun je tractie verliezen (zal niet zeggen dat dat gelijk een probleem is, maar wanneer je alle tractie nodig hebt, dan wil je dit zeker niet). Dit is bijvoorbeeld onder andere het probleem bij een trekkend voertuig met achterwiel aandrijving dat leeg is, maar wel een zware aanhanger er achter die te veel van achter is geladen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
vwb scharen.... meer dan de helft van de breedte van de auto en een beetje voor wat ruimte heb je daar niet voor nodig, dus dan is 1m meer dan zat, maar heb modellen gezien die dik anderhalve meter dissel hadden.
Kogeldruk bewaken hoef je ook niet uit de dissel te halen, kun je beter de as verder naar achter zetten (gelijk beter voor uitloophoek van de trailer)
zit je alleen nog met knik tussen auto en aanhanger bij heuvel op gaan, maar de aanhangers hebben vaak een schuine voorkant uit aerodynamisch oogpunt, dus daar is extreme dissellengte ook niet voor nodig...
kortom, waarom zou je meer dan pakweg een meter "vrije" dissellengte kiezen? is dan de vraag (maar we gaan een beetje off topic in Gerards project-topic)
Kogeldruk bewaken hoef je ook niet uit de dissel te halen, kun je beter de as verder naar achter zetten (gelijk beter voor uitloophoek van de trailer)
zit je alleen nog met knik tussen auto en aanhanger bij heuvel op gaan, maar de aanhangers hebben vaak een schuine voorkant uit aerodynamisch oogpunt, dus daar is extreme dissellengte ook niet voor nodig...
kortom, waarom zou je meer dan pakweg een meter "vrije" dissellengte kiezen? is dan de vraag (maar we gaan een beetje off topic in Gerards project-topic)
gone
Over "trailer balance" bij een "Teardrop model" staat hier veel informatie: http://www.angib.pwp.blueyonder.co.uk/t ... tear83.htm
Aan 'mijn' project (eigenlijk ook het project van Jan & Robert, mijn Riddertreffen maten) ligt niet veel rekenwerk ten grondslag.
Het is meer een optelsom van 'wat voor handen/beschikbaar is', (on)gezond verstand en intuïtie ...
Dat betekent ook dat je dingen een volgende keer misschien anders doet, maar ach, we zijn van de straat.
Gerard
Aan 'mijn' project (eigenlijk ook het project van Jan & Robert, mijn Riddertreffen maten) ligt niet veel rekenwerk ten grondslag.
Het is meer een optelsom van 'wat voor handen/beschikbaar is', (on)gezond verstand en intuïtie ...
Dat betekent ook dat je dingen een volgende keer misschien anders doet, maar ach, we zijn van de straat.
Gerard
-
Roger B.
die, of een site die er veel op leek was het wel denk ik, waar ik dat toen gezien heb met de as ver naar achteren
gone
Kijk maar naar trailers in Australie, die hebben ook allemaal een lange dissel en de as ver naar achter. Dat geeft veel kogeldruk en dus tractie op de achteras.
Nadeel vind ik dat de aanhanger veel meer de bocht gaat afsnijden en dus sneller achter bomen en rotsen blijft hangen.
Uit het lezen blijkt wel dat er weinig zijn die werkelijk off road ervaring hebben met een trailer. Let vooral op het gewicht, 1000 kilo is een mooie maar nauwelijks haalbare grens. 1500 kilo is echt de limiet en zal je al vaak als grondanker ervaren. Daarboven is het kar met leuke looks maar niks voor echt off road of zelfs de stevige bosbouw of greenlane paden.
Wil je op vakantie ook echt de mooie off road paden pakken ga dan vooral een dagje oefenen op Fürstenau!
Persoonlijk vind ik de "Europese" kar met een relatief korte dissel veel fijner rijden, vooral ook achteruit op een smal pas is die nog manoeuvreerbaar waar je met een lange dissel veel meer moet sturen om de kar in beweging te krijgen. Maar ik rij met een 130, achter een 90 heb je die extra tractie veel harden nodig...
Nadeel vind ik dat de aanhanger veel meer de bocht gaat afsnijden en dus sneller achter bomen en rotsen blijft hangen.
Uit het lezen blijkt wel dat er weinig zijn die werkelijk off road ervaring hebben met een trailer. Let vooral op het gewicht, 1000 kilo is een mooie maar nauwelijks haalbare grens. 1500 kilo is echt de limiet en zal je al vaak als grondanker ervaren. Daarboven is het kar met leuke looks maar niks voor echt off road of zelfs de stevige bosbouw of greenlane paden.
Wil je op vakantie ook echt de mooie off road paden pakken ga dan vooral een dagje oefenen op Fürstenau!
Persoonlijk vind ik de "Europese" kar met een relatief korte dissel veel fijner rijden, vooral ook achteruit op een smal pas is die nog manoeuvreerbaar waar je met een lange dissel veel meer moet sturen om de kar in beweging te krijgen. Maar ik rij met een 130, achter een 90 heb je die extra tractie veel harden nodig...
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:Persoonlijk vind ik de "Europese" kar met een relatief korte dissel veel fijner rijden, vooral ook achteruit op een smal pas is die nog manoeuvreerbaar waar je met een lange dissel veel meer moet sturen om de kar in beweging te krijgen. Maar ik rij met een 130, achter een 90 heb je die extra tractie veel harden nodig...
Met een langere dissel is het dan wel weer wat makkelijker achteruit rijden zonder meteen te scharen
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
daarvoor moet je dan weer feeling voor rijden met een aanhanger hebben... heb daar nooit zo last van, eerder van trekhaak te dicht op de achteras, dan moet je ook flink uitzwaaien voordat er iets gebeurd
gone
Roger B. schreef:eerder van trekhaak te dicht op de achteras, dan moet je ook flink uitzwaaien voordat er iets gebeurd
En dan is een 130 weer in het voordeel
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <