afgelopen weekend een poging gedaan om de luchtbalgen van mijn D2 te vervangen.
Nu is dat niet meteen de meest ingewikkelde klus, maar ik loop tegen het volgende aan:
Als vervanging heb ik bij Paddock een setje Dunlop balgen aangeschaft.
Echter is de koppeling van de luchtslang niet hetzelfde en mijn technisch engels wat beperkt:
Gebruiksaanwijzing;
http://www.land-rover-parts-shop.com/im ... 01200G.PDF
Lijkt me dat ik de luchtslang af moet knippen om de nieuwe balg aan te kunnen sluiten???
Heeft iemand hier ervaring mee, want ik heb toch mijn twijfels om zomaar een tang in de slang te zetten.
Replacement balgen D2
Replacement balgen D2
Discovery2
Sankey/StormTrailer
Sankey/StormTrailer
- Thomas Td5
Re: Replacement balgen D2
TMW schreef:afgelopen weekend een poging gedaan om de luchtbalgen van mijn D2 te vervangen.
Lijkt me dat ik de luchtslang af moet knippen om de nieuwe balg aan te kunnen sluiten???
Heeft iemand hier ervaring mee, want ik heb toch mijn twijfels om zomaar een tang in de slang te zetten.
Wat ik weet is dat officieel moet je het slangetje dat naar de balg gaat los schroeven (er zit ook schroefdraad op). Je schroeft die daarna weer op de nieuwe balg vast. Ik lees nergens in je montage handleiding dat je moet knippen. (Ik neem aan dat je bij stap 3 je twijfels hebt.) Zit er geen schroefdraad op je nieuwe balg waar de slang vast moet?
EDIT
Mijn fout, ik zie het nu. Stap 7 hebben ze het zo te zien over afknippen van het deel van de slang waar schroefdraad zit. Vreemd. Ik heb Original Equipment balgen (volgens mij ook merk dunlop....) maar daar hoeft niets geknipt te worden dacht ik.
Er staat dat je het slangetje moet afsnijden (of knippen) wanneer de oude balgen de officiële connector hebben (origineel zijn).
Op de nieuwe balgen zit een connector waar je het slangetje (met een mooi glad afgesneden eindje) in kunt steken en vast zit het.
Op de nieuwe balgen zit een connector waar je het slangetje (met een mooi glad afgesneden eindje) in kunt steken en vast zit het.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Ik dacht hetzelfde als jou; schroefdraad los, nieuwe balg eronder, schroefdraad weer vast.
Helaas heeft de nieuwe balg geen schroefdraad maar een soort kliksysteem (Collet??)
En in stap 7 van de eerste pagina;
"... Slide the connector clear of the olive, cut the pipe behind the
olive to remove it and then slide off the connector..."
en de afgeknipte slang zou in de Collet moeten passen....
Zoals ik het nu begrijp, lijkt me dit niet een verbinding om veel druk op te zetten....
Helaas heeft de nieuwe balg geen schroefdraad maar een soort kliksysteem (Collet??)
En in stap 7 van de eerste pagina;
"... Slide the connector clear of the olive, cut the pipe behind the
olive to remove it and then slide off the connector..."
en de afgeknipte slang zou in de Collet moeten passen....
Zoals ik het nu begrijp, lijkt me dit niet een verbinding om veel druk op te zetten....
Discovery2
Sankey/StormTrailer
Sankey/StormTrailer
Zo begreep ik het ook....
En inderdaad, het gevoel van 'Vreemd....' heeft me toch even tegengehouden om op zondagmiddag een tang in de luchtveringslang te zetten...
dit zou ook betekenen dat als ik het afknip, de volgende balgen alleen deze koppeling kunnen hebben....
En inderdaad, het gevoel van 'Vreemd....' heeft me toch even tegengehouden om op zondagmiddag een tang in de luchtveringslang te zetten...
dit zou ook betekenen dat als ik het afknip, de volgende balgen alleen deze koppeling kunnen hebben....
Discovery2
Sankey/StormTrailer
Sankey/StormTrailer
Je nieuwe balgen hebben inderdaad een systeem waarbij je een (netjes afgesneden) slangetje in de connector schuift tot het vast zit.
Geloof me, het werkt.
Been there, done that (nou ja Edward has done it)
De volgende balgen kunnen inderdaad alleen deze nieuwe manier hebben, maar dan ben je weer een jaar of 7 verder.... Of je zou dan de slangen ook moeten vervangen...
Geloof me, het werkt.
Been there, done that (nou ja Edward has done it)
De volgende balgen kunnen inderdaad alleen deze nieuwe manier hebben, maar dan ben je weer een jaar of 7 verder.... Of je zou dan de slangen ook moeten vervangen...
Freelander II
Dan heb ik de gebruiksaanwijzing toch redelijk begrepen....
Blijf het vreemd vinden en ga toch even aan Paddock vragen of ze niet een setje met schroefdraad kunnen leveren.
ben het wel met je eens, 7 jaar verder zal er waarschijnlijk wel meer aan vervanging toe zijn.
Bedankt
Blijf het vreemd vinden en ga toch even aan Paddock vragen of ze niet een setje met schroefdraad kunnen leveren.
ben het wel met je eens, 7 jaar verder zal er waarschijnlijk wel meer aan vervanging toe zijn.
Bedankt
Discovery2
Sankey/StormTrailer
Sankey/StormTrailer
TMW schreef:Dan heb ik de gebruiksaanwijzing toch redelijk begrepen....
Bedankt
De meest gebruikte verbinding is luchtleidingen land is een insteek nippel. Waarom zou je die uit een nieuwe balg willen draaien? Dat geeft alleen maar kans op lekkerij.
De luchtslang is meer dan lang genoeg om die cm die je eraf snijdt te kunnen missen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Het zal dan toch afknippen worden, komend weekend maar weer eronder...
Discovery2
Sankey/StormTrailer
Sankey/StormTrailer
Niet afknippen, maar afsnijden met een scherp stanleymes.
Alleen het beschadigde stukje van de slang afsnijden want er blijft weinig lengte over om de slang goed en voldoende in de insteeknippel te steken.
Jan
Alleen het beschadigde stukje van de slang afsnijden want er blijft weinig lengte over om de slang goed en voldoende in de insteeknippel te steken.
Jan