Hallo,
Afgelopen weekend kreeg ik in eens mijn auto niet meer gestart, de hele dag ging het perfect. Na alle zekeringen nagelopen te hebben, toch maar ANWB gebeld. Na wat onderzoek bleek of het startrelais of de startmotor defect te zijn, na zo''n 10 meter aangetrokken te zijn liep hij weer als een zonnetje. Toe ik thuis aan kwam de auto nogmaals proberen te starten maar ging nog steeds niet.
Ik heb een Land Rover 110 V8 uit 1985.
Nou heb ik een paar vragen voor jullie:
1. Zou het kloppen dat het relais stuk is of de startmotor? Enkel klein relais binnen schakelde in, onder de motorkap hoorde ik niets inschakelen.
2. Indien ja, wat zou een nieuwe startmotor + relais kosten, ik zie prijzen van €100-€200 (groot verschil)
3. Is dit "eenvoudig" te vervangen?
4. Kan ik voor ik begin nog wat dingen testen om er zeker van te zijn wat er defect is?
5. Als ik een startmotor koop voor de Defender v8 past die dan altijd?
Super bedankt voor de antwoorden.
Edward
Defecte startmotor/start relais
Re: Defecte startmotor/start relais
Hoor je een stevige klik bij de startmotor of niet?
Zo ja - relais op de startmotor doet het. Dus startmotor zelf stuk (of daar ergens draadbreuk / los contact in de motor of aanvoer)
Zo nee - relais doet het niet. Of het relais defect of relais krijgt geen spanning.
Meet eens met een multimeter of je stuurspanning hebt op het het relais bij starten en spanning vóór het relais
Plaatje gejat van Alfa - maar principe is gelijk:

Bij starten dus spanning op 85, en tussen 87 en 50. Continue spanning op 30.
N.B. Het relais "D" is wat je nu hoort klikken. Het ronde ding boven op de startmotor is ook een soort relais wat je ook moet horen klikken.
Zo ja - relais op de startmotor doet het. Dus startmotor zelf stuk (of daar ergens draadbreuk / los contact in de motor of aanvoer)
Zo nee - relais doet het niet. Of het relais defect of relais krijgt geen spanning.
Meet eens met een multimeter of je stuurspanning hebt op het het relais bij starten en spanning vóór het relais
Plaatje gejat van Alfa - maar principe is gelijk:

Bij starten dus spanning op 85, en tussen 87 en 50. Continue spanning op 30.
N.B. Het relais "D" is wat je nu hoort klikken. Het ronde ding boven op de startmotor is ook een soort relais wat je ook moet horen klikken.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Bedankt voor de info.
Is relais D het relais dat binnen achter de zekeringplaat zit? Dan kan ik daar beginnen met meten.
Daarna dus meten tussen (50) en massa om te kijken of het relais onder spanning komt, correct?
Bedankt,
Edward
Is relais D het relais dat binnen achter de zekeringplaat zit? Dan kan ik daar beginnen met meten.
Daarna dus meten tussen (50) en massa om te kijken of het relais onder spanning komt, correct?
Bedankt,
Edward
Yep.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Meten of je de juiste spanningen hebt is in dit geval het beste. Overigens zit daar een relais tussen?? buiten schakeling die op de startmotor zelf zit? Op de schema's van haynes kan ik die namelijk niet terug vinden.
wat je ook kunt doen is de stuurdraad van de starmotor afnemen en hier met een directe draad spanning op zetten. Als je dat gaat doen let er dan wel op dat de laro in zn vrij staat met de handrem er op.
Overigens als je gewoon diezelfde stuurdraad er af pakt en daarop meet of je spanning krijgt bij het starten weet je ook voldoende. bij spanning moet de startmotor er uit, bij geen spanning even de draad terug volgen.
Startmotor er uit halen is niet moeilijk, maar gewoon even het nodige aan werk. Je moet waarschijnlijk de nodige zaken eerst demonteren voor je er aan kunt. In ons geval bij de series was dat de uitlaat.
Ps.. als je de startmotor er uit gaat halen.. eerst de accu los maken.. anders krijg je de nodige vonken omdat de toevoer kabel van de startmotor een ongezekerde kabel is vanuit je accu..
wat je ook kunt doen is de stuurdraad van de starmotor afnemen en hier met een directe draad spanning op zetten. Als je dat gaat doen let er dan wel op dat de laro in zn vrij staat met de handrem er op.
Overigens als je gewoon diezelfde stuurdraad er af pakt en daarop meet of je spanning krijgt bij het starten weet je ook voldoende. bij spanning moet de startmotor er uit, bij geen spanning even de draad terug volgen.
Startmotor er uit halen is niet moeilijk, maar gewoon even het nodige aan werk. Je moet waarschijnlijk de nodige zaken eerst demonteren voor je er aan kunt. In ons geval bij de series was dat de uitlaat.
Ps.. als je de startmotor er uit gaat halen.. eerst de accu los maken.. anders krijg je de nodige vonken omdat de toevoer kabel van de startmotor een ongezekerde kabel is vanuit je accu..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Nou, het probleem is verholpen. Achter de zekeringen zit een relais, dit relais schakelde wel in maar liet geen spanning door. Ik heb het relais vervangen en nu werkt alles gelukkig weer.
Bedankt voor alle tips.
Edward
Bedankt voor alle tips.
Edward
Goed om te lezen en graag gedaan.
Veel rij plezier weer.
Veel rij plezier weer.
------