Daarnet pech onderweg.
Tijdens het rijden viel de druk van het koppelpedaal weg en kan ik niet meer koppelen bij m'n Disco 1 uit 1998.
Ik heb 4 jaar geleden een gelijkaardig geval gahad, toen is de slave cilinder dwars door de koppelingslever gegaan.
Toen heb ik eenoriginele lever gestoken zonder versterking (stom)
Ik heb twijfels of het nu wéér hetzelfde kan zijn.
Hoe kan ik mijn master en slave cilinders testen zonder de koppeling er onder uit te halen??
-Ik heb geen olieverlies
-het olieniveau in het reservoit is OK
Enige voorstellen voor ik alles uiteen moet halen???
Graag een reactie aub,
groetjes
Glenn
discovery 1 koppeling weggevallen!
discovery 1 koppeling weggevallen!
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Re: discovery 1 koppeling weggevallen!
ik weet niet hoe makkelijk je dat zou kunnen doen bij een disco. ik weet dat ik bij onze series de werking een keer getest heb door de slave los te schroeven van de belhousing, verder alles vast te laten zitten en deze er toen uitgetrokken. daarna heb ik met mijn vinger druk op de cilinder gehouden terwijl iemand anders voorzichtig een beetje op de koppeling drukte. Die je dat overigens te ruw of te ver dan kun je het weer gaan ontluchten.
Overigens kon ik toen ook de pen vast pakken die normaal gebruikt word om de koppelings lever te bedienen.. als je hem er voor de drukt zou hebben denk ik dat je daar dan een hoop speling op zou moeten voelen. normaal moet jij die niet kunnen bewegen omdat de drukgroep niet zo gemakkelijk ingedrukt kan worden.
Anders dan dat vrees ik dat het toch een kwestie word van open maken. want als je geen druk verlies hebt en de cilinders werken.. dan heb je het meeste van de techniek al gehad.
Overigens kon ik toen ook de pen vast pakken die normaal gebruikt word om de koppelings lever te bedienen.. als je hem er voor de drukt zou hebben denk ik dat je daar dan een hoop speling op zou moeten voelen. normaal moet jij die niet kunnen bewegen omdat de drukgroep niet zo gemakkelijk ingedrukt kan worden.
Anders dan dat vrees ik dat het toch een kwestie word van open maken. want als je geen druk verlies hebt en de cilinders werken.. dan heb je het meeste van de techniek al gehad.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
Re: discovery 1 koppeling weggevallen!
bij de slave zit een "blikje" dat is een demper, die gaan soms stuk...
de gaffel gaat doorgaans vrij gemakkelijk een koppelingsleven mee, gewoon standaard met de koppelingswissel meevervangen. dat zou voldoende moeten zijn. Overigens gaat de gaffel meestal niet stuk waar de slave er tegenaan drukt, maar op het scharnierpunt, je drukt hem over de kogel heen.
De slave kun je uit het koppelingshuis halen, wees voorzichtig met de stift, die zit met een kunststof haakje aan de gaffel vast, als je dat lostrekt krijg je het bijna niet meer goed van buitenaf. Dus de slave een beetje vrij trekken, dan met tangetje de stift vasthouden en de slave voorzichtig van de stift trekken.
de gaffel gaat doorgaans vrij gemakkelijk een koppelingsleven mee, gewoon standaard met de koppelingswissel meevervangen. dat zou voldoende moeten zijn. Overigens gaat de gaffel meestal niet stuk waar de slave er tegenaan drukt, maar op het scharnierpunt, je drukt hem over de kogel heen.
De slave kun je uit het koppelingshuis halen, wees voorzichtig met de stift, die zit met een kunststof haakje aan de gaffel vast, als je dat lostrekt krijg je het bijna niet meer goed van buitenaf. Dus de slave een beetje vrij trekken, dan met tangetje de stift vasthouden en de slave voorzichtig van de stift trekken.
gone