het is verdomd lastig om een storing op afstand te beoordelen, als het een standaard voertuig betreft.
bij jouw foto's is nogal duidelijk zichbaar dat er dingen niet origineel zijn, dat maakt het niet eenvoudiger iets zinnigs erover te zeggen. ook de gas installatie waarvan niemand weet hoe die exact in het bestaande systeem verweven is maakt e.e.a. niet makkelijker
Rr 3.5 efi 85' loopt niet op benzine
- RobStewart
Re: Rr 3.5 efi 85' loopt niet op benzine
retep schreef:In zijn wikipedia ontbreekt dan alleen nog het hoofdstuk efi, want op mijn probleem heeft hij schijnbaar geen antwoord
Being an Older Model and not Fuel Injected, it normally takes a little longer to get there
However, looking at your photo's and the description and operation of the 3,5 Efi system and ignoring the Gas Installation then I do see an interesting point that you have already raised in point 5.
On the Amplifier there is a White Black wire that comes out and ends with no connector or anything. This should have a normal Spade type connector (a Lucar connector) which goes to both the Distributor and the Overrun Fuel Shutoff relay, the other side of this relay goes to Pin 1 on the ECU and is switched via the ignition and the Vacuum Switch as shown in your first photo. The point of Test 5 was to show that under normal conditions fuel would be supplied. If there was no vacuum but an ignition on signal (in a stall or crash situation) then the switch would not activate the relay and therefore the ECU would cut the fuel supply.
Now in your case with Gas you need to be able to fool the ECU that it is being fueled but stop the flow of fuel itself. I suspect this side of the system has been used to cut the fuel supply.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Roger B. schreef:het is verdomd lastig om een storing op afstand te beoordelen, als het een standaard voertuig betreft.
bij jouw foto's is nogal duidelijk zichbaar dat er dingen niet origineel zijn, dat maakt het niet eenvoudiger iets zinnigs erover te zeggen. ook de gas installatie waarvan niemand weet hoe die exact in het bestaande systeem verweven is maakt e.e.a. niet makkelijker
Ik zou dan ook al blij zijn als er iemand met eenzelfde auto of in elkgeval dezelfde amplifier even een foto zou maken, zodat ik kan zien
hoe het zooitje nou wel aangesloten moet zitten. Een of een paar foto's zeggen soms meer dan 1000 woorden en werkplaatshandboeken.
-
Roger B.
dan zit je nog steeds met de vrij unieke modificatie door montage van de gasinstallatie in jouw auto.
wat er anders is dan hoe het de fabriek verliet is niet per definitie verkeerd, kan zo zijn vanwege de gasinstallatie
wat er anders is dan hoe het de fabriek verliet is niet per definitie verkeerd, kan zo zijn vanwege de gasinstallatie
gone
Roger B. schreef:dan zit je nog steeds met de vrij unieke modificatie door montage van de gasinstallatie in jouw auto.
zover ik kan zien, hebben ze niks van het efi systeem afgetakt, en zit er een apart relais waar een paar draden tbv de gasomschakeling
naar toe lopen, en hebben ze een plus en min ergens afgetakt vd bedrading onder het stuur.
Wat ik niet begrijp is dat in mijn geval de rode en blauwe draad uit de amplifier komen en op de verdeler zitten aangesloten,
en daar op de pdf tekening geen woord over gezegd word.
In mijn 2e tekening zie je dan ook het verschil. Dat maakt eigenlijk niks uit, want onsteking krijgt hij, want lopen doet hij,
Maar volgends de pdf tekening zou er een wit/blauwe draad, rechtstreeks naar de afgeknipte wit/zwarte draad moeten lopen die op zijn beurt
met de een draad vd verdeler verbonden zou moeten zijn, maar die loopt bij mij dus van de + op de bobine naar het switch of relais.
Ik heb dan ook he tcontact aangezet en pin 1 op de conector gemeten, en daar staat dus gewoon 12v op.
Ik word er dan ook niet goed van, en ben nu al zolang bezig, dat ik me waarschijnlijk op een heel verkeerd punt concentreer, en het wellicht iets anders moet zijn, maar ik gewoon niet meer zie, dus geef ik het gewoon op en trek gewoon dan maar een paar centen uit om hem naar de gargage te brengen,
want ik kom er gewoon niet uit zo, en is het idd voor een ander moeilijk om aan de hand van een paar tekeningen en foto een oordeel te geven,
dus gooi ik het bijltje er maar bij neer. Ik ga er dan ook vanuit dat er gewoon een andere motor is ingehengelt, want aande andere kant van het blok hangen nog ene paar draden die nergens toe leiden, en zit er ook een oliedruksensor en olietemperatuursensor op de motor, terwijl er daarvoor geen meters in de auto zitten. Ik ben gisteren dan ook even naar de garage geweest voor wat andere onderdelen, en heb gelijk daar een man gesproken
( ik denk chef werkplaats) en die zei van als voor de rest alles werkt, dan moet je die losse draden gewoon bij elkaar knopen en laten voor wat ze zijn.
Btw, ik heb wel een toerenteller die het ook niet doet, en moet die dan toevallig niet op hetzelfde signaaldraadje lopen als het draadje dat de
injectoren moet aansturen via de ecu?
Ik heb deze problemen nu wel op een stuk of 5 forums voorgelegd, maar niemand kan hier iets mee, dus alleen maar meer reden om maar naar de
garage te gaan. Btw, de man vd garage zei dat hij hem hoe dan ook op benzine lopende krijgt, maar hij gewoon de auto zelf dan moet zien, dus
laat ik dat dan maar gewoon doen, want ik heb nog een helehoop ander werk aan die auto, want het zou gewoon een simpel klusje worden
door hem op benzine te laten draaien, en een paar kleine plekjes bij te werken, maar dat word dus nu de hele auto spuiten,
en heb ik ook al wat gaten dichtgelast, en een nieuw stofje op de hemel geplakt en wat andere electrische kleinigheidjes moeten oplossen.
Het is dan ook meer een half restaratieproject aan het worden. Maar goed, dan brengt hij ook alleen maar meer op.
RobStewart schreef:retep schreef:In zijn wikipedia ontbreekt dan alleen nog het hoofdstuk efi, want op mijn probleem heeft hij schijnbaar geen antwoord
Being an Older Model and not Fuel Injected, it normally takes a little longer to get there
However, looking at your photo's and the description and operation of the 3,5 Efi system and ignoring the Gas Installation then I do see an interesting point that you have already raised in point 5.
On the Amplifier there is a White Black wire that comes out and ends with no connector or anything. This should have a normal Spade type connector (a Lucar connector) which goes to both the Distributor and the Overrun Fuel Shutoff relay, the other side of this relay goes to Pin 1 on the ECU and is switched via the ignition and the Vacuum Switch as shown in your first photo. The point of Test 5 was to show that under normal conditions fuel would be supplied. If there was no vacuum but an ignition on signal (in a stall or crash situation) then the switch would not activate the relay and therefore the ECU would cut the fuel supply.
Now in your case with Gas you need to be able to fool the ECU that it is being fueled but stop the flow of fuel itself. I suspect this side of the system has been used to cut the fuel supply.
Rob
hoi Rob, thanks for you help, maar zoals je hebt kunnen lezen ga ik er geen tijd meer in steken en breng hem maar naar de garage, dus
toch bedankt voor je moeite.
De overrun switch is bedoeld om het toerentalsignaal vanaf de bobine naar de ECU te onderbreken als je remt op de motor en zo de inspuiting van brandstof te stoppen, dit om het remmen op de motor zo effectief mogelijk te maken en ook om niet onnodig brandstof te injecteren in dit soort gevallen (wordt die dorstige V8 een beetje minder dorstig van). In sommige gevallen werd dit signaal samen met het onderbreken van de stroom naar de brandstofpomp gebruikt om bij inbouw van LPG de brandstof injectie te stoppen wanneer op LPG werd overgeschakeld, zo werden brandstofpomp en de injectoren gespaard wanneer de LPG installatie zijn werk deed doordat beide niet onnodig werden bekrachtigd. Ook wordt dit signaal nog wel eens omgeleid om de verplichte pulsgestuurde afsluiter voor het LPG systeem aan te sturen.
Deze schakelaar is "normally closed" en wordt geopend door hoog vacuum in het inlaatspruitstuk (gesloten gasklep en hoog toerental), door het er tussenuit halen van deze heb je het toerentalsignaal dat vanaf de bobine wordt afgenomen feitelijk uitgeschakeld. Door het ontbreken van dit signaal worden de injectoren niet aangestuurd en loopt de motor alleen op de brandstof die door de koude start injector is ingespoten. Hierdoor loopt de motor maar heel even en dan nog behoorlijk arm ook.
Het Lucas flapper systeem is niet zo heel anders dan de Bosch L-Jetronic systemen van weleer. Feitelijk is het draaiend krijgen van je injectie niet anders dan zoeken naar de oorzaak van het niet inspuiten van de brandstof door de injectoren.
Begin bij het zekerstellen dat er een toerental signaal naar de ECU gaat, bijvoorbeeld door het overbruggen van het relais tussen de bobine (-) en de ECU (eventueel kun je met een multimeter kijken of er een signaal wordt afgegeven op pin 1 van de connector van de ECU). De luchtmassameter is de volgende potentiele schuldige in dit soort gevallen, maar is een stuk lastiger te testen. Stel ook zeker dat je geen vacuumlekken hebt tussen de LMM en je inlaatspruitstuk, dan krijg je ook dat de motor er vrijwel meteen mee kapt.
Deze schakelaar is "normally closed" en wordt geopend door hoog vacuum in het inlaatspruitstuk (gesloten gasklep en hoog toerental), door het er tussenuit halen van deze heb je het toerentalsignaal dat vanaf de bobine wordt afgenomen feitelijk uitgeschakeld. Door het ontbreken van dit signaal worden de injectoren niet aangestuurd en loopt de motor alleen op de brandstof die door de koude start injector is ingespoten. Hierdoor loopt de motor maar heel even en dan nog behoorlijk arm ook.
Het Lucas flapper systeem is niet zo heel anders dan de Bosch L-Jetronic systemen van weleer. Feitelijk is het draaiend krijgen van je injectie niet anders dan zoeken naar de oorzaak van het niet inspuiten van de brandstof door de injectoren.
Begin bij het zekerstellen dat er een toerental signaal naar de ECU gaat, bijvoorbeeld door het overbruggen van het relais tussen de bobine (-) en de ECU (eventueel kun je met een multimeter kijken of er een signaal wordt afgegeven op pin 1 van de connector van de ECU). De luchtmassameter is de volgende potentiele schuldige in dit soort gevallen, maar is een stuk lastiger te testen. Stel ook zeker dat je geen vacuumlekken hebt tussen de LMM en je inlaatspruitstuk, dan krijg je ook dat de motor er vrijwel meteen mee kapt.