Disco 2 vragen hill descent etc

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Vos

Re: Disco 2 vragen hill descent etc

Berichtdoor Erik Vos » 04 Feb 2013, 18:53

Highlander schreef:
Erik Vos schreef:waarom ik weer :?:
heb ik er een wat het wel doet :D :|

Je schakeld hem al in op een verkeers drempel :mrgreen:

ja dat moet hier in het Gooi wel ;) ;) ;)

PPaul

Berichtdoor PPaul » 04 Feb 2013, 20:06

De bergafsnelheid waarop HDC afregelt hangt bij een automaat af van de stand van de schakelpook. In 1 is de snelheid het laagst en in D het hoogst.
Nou weet ik niet meer of je hem daarvoor in de "M" stand moet zetten, maar in ieder geval wel in low gear.
Het verschil is niet zo groot maar als je er op let dan merk je het wel.
Ik gebruik het zelf altijd om de rechte lijn de behouden (zodat je niet gaat rollen) bij hellingen die zo steil/glad zijn dat je altijd sneller gaat dan dat je wil (dat heet dan glijden), en dat werkt perfect.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Feb 2013, 20:17

bij een automaat nooit echt geprobeerd... had er geen.. maar bij een handbak in 1 laag stationair.... doet het doorgaans ook wel
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 05 Feb 2013, 09:44

christd77 schreef:Hoi forum vrienden ik ben sinds 2 dagen de trotse eigenaar van een disco 2 td5 2004.
Nu wat vraagjes hoe werkt hill descent en hoe weet ik of het goed werkt?

Als HDC zijn werk doet merk je het wel. De auto remt dan zelf wielen af die te snel gaan. Je ziet dan ook het lampje knipperen op je dashboard. (Lampje brand als het ingeschakeld is groen.)

christd77 schreef:Ik zoek trouwens nog gordels voor achter hij is grijs kenteken en ik bouw hem om naar geel.

Ik denk dat menig Land Rover demontage bedrijf je hiermee kan helpen. Je hebt Ter Horst 4x4 in het noorden zitten en Jansen Used Laro Parts in het zuiden. Goeie kans dat je daar de missende interieur onderdelen kan vinden.

TMW

Berichtdoor TMW » 05 Feb 2013, 10:09

Met een automaat in laag, werkt het prima.

Het is wel even vertrouwen, dus ik zou het zeker een keer uitproberen in een gecontroleerde situatie (zodat je weet wat er gebeurt).
Belangrijk is wel dat als je tijdens HDC ook bij wil remmen, het HDC systeem (tijdelijk) uitschakelt.

In ieder geval heel veel plezier met de auto!
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Dommel

Berichtdoor Dommel » 06 Feb 2013, 10:43

HDC heeft mij al geregeld kunnen helpen, doet 't meteen. Is het soms doorontwikkeld?, gezien leeftijd D2 en FL2?
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Feb 2013, 12:30

in een FLzie ik het nut er sterker van in dan bij een auto met lage gearing.... kan me niet herinneren of het HDC bij de FL 1 het zelfde "traagheidsprobleem" had als bij de D2.

bij de D3 werkt het HDC ook zonder die "vrije val" dus jazeker, waarom zou zo'n systeem niet doorontwikkeld worden.. hoe het exact werkt is daarbij ook nog eens afhankelijk van de werking van de andere componenten in de auto dus het HDC in type A werkt bijna per definitie niet exact zoals in type B
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 06 Feb 2013, 16:28

Dommel schreef:HDC heeft mij al geregeld kunnen helpen, doet 't meteen. Is het soms doorontwikkeld?, gezien leeftijd D2 en FL2?

HDC was speciaal ontwikkeld voor de Freelander. Het is later toegevoegd aan de Discovery II en andere Land Rovers.

In de Land Rovers met terrain response is de afdaalsnelheid afhankelijk van je setting van terrain response. Verder kun je het als bestuurder nog verder bijsturen met de cruise control knoppen aan het stuur. (Als je die hebt tenminste...)

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Feb 2013, 16:35

Thomas Td5 schreef:
Dommel schreef:HDC heeft mij al geregeld kunnen helpen, doet 't meteen. Is het soms doorontwikkeld?, gezien leeftijd D2 en FL2?

HDC was speciaal ontwikkeld voor de Freelander. Het is later toegevoegd aan de Discovery II en andere Land Rovers.

In de Land Rovers met terrain response is de afdaalsnelheid afhankelijk van je setting van terrain response. Verder kun je het als bestuurder nog verder bijsturen met de cruise control knoppen aan het stuur. (Als je die hebt tenminste...)

Het systeem uit de Disco 2 of Freelander 1 vergelijken met het systeem uit een Fl2, D4, of L405 is ongeveer hetzelfde als T-Ford vergelijken met een Prius! :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 06 Feb 2013, 18:51

Edward schreef:Het systeem uit de Disco 2 of Freelander 1 vergelijken met het systeem uit een Fl2, D4, of L405 is ongeveer hetzelfde als T-Ford vergelijken met een Prius! :shock: :shock:

Not sure I follow you Edward :? HDC has never changed, it is the simplest of systems which takes the rolling speed from the wheel sensors and applies the brakes to reduce the speed to a pre-determined limit. The only difference between Freelander 1 and the L405 is that HDC now talks to Terrain Response 2 and in some cases is engaged automatically rather than waiting for the driver to engage it manually when all the passengers scream and in some cases TR2 will disallow the HDC request due to the driver having insufficient training.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”