In mijn ninety is flink gerommeld met de elektronica en ben vandaag begonnen met het herstellen van de bediening van de ruitenwissers. Het zat allemaal aangesloten op de knop van de ruitenwissers achter. Die er niet op zitten.... Ik heb het nu aangesloten zoals het zou moeten maar het doet nu niets. Bij de ruitenwisser motor zitten de kabels aangesloten en bij de bediening op het stuur ook. In het midden van het dashboard komen alle vier de kabels ( groen, bruin-lichtgroen, zwart/blauw-lichtgroen, bruin-lichtgroen.) ook nog eens uit de kabelboom. Als ik het elektrische schema goed lees, moet de groene (dubbele kabel) op de zekering aangesloten met aan de andere kant een witte kabel. Zo was namelijk de schakelaar voor de achterkant ook gevoed. Op deze manier werkt het nog niet. Wat zie ik over het hoofd?
Ruitenwisser bediening 90
Ruitenwisser bediening 90
Laro 90 2,5td 1985
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Ruitenwisser bediening 90
heb je de draden vanaf de schakelaar in je dash verlegd naar de stuurkolom en daar aangesloten?? of zater de draden al op de stuurkolomschakelaar zoals nu?
gone
Re: Ruitenwisser bediening 90
De draden zaten daar al zoals nu. Ze zitten daar namelijk met een speciale stekker aangesloten. In een blokje zeg maar.
Laro 90 2,5td 1985
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Ruitenwisser bediening 90
dan is er blijkbaar ergens iets veranderd aan debedrading (achter het dashboard bijvoorbeeld) waardoor de schakelaar van de achterwisser nu de voorwisser bedient.
gone
Re: Ruitenwisser bediening 90
De ruitenwisser achter hoort met een aparte schakelaar aangesloten te zitten, in de middenconsole (nr. 2), en niet op het stuur:
Het is een draai/druk knop - draaien voor ruitenwisser, drukken voor sproeien:
Draadkleuren achterop deze schakelaar:
Hoop dat je hier iets mee kunt
Het is een draai/druk knop - draaien voor ruitenwisser, drukken voor sproeien:
Draadkleuren achterop deze schakelaar:
Hoop dat je hier iets mee kunt
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Ruitenwisser bediening 90
Vincent,
hier, of in het voorsteltopic heeft ie aangegeven geen achter ruitwisser te hebben, en dat zijn gewone wissers (voorruit) nu bediend worden metdeachterruitwisserschakelaar op het dashboard
(en dat wil ie graag herstellen naar origineel)
nu is de dashboardschakelaar vast niet voor niets in gebruik ipv de stuurkolomschakelaar..... dus het is goed mogelijk dat er een draadbreuk of defecte stuurkolomschakelaar oorzaak van is...........
hier, of in het voorsteltopic heeft ie aangegeven geen achter ruitwisser te hebben, en dat zijn gewone wissers (voorruit) nu bediend worden metdeachterruitwisserschakelaar op het dashboard
(en dat wil ie graag herstellen naar origineel)
nu is de dashboardschakelaar vast niet voor niets in gebruik ipv de stuurkolomschakelaar..... dus het is goed mogelijk dat er een draadbreuk of defecte stuurkolomschakelaar oorzaak van is...........
gone
Re: Ruitenwisser bediening 90
Ah, nie goe geleze... foutje - bedankt! 
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Ruitenwisser bediening 90
Inderdaad de bediening voor de ruitenwissers voor, zit aangesloten op de knop voor ruitenwissers achter. Hier was het een en ander omgelegd vanuit de zekeringkast en de wissermotor, zodat het uiteindelijk wel werkte. Als ik het aansluit zoals het hoort doet het het niet. Er is nergens spanning te meten, niet op de schakelaar in stuurkolom en niet bij de wissermotor. Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen. Hoe kan ik meten wat er stuk is? Ik heb een multimeter, alleen m'n laatste natuurkundeles was 12 jaar geleden.... 
Laro 90 2,5td 1985
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Ruitenwisser bediening 90
volg de kabels van de voorruitwisserschakelaar en kijk waar die heen gaan.
kijk waar de kabels van de wissermotor heen gaan
kijk hoe de kabels van de wissermotor verbonden zijn met de achterruitwisserschakelaar
met de multimeter op doorpiepstand kun je dan nameten welke draad in welke stand van de schakelaar spanning krijgt, en op dezelfde manier bepalen hoe je de stuurschakelaar moet aansluiten...
of je neemt het schema
kijkt welke draad de spanning naar de schakelaar is, zoekt die draad in de auto en meet of daar spanning op staat
zoniet dan kijk je of de draad aangesloten is op de zekeringkast, en of daar op die aansluiting ook spanning staat en zoniet, waarom niet (zekering stuk?)
dan heb je spanning op de ingang van de schakelaar en ga je kijken of je ook spanning uit de schakelaar krijgt... zoja, dan de draden aan sluiten volgens schema en kijken of je aan de andere kant van de draden ook spanning krijgt op de momenten dat de schakelaar staat zodat dat ook moet...
als dat klopt sluit je de motor aan....
kijk waar de kabels van de wissermotor heen gaan
kijk hoe de kabels van de wissermotor verbonden zijn met de achterruitwisserschakelaar
met de multimeter op doorpiepstand kun je dan nameten welke draad in welke stand van de schakelaar spanning krijgt, en op dezelfde manier bepalen hoe je de stuurschakelaar moet aansluiten...
of je neemt het schema
kijkt welke draad de spanning naar de schakelaar is, zoekt die draad in de auto en meet of daar spanning op staat
zoniet dan kijk je of de draad aangesloten is op de zekeringkast, en of daar op die aansluiting ook spanning staat en zoniet, waarom niet (zekering stuk?)
dan heb je spanning op de ingang van de schakelaar en ga je kijken of je ook spanning uit de schakelaar krijgt... zoja, dan de draden aan sluiten volgens schema en kijken of je aan de andere kant van de draden ook spanning krijgt op de momenten dat de schakelaar staat zodat dat ook moet...
als dat klopt sluit je de motor aan....
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten