Hoe controle op kapotte 'halfshaft' uitvoeren?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Tom Simonis

Hoe controle op kapotte 'halfshaft' uitvoeren?

Berichtdoor Tom Simonis » 02 Feb 2013, 11:56

In een ander draadje gaf ik aan problemen te hebben met de aandrijving (kan niet goed achterhalen wat er aan de hand is).

Nu heb ik even gespeeld op Heerde. Ik dacht dat ik het redelijk rustig aan heb gedaan op 1 heuvel na. Dat koste me een paar keer voordat ik er eindelijk overheen was.
Bij deze actie heb ik de ModderBumper wellicht iets te hard op de staart getrapt en denk dus dat er een aandrijfas (halfshaft) kapot is.
Op die dag zelf had ik dit al gehoord en later ook gezien bij een iets te enthousiaste Discovery-rijder. Luide knal en geen tractie meer op het linker voorwiel.

Nu wil ik graag controleren / achterhalen of er inderdaad een kapotte aandrijfas de oorzaak is van het extra 'gegrom' dat ik hoor als ik accelereer.
Ik weet echter niet hoe ik dit uit moet voeren. :oops:

Wie kan me hiermee helpen?
Dank!!
A dream is the answer for a question we have yet learn to ask (Fox Mulder - x-files)

RRC (1976) 200 TDI, 2 Deurs, speciale LT77 5-versnellingenbak en een 1:1,2 tussenbak (volgens de verkoper)

tim

Re: Hoe controle op kapotte 'halfshaft' uitvoeren?

Berichtdoor tim » 02 Feb 2013, 12:21

De range op 4 assteunen zetten, starten en de boel gaan laten draaien.
In goede staat moeten al je 4 wielen gaan draaien.Ik ga ervan uit dat de range permanente 4 wiel aandrijving heeft.
Het mooist is als je dit met z'n 2jen kan doen, 1 geeft gas en de ander luisteren bij het diff in de betreffende as of bij het specifieke wiel wat niet mee wil draaien.(wat kan duiden op een kapotte homokineet wellicht?, indien vooras)

Lijkt me overigens niet vreselijk slim om met dit soort defecten door te blijven rijden, je kan de boel natuurlijk ook echt definitief naar gort rijden..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2013, 12:47

Je kunt ook de wagen per as opkrikken en met de hand aan een wiel draaien. Het andere wiel zal dan de andere kant op draaien. Meestal hoor en voel je meteen als er wat niet soepel loopt.

Bij de achteras is het sowieso erg weinig werk om de steekassen even te demonteren en te inspecteren.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Feb 2013, 13:00

die luide knal was waarschijnlijk het breken van een steekas?? als jij dat ook aan de hand had, reed ie niet zonder je middendiff te sperren, of heeft jouw RRC een viscosper? (geen handmatig sperbaar middendiff) grommen door de steekas zelf lijkt me niet waarschijnlijk.

Draaien in onbelastte toestand zou maar zo geen uitkomst kunnen geven omdat het grommen alleen in belastte toestand (accelereren) naar voren komt.

grommen kan uit de homokineten komen (die in de swivels zitten) maar ook van wiellagers, kruisstukjes in cardanassen enz.

voorste cardanas demonteren, middendiff sperren, kijken of het gegrom weg is/veranderd is.

zoniet, zelfde verhaal met voorste aandrijfas gemonteerd en achterste gedemonteerd..

als je weet waar (voor of achter) ga je verder zoeken...
gone

tom17

Berichtdoor tom17 » 03 Feb 2013, 13:16

tim schreef:Lijkt me overigens niet vreselijk slim om met dit soort defecten door te blijven rijden, je kan de boel natuurlijk ook echt definitief naar gort rijden..

Na mijn 'waar komt dat gegrom vandaan'-rondje uitgevoerd heb, heb ik de ModderBumper niet meer uitgelaten.

Bij het omwisselen van de banden (Modder => M&S) viel het me op dat er helemaal géén spelling op de achteras aanwezig is en wel op de achterwielen (steekas - diff) zelf. Ik heb ook gepoogd met de hand te voelen of er spelling in de achteras aanwezig is toen ik, naar aanleiding van een tip (door Roger B meen ik), de kruisjes aan het controleren was, vlak achter de handrem-trommel.

Ik een handmatige midden-sper erop zitten.

Ik ga vanmiddag eerst de achteras controleren. Ik houd jullie op de hoogte.
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

Terug naar “Techniek”