wij zijn voor onze laro aan het uitzoeken hoe ik de gloeispiralen het beste aan kan sluiten. en daarbij zijn we tegen een aantal vragen aan gelopen.
We weten dat we gloeiplug ERC8450 moeten steken. Echter hebben we hier geen 24V variant voor gevonden, dus waren we aan het kijken naar een voorschakelweerstand. Dit is een leuke uitdaging omdat op de eerste plaats de weerstand van een gloeiplug enorm zakt wanneer deze warm is en daarnaast dat een hele lage weerstand vinden die toch de nodige amperes kan hebben (specificaties geven 85A per gloeiplug).
Een ander ding wat we vonden was dat dezelfde gloeipluggen ook in latere (5 bearing) 2.25 blokken zijn gebruikt. Dit kan ik ook terug vinden in de onderdelen manual. Echter zowel op de onderdelen tekening als in het elektrisch schema word er geen onderscheid gemaakt tussen de twee gloeipluggen.
Daarom vroegen wij ons af of je de ERC8450 net als de oudere series gloeiplug in serie zou kunnen schaken? Of is dat gewoon niet mogelijk?
Dit zou voor ons makkelijk zijn, want dan maken we op de 24v gewoon twee paren van twee pluggen..
Gloeiplug ERC8450 in serie schakelen
Gloeiplug ERC8450 in serie schakelen
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: Gloeiplug ERC8450 in serie schakelen
Hoi Piet,
Er vanuit gaande dat het om een ex-def voertuig gaat.
De gloeibougies zijn gewoon in 24V te krijgen bij diverse leveranciers.
In de originele configuratie staan ze in serie, echter er is ook een setje te koop dat de boel parallel zet. Kost niet de wereld.
Overigens heb je in de originele setup ook een voorschakelweerstand (10x woordwaarde) nodig.
In de originele configuratie staan ze in serie, echter er is ook een setje te koop dat de boel parallel zet. Kost niet de wereld.
Overigens heb je in de originele setup ook een voorschakelweerstand (10x woordwaarde) nodig.
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Roamer schreef:Hoi Piet,
Het gaat idd om een ex defensie echter niet met het originele 2.25 blok, maar een 2.5NA
Over die 24V heb ik ook het nodige gelezen, maar elke keer als ik dan op zoek ga naar nummers loopt het spoor dood. Ik heb ook een aantal leveranciers gevraagd of ze konden leveren, maar kreeg steeds het antwoord dat ze geen 24v versie hadden.
Heb jij toevallig een artikelnummer?
In de originele setup hebben we idd ook een voorschakelweerstand. maar die is om er voor te zorgen dat er maar iets van 6V op de in serie geschakelde gloeipluggen komt te staan (1,7v per stuk)
------
Volgens mij moet je deze hebben. http://www.mister-auto.de/de/gl-hkerze/beru-0100231103_g243_a0110100231103.html
Beru 0100231103 22,5V

Ik had bij mijn 110 ex-mariniers de voorschakelweerstand van de gloeistift van de standkachel in serie gezet met 12V paralelle gloeistiften(de standkachel was toch kapot en had ik verwijdert).
Op zich werkte dat ook prima ook bij extreme kou alleen hield ik bij warme stiften en weerstand maar 9V over op de stiften dus helemaal optimaal was dat niet.
De waarde van de weerstand was koud 1,1 Ohm als ik me goed herinner.

Met bovenstaande 22,5V stiften ben je in 1 keer klaar.
Groet,
Eric.
Beru 0100231103 22,5V

Ik had bij mijn 110 ex-mariniers de voorschakelweerstand van de gloeistift van de standkachel in serie gezet met 12V paralelle gloeistiften(de standkachel was toch kapot en had ik verwijdert).
Op zich werkte dat ook prima ook bij extreme kou alleen hield ik bij warme stiften en weerstand maar 9V over op de stiften dus helemaal optimaal was dat niet.
De waarde van de weerstand was koud 1,1 Ohm als ik me goed herinner.

Met bovenstaande 22,5V stiften ben je in 1 keer klaar.
Groet,
Eric.
Hallo Erik,
Dankje. Had hem toevallig net ook gevonden. Overigens wel een aparte site, want hij blijft zeuren om een voertuig in te geven en dan vind je deze gloeispiralen weer net niet, maar dat terzijde
Maar weet jij bij toeval nog wat voor voorschakelweerstand dat was die er in zat van die standkachel? of wat voor standkachel dat was? zou misschien ook een mooi alternatief zijn voor 100 Euro aan gloeispiralen
.
Dankje. Had hem toevallig net ook gevonden. Overigens wel een aparte site, want hij blijft zeuren om een voertuig in te geven en dan vind je deze gloeispiralen weer net niet, maar dat terzijde
Maar weet jij bij toeval nog wat voor voorschakelweerstand dat was die er in zat van die standkachel? of wat voor standkachel dat was? zou misschien ook een mooi alternatief zijn voor 100 Euro aan gloeispiralen
------
piet_g schreef:Maar weet jij bij toeval nog wat voor voorschakelweerstand dat was die er in zat van die standkachel? of wat voor standkachel dat was? zou misschien ook een mooi alternatief zijn voor 100 Euro aan gloeispiralen.
Zie de foto in mijn eerste bericht. Je zou bij Ron Bolleboom kunnen kijken. Ik vermoed dat hij ze nog wel ergens heeft liggen.
Je moet dus wel een voorschakelweerstand hebben uit een 24V 110 ex-mariniers en volgens mijn info was die origineel voor de gloeistift van de webasto standkachel. De voorschakelweerstand voor de serieele gloeispiralen van een 24V 109 ex-leger voldoed niet want die heeft een andere weerstand waarde.
Nadeel van 1 voorschakel weerstand voor alle 4 de stiften is wel dat als er 1 gloeistift kapot gaat er te veel spanning op de overgebleven 3 stiften komt waardoor die ook snel de geest geven. Als je het goed wil doen moet je dus een weerstand in serie zetten met iedere gloeistift dus 4 weerstanden totaal.
De bovenstaande weerstand heb je dan ook niets aan. Je zal dan 4 vermogensweerstanden met de goede waarde moeten zien te vinden.
Groet,
Eric.
Thanks.
Even die mogelijkheid over het hoofd gezien
.
Ik heb een mail naar Ron gestuurd. Eens kijken of hij iets heeft voor me.
een weerstand is idd iets om rekening mee te houden, maar goed, bij de andere gloeispiralen zat de originele weerstand er ook nog op.
Even die mogelijkheid over het hoofd gezien
Ik heb een mail naar Ron gestuurd. Eens kijken of hij iets heeft voor me.
een weerstand is idd iets om rekening mee te houden, maar goed, bij de andere gloeispiralen zat de originele weerstand er ook nog op.
------
Kreeg van Ron toch het advies om de 22.5 V gloeipluggen te nemen.
Dus ze zijn besteld.
Dus ze zijn besteld.
------
-
Roger B.
hebben die pluggen dan twee draden? (aangesloten)
vaak (ik ken niet anders) is het een draad met plus, en de massa van het motorblok....dan is een serieschakeling niet mogelijk
vaak (ik ken niet anders) is het een draad met plus, en de massa van het motorblok....dan is een serieschakeling niet mogelijk
gone
Roger B. schreef:hebben die pluggen dan twee draden? (aangesloten)
De originele gloeipluggen zitten idd twee draden op en worden van elkaar gescheiden door middel van een plastic ring.
------