Ventilatie zijruiten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Ventilatie zijruiten

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2013, 19:38

Die zijvents zijn niks meer dan een aftakking in de toevoer naar de voorruit en een roostertje in de zijkant van het dash. Daar heb ik al eerder over geschreven.

Bij een campingboer als De Wit in Schijndel is erg veel van dat spul te koop. Slangen, y-stukken, roosters en ga zo maar door. Het ligt er allemaal. Een goed y stuk in de toevoer, een stuk slang en het roostertje in de zijden van het dash zagen. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dragon
Berichten: 292
Lid geworden op: 05 Jan 2010, 17:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: Ventilatie zijruiten

Berichtdoor Dragon » 29 Jan 2013, 19:03

Edward schreef:Die zijvents zijn niks meer dan een aftakking in de toevoer naar de voorruit en een roostertje in de zijkant van het dash. Daar heb ik al eerder over geschreven.

Bij een campingboer als De Wit in Schijndel is erg veel van dat spul te koop. Slangen, y-stukken, roosters en ga zo maar door. Het ligt er allemaal. Een goed y stuk in de toevoer, een stuk slang en het roostertje in de zijden van het dash zagen. :roll: :roll:


in je dash zagen!? helemaal niet nodig, maar weer de Edward oplossing...(die toch mooie dingen doet)
Muff, klaar!
Auto snel warm, ruiten ontwasemd, iedereen blij? ik wel! 8-)
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Ventilatie zijruiten

Berichtdoor tim » 29 Jan 2013, 19:24

Feit is dat de oplossing van de aftermarket en edweards wijze in feite hetzelfde is, namelijk een aftakking maken van de luchttoevoer.
Alleen de locatie is anders.
Welke van de 2 de betere is, weet ik niet.
Wat ik wel weet is het bestaan van de bouwmarkt, een afdeling PVC en dat daarin zat "creatief met kurk/pvc" materiaal voorhanden is, in 32 en 40 mm uitvoering.

Zaagwerk zijkanten, alternatief: een malletje maken van hardboord oid, en in een soort speaker patroon gaatjes boren.
Dat vervolgens op de zijkant van de dach leggen en het boorpatroon overnemen. Scheelt wellicht een hoop de,- en montagewerk.
Mijn zijkanten bestaan uit openingen, een soort handgrepen. Dus bovenstaande kan ik alleen vanuit de theorie benaderen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Fred W
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 Nov 2010, 16:46
Locatie: Hoorn

Re: Ventilatie zijruiten

Berichtdoor Fred W » 29 Jan 2013, 20:45

Ik heb sinds vorige week de demister in gebruik en ben er zeer tevreden over.
Nu humour, no life. No risk, no Champagne!

2004 Defender 90 "KIP"

Gebruikersavatar
ernsts
Berichten: 236
Lid geworden op: 09 Aug 2012, 17:15
Locatie: Dordrecht

Re: Ventilatie zijruiten

Berichtdoor ernsts » 29 Jan 2013, 22:35

Heren (toch veel mannen hier op dit forum ;) },
dank voor alle reacties.

Ik heb inmiddels toch zo' n mufff besteld, kijken wat die doet. Sowieso ook goed voor temperatuur motor, die met de buitentemperatuur van afgelopen dagen maar hééél langzaam oploopt (terzijde: heb wel het idee dat die standaard temeratuurmeter in de Td5 niet snel een prijs voor reactievermogen zal winnnen).

Maar we gaan dus eerst eens kijken wat die muff doet. Die kan ik ongestraft helemaal dicht laten, en voor langere rittten een stukje open? Overigens is het nu (half elf 's avonds) 13 (dertien!) graden buiten, dus waar hebben we het over...

En dan ga ik nog eens kijken of daarna een knutsel-oplossing dan wel een veel-geld-voor-een-stukje-plastic-maar-wel-makkelijk-blaasding nog nodig blijkt.

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 Jan 2011, 20:04

Re: Ventilatie zijruiten

Berichtdoor forbert » 30 Jan 2013, 02:44

Landmarcs schreef: oude blauwe Td5 l


Need I say more?

The coreseeker
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Ventilatie zijruiten

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jan 2013, 10:36

forbert schreef:
Landmarcs schreef: oude blauwe Td5 l


Need I say more?

The coreseeker



Ja, doe maar .... (en dan in het NoordNederlands anders krijg je weer commentaar van de modderatorren).

MarcS

MichielG
Berichten: 180
Lid geworden op: 05 Jul 2011, 21:50

Re: Ventilatie zijruiten

Berichtdoor MichielG » 30 Jan 2013, 11:20

Er zijn in het algemeen veel klachten over het ventilatiesysteem.
Wat ik tot zo ver in dit draadje en andere heb opgepikt is:
Te weinig lucht
Niet warm genoeg
Niet op de juiste plaats

Behalve, "niet op de juiste plaats" ben ik wel benieuwd of iemand weet waar het aan ligt.
Is de motor van de rotor niet krachtig genoeg of is deugd de verwarmings radiator niet?
Ook hoorde ik iemand noemen dat er bottleneck in de flow van het systeem zit ?

Binnenkort gaat het dash bij mij toch uit elkaar, als ik nog iets kan aanpassen ter verbetering hoor ik het graag !

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Ventilatie zijruiten

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jan 2013, 11:47

MichielG schreef:Er zijn in het algemeen veel klachten over het ventilatiesysteem.
Wat ik tot zo ver in dit draadje en andere heb opgepikt is:
Te weinig lucht
Niet warm genoeg
Niet op de juiste plaats

Behalve, "niet op de juiste plaats" ben ik wel benieuwd of iemand weet waar het aan ligt.
Is de motor van de rotor niet krachtig genoeg of is deugd de verwarmings radiator niet?
Ook hoorde ik iemand noemen dat er bottleneck in de flow van het systeem zit ?

Binnenkort gaat het dash bij mij toch uit elkaar, als ik nog iets kan aanpassen ter verbetering hoor ik het graag !


Dag MichielG,

Je hebt het helemaal goed:
+ Te weinig lucht
+ Niet warm genoeg
+ Niet op de juiste plaats

De verwarmingsmatrix is erg krap (men leze te klein), en het verwarmingsblok gaat (koude) lucht lekken zodat de prestatie nog verder afneemt, en bovendien zit de verwarmingsmatrix hoog, dus iets teveel lucht en het rendement neemt nog weer meer af.
De fan maakt veel herrie maar is verder niet super effectief (maar langzamer stromende lucht wordt in de krappe matrix wel weer warmer). Bijkomend probleem is dat ondanks alle luchtlekken bij de meeste auto's achter juist een afvoerend ventilatieroostertje mist (je zou onder en boven een roostertje willen - boven voor de warme lucht 's zomers, en onder voor die koude luchtzak onder).
Er schijnt een krappe doorgang in het schutbord te zitten, en het schijnt te helpen die groter te maken (heb ik zelf nooit bekeken).
En dan tenslotte missen er zij-uitstroom-openingen, dat is eigenlijk het makkelijkst op te lossen, en zelfs koude stromende lucht helpt al.

Verder geeft met name het koelsysteem van een Td5 (en kennelijk ook de Tdi) weinig warmte aan de matrix door.
Ook wordt het motor-ruim zonder Muff bij koud weer gewoon niet warm, en blijft dus het schutbord koud en heb je dus weer een handicap.
En dan tenslotte: En Defender kiert en lekt bijna altijd: zijn die kieren wat groter dan voel je gewoon koude tocht als de wind op die kier staat (dit lijkt in tegenspraak met het gemis aan ventilatie-roosters, maar de kieren zitten op de verkeerde plek, zoals altijd).

Dit dan dus afgezien van het grote te verwarmen volume, en vaak de gebrekkige isolatie van dit volume.

Het kan beter:
Kijk naar de Puma, die krijg je zo warm dat mijn wederhelft nu klaagt dat het te warm wordt (misschien wordt het rechts nu warmer als links).

Als je alles aanpakt (en wellicht ook nog een electronische snelheidsregelaar voor de aanjager monteert) dan resteert nog een Standkachel en/of een Zweedse El. Motorvärme. Uiteindelijk zal je het gewoon warm hebben, waarschijnlijk warmer als je aanstaat.
(Het loont overigens ook om thuis de verwarming lager te zetten, dat loont zelfs tweemaal: elders heb je het niet zo gauw koud, en thuis verstook je minder.)

Groeten MarcS

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Ventilatie zijruiten

Berichtdoor Ron63 » 30 Jan 2013, 20:40

(Het loont overigens ook om thuis de verwarming lager te zetten, dat loont zelfs tweemaal: elders heb je het niet zo gauw koud, en thuis verstook je minder.)

Groeten MarcS[/quote]

Hij is leuk :lol:
110-Td5 X-tech 2006


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten