Elektrisch schema ninety 2.5td en elektrische vraagjes

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Elektrisch schema ninety 2.5td en elektrische vraagjes

Berichtdoor RobStewart » 28 Jan 2013, 22:15

Ovi schreef:De bougies zijn getest en staan keurig onder spanning.


Ok so you have power but what is the resistance in ohms of each of the gloiebougies. If the bougies are OK then it should be around the 1.0 ohm mark (new out of the box is about 0,6 ohm), the higher the resistance the slower the heating time until we get to kilo ohms or mega ohms in which case they are useless.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Elektrisch schema ninety 2.5td en elektrische vraagjes

Berichtdoor Roger B. » 28 Jan 2013, 22:30

alleen de weerstand zegt niet alles....

heb al gloeipluggen gezien die redelijk normale weerstand hadden, maar ergens halverwege de stift gloeiden ipv op de punt....

demonteren, effe aan spanning leggen en kijken waar ie het eerst rood wordt, en of dat snel genoeg gaat
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Elektrisch schema ninety 2.5td en elektrische vraagjes

Berichtdoor tim » 28 Jan 2013, 22:36

Roger B. schreef:spiraalsimbool kan ook choke symbool zijn, maar meen dat ik groen vlak zonder symbool ook al gezien heb


Goed, na 2.5 jaar in die 110 te rijden zie ik dus idd een choke symbooltje(en dus niet een spiraal symbooltje) met een oranje achtergrond oplichten tijdens het voorgloeien........ :roll: :roll: :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Elektrisch schema ninety 2.5td en elektrische vraagjes

Berichtdoor Roger B. » 28 Jan 2013, 22:45

ik zeg niks....nooit een defender/one-ten/ninety gehad.... :lol: :roll: :P
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Elektrisch schema ninety 2.5td en elektrische vraagjes

Berichtdoor RobStewart » 28 Jan 2013, 23:03

Roger B. schreef:alleen de weerstand zegt niet alles....heb al gloeipluggen gezien die redelijk normale weerstand hadden, maar ergens halverwege de stift gloeiden ipv op de punt....demonteren, effe aan spanning leggen en kijken waar ie het eerst rood wordt, en of dat snel genoeg gaat


OK Roger, If you have a look at the 2.5Td Service Instructions (Kennisbank http://lrch.nl/sites/default/files/Defe ... %202_1.pdf - Page 19 Paragraph 7) Land Rover get even more technical by using a sidelamp bulb to test them, if it comes on it works and if it doesn't it doesn't :lol:

I personally wouldn't advocate testing them out of the chamber, it takes just under 2 seconds for a standard gloeibougie to go from ambient temperature to 1.625 Deg C in normal operating conditions.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 Okt 2012, 15:43
Locatie: Ossendrecht

Re: Elektrisch schema ninety 2.5td en elektrische vraagjes

Berichtdoor Sebastian » 28 Jan 2013, 23:05

RobStewart schreef:I personally wouldn't advocate testing them out of the chamber, it takes just under 2 seconds for a standard gloeibougie to go from ambient temperature to 1.625 Deg C in normal operating conditions.

Rob


Zo! Als je die vast pakt met blote handjes dan weet je zeker of hij het doet!
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Ovi
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 Jan 2013, 20:00
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Elektrisch schema ninety 2.5td en elektrische vraagjes

Berichtdoor Ovi » 28 Jan 2013, 23:30

RobStewart schreef:OK Roger, If you have a look at the 2.5Td Service Instructions (Kennisbank http://lrch.nl/sites/default/files/Defe ... %202_1.pdf - Page 19 Paragraph 7) Land Rover get even more technical by using a sidelamp bulb to test them, if it comes on it works and if it doesn't it doesn't :lol:

Rob


Dat heb ik dus ook gelezen en ze inderdaad getest of ze nog een stroom doorlaten met de multimeter op de piepstand. Ze doen het allemaal nog wel, maar de weerstand heb ik niet gemeten...... :| Dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken..... :roll:
Laro 90 2,5td 1985

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Elektrisch schema ninety 2.5td en elektrische vraagjes

Berichtdoor Roger B. » 29 Jan 2013, 00:10

je moet die gloeiplug uiteraard niet met je blote handen vastpakken....

Wat Landrover zegt dat "de" manier is is zeker heilig en de enige mogelijke of juiste??


maar een plug als deze:

Afbeelding

verwarmt niet goed, de punt moet heet zijn, niet het midden, want de punt steekt in de voorkamer of in de verbrandingsruimte..... alleen zul je bij deze plug wel gewoon meten dat ie werkt.....

en ik zie geen andere manier om te zien of ie halverwege of aan de punt gloeit.

Je hoeft ook niet te wachten tot ie geel is, je ziet vanzelf waar ie begint te gloeien, aan de punt of in het midden... alleen aan de punt is juist
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten