Vanochtend toch maar begonnen aan het lichten van de cilinderkop.
Gelukkig bleef het droog, scheen de zon en zijn de sociale contacten met de buren en voorbijgangers weer aangehaald.
Buiten sleutelen heeft dus ook voordelen.
Hoewel ik er erg tegenop zat viel het werk wel mee en lag de kop na 3 uurtjes op tafel.
Meeste tijd gaat zitten in het loshalen van de brandstofleidingen (maandag maar even een open ringsleutel 14mm kopen) en brandstofkoeler (montageplaat van koeler zat door de gebruikte Loctite erg vast op het inlaatstuk).
Nu vraag ik me alleen af waar ik moet zoeken naar een mogelijk scheurtje waardoor er diesel in de motorolie komt.
De enige verdachte plekken die ik vond zag ik na het verwijderen van de 'Camshaft Carrier'. Bovenop het diesel retourkanaal staan in het gietstuk 'pilaartjes' waar de bout van de injector tuimelaar as zitten. Hier bevind zich over de hele kop een gietnaad en op 3 plaatsen lijkt het een scheurtje of slechte samensmelting van het aluminium.
'Hopelijk' kan iemand bevestigen dat dit het probleem is zodat ik een nieuwe kop kan bestellen.
Alvast bedankt, Jan
Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop
scheurtje kan daar zitten, maar overal tussen ruimte waar diesel onder druk aanwezig is en ruimte waar motorolie onder lagere druk aanwezig is zou een scheurtje zorgen voor lekkage van diesel naar de olie.
bijvoorbeeld een scheurtje langs de injector vertikaal waardoor diesel langs de injector omhoog kan naar de ruimte onder het kleppendeksel zou ook een mogelijkheid zijn.
ook inwendig zou er een scheurtje tussen twee kanalen kunnen zijn...
probleem is vaak dat zo'n scheur vaak in koude toestand met het oog niet zichtbaar is
bijvoorbeeld een scheurtje langs de injector vertikaal waardoor diesel langs de injector omhoog kan naar de ruimte onder het kleppendeksel zou ook een mogelijkheid zijn.
ook inwendig zou er een scheurtje tussen twee kanalen kunnen zijn...
probleem is vaak dat zo'n scheur vaak in koude toestand met het oog niet zichtbaar is
gone
Re: Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop
Bij de kop van een 300 tdi die was losgehaald liet de monteur mij ooit ook eens een scheurtje zien.
IK zag echt vrijwel niks.
Inderdaad als een blok koud is kun je blijkbaar vaak (bijna) niks waarnemen. Pas bij de bedrijfstemperaturen kan dat aan het licht komen. Daarbij is de druk ook nog eens dermate hoog, dat er ook niet veel nodig is.
Daarentegen had ik ooit een audi 5 cylinder turbo diesel die een beetje (veel) rookte. Op een gegeven moment begon ie ook koelwater uit te blazen (druk in koelsysteem). Daar ook de kop maar eens van afgehaald en daar zat een scheur over de gehele lengte van de kop van minimaal 5 mm. Onbegrijpelijk dat die uberhaupt nog liep.
Ik verwachtte een dergelijke aanblik bij het 300 tdi blok, maar kwam bedrogen uit.
Als ik alleen was geweest had ik de kop gewoon weer teruggezet denkende dat ie in perfecte toestand was.
Het scheurtje in tdi blok was slechts één mm lang en had nog niet de dikte van een haartje.

IK zag echt vrijwel niks.
Inderdaad als een blok koud is kun je blijkbaar vaak (bijna) niks waarnemen. Pas bij de bedrijfstemperaturen kan dat aan het licht komen. Daarbij is de druk ook nog eens dermate hoog, dat er ook niet veel nodig is.
Daarentegen had ik ooit een audi 5 cylinder turbo diesel die een beetje (veel) rookte. Op een gegeven moment begon ie ook koelwater uit te blazen (druk in koelsysteem). Daar ook de kop maar eens van afgehaald en daar zat een scheur over de gehele lengte van de kop van minimaal 5 mm. Onbegrijpelijk dat die uberhaupt nog liep.
Ik verwachtte een dergelijke aanblik bij het 300 tdi blok, maar kwam bedrogen uit.
Als ik alleen was geweest had ik de kop gewoon weer teruggezet denkende dat ie in perfecte toestand was.
Het scheurtje in tdi blok was slechts één mm lang en had nog niet de dikte van een haartje.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop
Zojuist de injectoren geplaatst in de losse kop, 1 kant van de 'Fuel Gallery' afgesloten en op de ander kant 4 bar perslucht aangesloten. Zichtbaar met lekzoekspray is er lekkage bij cilinder #1 richting de compressiezijde van de kop. Injectoren gewisseld maar de lekkage blijft bij #1. Boring van injector goed gereingd en gecontroleerd maar ik kan niets vinden met het blote oog.
Ik zit er nu toch maar hard aan te denken om een bestelling aan de ander kant van de plas te plaatsen.
Jan
Ik zit er nu toch maar hard aan te denken om een bestelling aan de ander kant van de plas te plaatsen.
Jan
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop
als je heel zeker weet dat de o-ringen en het brandplaatje goed zaten, en de injector goed vastgezet was, dan zou er geen lucht vanuit de brandstofgalerij naar cilinderruimte mogen komen, al zou je verwachten dat ie lekt richting de olie...
gone
Re: Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop
Roger,
Ik heb alles geprobeerd om #1 dicht te krijgen maar het lukt me niet.
Compressie lekkage richting 'Fuel Gallery' zou een te hoge druk kunnen veroorzaken waardoor er diesel via de O-ringen in de motorolie terecht komt.
Ik ben nu al 3 maanden bezig om het probleem op te lossen en ga nu toch echt over op de aanschaf van een nieuwe kop.
Lange ritten durf ik niet te rijden, elke oliewissel is +/- €100 en de (mogelijk gescheurde) kop terugplaatsen kost ongeveer €250 aan materiaal buiten het werk.
Aangezien ik afgelopen week al ongewild €220 overgemaakt heb aan de redding van SNS bank doet de bestelling van een nieuwe Land Rover Td5 kop (waar ik wel zelf voor gekozen heb) al iets minder zeer.
Jan
Ik heb alles geprobeerd om #1 dicht te krijgen maar het lukt me niet.
Compressie lekkage richting 'Fuel Gallery' zou een te hoge druk kunnen veroorzaken waardoor er diesel via de O-ringen in de motorolie terecht komt.
Ik ben nu al 3 maanden bezig om het probleem op te lossen en ga nu toch echt over op de aanschaf van een nieuwe kop.
Lange ritten durf ik niet te rijden, elke oliewissel is +/- €100 en de (mogelijk gescheurde) kop terugplaatsen kost ongeveer €250 aan materiaal buiten het werk.
Aangezien ik afgelopen week al ongewild €220 overgemaakt heb aan de redding van SNS bank doet de bestelling van een nieuwe Land Rover Td5 kop (waar ik wel zelf voor gekozen heb) al iets minder zeer.
Jan
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop
leuk dat je denkt dat je 220 euro overgemaakt hebt aan sns, maar dat is belasting geld dat je toch wel zou betalen, alleen nu niet voor andere zaken ingezet kan worden...
ik zeg ook niet dat je de kop niet moet vervangen.... het is een bom duiten, maar als ik zoveel aanwijzingen had dat het probleem in de kop zit zou ik ook een nieuwe of toch zeker andere kop plaatsen
ik zeg ook niet dat je de kop niet moet vervangen.... het is een bom duiten, maar als ik zoveel aanwijzingen had dat het probleem in de kop zit zou ik ook een nieuwe of toch zeker andere kop plaatsen
gone
Re: Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop
Waarom die kop niet even laten inspecteren door een specialist? Dat kost een paar tientjes.....
Nu ga je eigenlijk op de gok een nieuwe kop kopen voor heel veel geld zonder dat je zeker weet dat dat echt nodig is???
Dat begrijp ik niet.
Nu ga je eigenlijk op de gok een nieuwe kop kopen voor heel veel geld zonder dat je zeker weet dat dat echt nodig is???
Dat begrijp ik niet.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop
wilde het al niet zo brengen... en vraag me altijd af hoe je bepaald of de specialist waar je je kop achterlaat daadwerkelijk specialist genoeg is om uitsluitsel te geven
gone
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop
wilde het al niet zo brengen... en vraag me altijd af hoe je bepaald of de specialist waar je je kop achterlaat daadwerkelijk specialist genoeg is om uitsluitsel te geven..
en die paar tientjes is al snel tegen de 100 euri.... of jij koopt echt alles voor minder dan de helft van de prijs die ik er altijd voor kwijt ben
en die paar tientjes is al snel tegen de 100 euri.... of jij koopt echt alles voor minder dan de helft van de prijs die ik er altijd voor kwijt ben
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten