Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Advies vervangen en aanschaf nieuwe Td5 cilinderkop

Berichtdoor Edward » 05 Feb 2013, 20:56

hannes schreef:8-) Als het inderdaad Alkmaarse Motorenrevisie Westra sinds 1919, Huiswaarderplein 10, 1823 CP Alkmaar is, dan zit je goed! :)

Kijk Roger! Zo simpel is het nou... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Feb 2013, 21:28

oké... effe 5 uur plus brandstof erbij tellen dan maar
gone

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 05 Feb 2013, 22:35

Roger B. schreef:maar ik lust ECHT geen bier, en nuchter schijnt het nie te werken als ik jou zo bekijk

Hoe vaak moet ik het je nog zeggen Ik lust geen bier :!: :evil: druiloor.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Feb 2013, 23:21

ohnee klopt, je keek er ook erg vies bij toen je die 5 liter wegwerkte :lol: :lol:
gone

ernsts

Berichtdoor ernsts » 08 Feb 2013, 00:10

Edward schreef:Beide koppen heeft Ernst gemaakt. Ernst runt een garagebedrijf op 5 minuten rijden in Musselkanaal.

Eh :oops: Da's een andere Ernst hoor....
Defender 90 Td5 CSW 2002

Seagull

Berichtdoor Seagull » 10 Mar 2013, 12:37

Oei, bijna vergeten om dit onderwerp op een nette manier met oplossing/ervaringen af te sluiten.

De Td5 rijdt alweer een aantal weken met de nieuwe cilinderkop en het stijgende oliepeil probleem lijkt eindelijk opgelost.

Gekozen voor de 'Spaanse' kop en bijbehorende materialen en sets van Turner Engineering.
Zeer snelle levering en een deel van de pakking en bouten sets is origineel LR.

Alleen jammer dat er geen uitlaatspruitstuk/turbo pakking bij de sets zit en je alsnog een bestelling moet maken voor een pakking van 2 euro.

Bij het terugplaatsen van de kop meteen een EGR blind set geplaatst om het monteren iets makkelijker te maken.

Ik vraag me alleen af wat voor een vloeibare pakking men gebruikt voor de nokasdrager omdat de voorgeschreven Hylogrip/2000 in NL niet te vinden is.

Ik heb o.a. Hylomar, Loctite 574 en 518 op de plank liggen en uiteindelijk de 518 gebruikt omdat deze volgens mij de beste specs heeft. Hopelijk is dit een goede vervanger omdat bij olielekkage de hele kop er weer af moet.

Het speciale gereedschap voor het blokkeren van de nokas en vliegwiel is niet nodig. Gewoon een 6mm boutje of boortje voor de nokas en een schroevendraaier voor het vliegwiel. Het gereedschap voor de koelvin is makkelijk zelf te maken of nog makkelijker te bestellen bij Paddock.

Al met al een klus die met gebruik van het werkplaatshandboek en het juiste gereedschap goed zelf uit te voeren is.

Wat wel tegen viel is het gewicht en omvang van de kop met spruitstukken om zonder motorkraantje of takel terug te plaatsen.

De oude kop staat nu in de hoek en misschien dat ik ooit nog een keer ga uitzoeken waar 'de lek' zit.

LTE

Berichtdoor LTE » 10 Mar 2013, 12:46

Geen zorgen over de Loctite 518. Mijn Def90Td5 rijd er alweer een jaar zorgenloos mee rond!

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 10 Mar 2013, 12:59

Seagull schreef:Ik vraag me alleen af wat voor een vloeibare pakking men gebruikt voor de nokasdrager omdat de voorgeschreven Hylogrip/2000 in NL niet te vinden is.

Err
Motor - 2.5L - Td5 - Nokkenas schreef:Breng een gelijkmatige rand afdichtingsmiddel, onderdeelnr. STC 4600, aan op de voorkant van de nokkenasdrager (zie illustratie) en rol het materiaal met een roller uit tot een dunne laag is verkregen.

Now as it's a Land Rover part I would have thought you could have got it from Land Rover ;)

STC4600 is Hylomar 3400 by the way, and it's on the NL Hylomar website http://www.hylomar.nl/index.php?option= ... &Itemid=96

However as you got your head from Turners, you could have got it from them http://www.turnerengineering.co.uk/acat ... o_780.html.

Loctite 518 would do though.

Seagull schreef:Wat wel tegen viel is het gewicht en omvang van de kop met spruitstukken om zonder motorkraantje of takel terug te plaatsen.

... and that is why we always do it with 3 people, 1 either side to lift and 1 in the front to guide the head over the chain and seat it correctly on the pins. It is a pain in the bum to do it with a engine crane I wouldn't recommend it.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 10 Mar 2013, 19:24

Seagull schreef:De oude kop staat nu in de hoek en misschien dat ik ooit nog een keer ga uitzoeken waar 'de lek' zit.

Een druktest doen... kost je iets van 100 euro. Ik zou persoonlijk niet dat geld uitgeven aan een kop die al kapot is. Je hebt nu immers je nieuwe er al op zitten.

Ik heb van horen zeggen dat de lekkage vaak optreed dat de interne brandstofgallerij barst, vaak bij de achterste cylinder. Dit zeiden ze bij het revisiebedrijf waar ik mijn kop liet vlakken.

Terug naar “Techniek”