Afstellen van differentail

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Afstellen van differentail

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mei 2013, 00:18

Hallo Arjan,

Je hebt in principe alleen de keerring AEU2515 nodig (en misschien nog een vilt-ringetje). De keerring is een stalen huis/ring met een leren lip als afdichting (op de flens).
De centrale moer losdraaien, NIET door de pignon vast te laten lopen in het kroonwiel, maar door de flens tegen te houden.
De stand van de moer markeren en op dezelfde plaats naderhand weer vastzetten (hetzelfde aantal slagen los en weer vast).
Weer de flens tegenhouden (dit om te voorkomen dat de pignonas iets naar achteren getrokken wordt in de hypoidvertanding).

Bij mijn 300Tdi heb ik deze keerring (AEU2515) met 45.000 km vervangen en ik wacht nog steeds tot ie weer begint te lekken (nu 200.000 km gelopen), daarom ik heb een keerring op voorraad.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Afstellen van differentail

Berichtdoor Roger B. » 22 Mei 2013, 00:32

ik vond dat het losdraaien er erg makkelijk uitzag, met het wringijzer over kruis (dus halve arm) en dan uit de pols los.. ook het vastdraaien ging zo losjes.... Het is een zelfborgende moer.... die hoort voordat ie aan de ring komt al zwaarder te draaien. op deze manier is de kans redelijk aanwezig dat ie zijn lager te los heeft zitten (kan ook een oorzaak van de lekkage geweest zijn.... (erg overtuigd was ie ook niet van het resultaat."....laten we hopen dat ik de lekkage verholpen heb.."

ik doe het anders, zoals het mij bij mijn eerste baantje geleerd is, maar ook niet op "de" juiste manier, maar er is er in de 4 jaar dat ik, en mijn collega's regelmatig keerringen op die manier vervingen geen met stukgelopen differentieel(lager) geweest.....

overigens is één van de oorzaken van lekkage van een differentieel keerring, (Zeker bij de assen met een banjobout voor de ontluchting) een verstopte ontluchting waardoor er druk opgebouwd wordt als het differentieel tijdens het rijden opwarmt..
gone

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: Afstellen van differentail

Berichtdoor fenix2 » 22 Mei 2013, 18:53

Dank Roger voor de volgende goede tip ;-)

de asontluchting dus gelijk ook even checken..

groetjes, Fenna
Afbeelding


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten