ruitenwisser 2a

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ronald93

ruitenwisser 2a

Berichtdoor ronald93 » 24 Jan 2013, 13:12

Bij mijn serie 2a met pos aarde wil ik nieuwe motoren ( met een aangegeven + en - ) voor de ramenlappers plaatsen, als ik nu de min via de schakelaar laat lopen heb ik sluiting, ( de - en wisseras zijn gelinkt ) kan ik de + en - omwisselen zonder problemen :oops: :roll: Snap ik het zelf nu nog wel :oops: :| :shock: :mrgreen: tor? .
groeten ronald

Op elk forum is er wel 1

Roger B.

Re: ruitenwisser 2a

Berichtdoor Roger B. » 24 Jan 2013, 13:25

In principe betekend ompolen bij een gelijkstroommotor dat je de motor andersom laat draaien. of dat dan makkelijk probleemloos is voor je raamlappers.......??

Als bij de motor de min aan de as/behuizing ligt, is deze dus voor een "negative ground" systeem. Voor een "positive ground" systeem zal een motor zijn die de plus aan de behuizing heeft
gone

ronald93

Berichtdoor ronald93 » 24 Jan 2013, 20:19

Ga proberen om te polen. En zie dan hoe het gaat, mijn angst is dat de motor stuk gaat, maar meerdere schrijven dat dat wel mee zal vallen. Dus ben benieuwd :D
groeten ronald

Op elk forum is er wel 1

piet_g

Berichtdoor piet_g » 25 Jan 2013, 09:17

en anders er voor zorgen dat de motor nergens contact kan maken met de auto.. dus geen blank metalen delen op elkaar.(rubbertje er tussen ofzo). dan moet je zelf even de een draadje van het chassis naar de pluspool zetten en een draadje op de buitenkant van de motor solderen (mits er een pootje is) en dat naar je schakelaar maken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

ronald93

Berichtdoor ronald93 » 25 Jan 2013, 19:04

piet_g schreef:en anders er voor zorgen dat de motor nergens contact kan maken met de auto.. dus geen blank metalen delen op elkaar.(rubbertje er tussen ofzo). dan moet je zelf even de een draadje van het chassis naar de pluspool zetten en een draadje op de buitenkant van de motor solderen (mits er een pootje is) en dat naar je schakelaar maken.

Dit had ik als laatste optie. :D. .
:mrgreen:
Komt vast goed. Er word eens gelapt
groeten ronald

Op elk forum is er wel 1

ronald93

Berichtdoor ronald93 » 26 Jan 2013, 11:21

Probleem opgelost. Je kunt dus de + en - omwisselen. Zonder gevolgen. Draai richting maakt ook niet uit, hij draait toch altijd het zelfde rondje, :mrgreen:
groeten ronald

Op elk forum is er wel 1

Terug naar “Techniek”