weet iemand of er veel verschil is tussen de volgende 2 dynamo typen voor een series 2A
lucas 22715F 12v c40 3 68
Lucas 22715K 12V C40 I7 71
de eerste zit in mijn series 2A maar is defect de tweede kan ik kopen; wat zal ik doen?
graag advies
leo 2
dynamo series 2A
Re: dynamo series 2A
Ik heb geen verstand van een series 2 en de dynamo's daarbij, maar als het geen leger uitvoering is (daarbij is de dynamo namelijk een combi met een bijbehorend kastje (ben de naam even kwijt)) dan moet je nagaan of de geleverde ampères gelijk zijn of erg kort bij elkaar in de buurt zitten. Dan zou het mijn inziens moeten gaan.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
- RobStewart
leo 2 schreef:weet iemand of er veel verschil is tussen de volgende 2 dynamo typen voor een series 2A
lucas 22715F 12v c40 3 68
Lucas 22715K 12V C40 I7 71
Leo,
22715 is the part number
F or K is the model suffix i.e what engineering modifications have been done to it since introduction
C40 is the model number
3 68 is the manufacturing date Week 3 1968 or 17 71 is Week 17 1971
As the Negative Earth system was introduced in April 1967 then both generators are identical.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
ja dank Sebastian and Rob, maar ik zit nu toch met een vraag want mijn series is van 1963, dat moet dan een pos earth geval zijn. Maar hoe komt die dynamo van 1968 in de auto? of is dat de reden dat ie stuk is gegaan; hij leek wel door kortsluiting stuk gegaan
-
Roger B.
Als de dynamo stuk gegaan is door ompoling was er wel vrijwel direkt iets stuk gegaan (accu danwel dynamo) dat is niet iets waar je een poos mee rijdt.
Geen idee of die invoer van negative earth strikt op die datum gegaan is of dat na die datum zeker alles neg.earth was.
Je kunt eens kijken hoe je accu aangesloten is, en wat er op de oude dynamo bij de dikke aansluiting staat
Geen idee of die invoer van negative earth strikt op die datum gegaan is of dat na die datum zeker alles neg.earth was.
Je kunt eens kijken hoe je accu aangesloten is, en wat er op de oude dynamo bij de dikke aansluiting staat
gone
- RobStewart
leo 2 schreef:ja dank Sebastian and Rob, maar ik zit nu toch met een vraag want mijn series is van 1963, dat moet dan een pos earth geval zijn. Maar hoe komt die dynamo van 1968 in de auto? of is dat de reden dat ie stuk is gegaan; hij leek wel door kortsluiting stuk gegaan
Sorry Leo if I have confused you. I automatically assumed that the generator was original (stupid mistake, is anything on a Land Rover original
April 1967 was the worldwide introduction of Negative Earth on Series IIa the dash panel also changed from body colour to black to signify the Negative Earth.
Just for clarity your massa kable which attached to the body/chassis then is attached to the + terminal on the accu then ? Most pre 1967 vehicles I have come across unless they are concours standard have been converted years ago.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Leo,
De accus zitten nog aangesloten in de laro of niet?
zo ja, meet dan even of je een positieve of negatieve aarding hebt op het chassis. (plus van de meter op de plus pool van de accu en de min van de meter op het chassis. Als je een voltage krijgt dan heb je een negatieve aarde, als je niks krijgt dan heb je een positieve aarde.
Dan is het ook duidelijk wat voor type dynamo je moet steken (dus toch op zoek naar eentje met een positieve aarde of gewoon de dynamo vervangen voor een gelijke als die er uit gekomen is)
De accus zitten nog aangesloten in de laro of niet?
zo ja, meet dan even of je een positieve of negatieve aarding hebt op het chassis. (plus van de meter op de plus pool van de accu en de min van de meter op het chassis. Als je een voltage krijgt dan heb je een negatieve aarde, als je niks krijgt dan heb je een positieve aarde.
Dan is het ook duidelijk wat voor type dynamo je moet steken (dus toch op zoek naar eentje met een positieve aarde of gewoon de dynamo vervangen voor een gelijke als die er uit gekomen is)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
ps. geen idee of je dynamo er al uit is, maar zo ja let er dan op dat de kabel van het dynamo niet tegen het chassis aan ligt.
------