Voorruit van matglas

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG

Voorruit van matglas

Berichtdoor MichielG » 22 Jan 2013, 23:31

Beste mensen,

Van de week ging ik even met mijn 110 van A naar B, sneeuw op de weg, jas aan, lets go.
Uit de lucht kwamen wat kleine druppies of sneeuw of wat dan ook zetten en het was lekker koud.
Zodra ik begon te rijden maakte die nattigheid stippen op mijn ruit waar mijn ruitenwissers niets mee deden.
Na 500 m leek mijn ruit van matglas geworden en moest ik uitstappen en met de ijskrabber aan de slag.
500m verder zelfde gelazer enz enz enz. het probleem bleef tot ik onverdunde geconcentreerde vloeistof in de sproeier heb gegoten.
Daarmee kon ik het onder controle houden.

Is dit een bekend probleem ? Is dit door de recht opstaande ruit ? of hebben "normale" autos hier ook last van ?
Ik heb wel eens gehoord van verwarmde voorruit, is dat moeilijk te installeren of gewoon op de accu aansluiten :geek:

Groetjes Michiel

Landmarcs

Re: Voorruit van matglas

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jan 2013, 23:42

Dit effect is het gevolg van de ingenieuze, verborgen, ingebouwde ijzelwaarschuwingsmodule.

Een verwarmde voorruit (even in het verleden zoeken, of op de prik-pagina's kijken) helpt, maar vraagt wel een schakelingetje voor het mooi.
Er zijn heel veel voordelen aan een verwarmde voorruit maar bij ijzel is er het nadeel dat je doorrijdt tot het moment dat het fout gaat, en het nog grotere nadeel dat je het ook nog eens allemaal helder meekrijgt.

Groeten MarcS

PS "Normale" auto's hebben hier ook "last" van. Gek genoeg kennen de meeste bestuurders deze functie niet ... ik herinner me een rit in NO-Frankrijk waarbij eerst iedereen met hoge snelheid langs kwam, daarna iedereen met die hoge snelheid de controle verloor en vervolgens vrachtwaggels zigzag over de weg stonden, en luxe-wagens tot meters hoger in de berm tegen verkeersborden etc geparkeerd waren. Ik kon toen toevallig als laatste langs zo'n zigzag vrachtwaggel en had daarna een lege (en gladde) weg voor me: ik ben na een tijdje gestopt voor een kort berm-bezoek - gas weg was al genoeg om naar de vluchtstrook te schuiven, en eenmaal uitgestapt moest ik me vasthouden aan de auto.

Dixo

Berichtdoor Dixo » 23 Jan 2013, 00:27

Goedwerkende ruitenwissers en een goed werkende warme kachel zouden genoeg moeten zijn.

Neemt niet weg dat een verwarmde voorruit een prima optie is. Sluit 'm wel met een timer aan, de dunne draadjes door de ruit vinden het niet leuk om lang aan te blijven staan wanneer ze een keer vergeten zijn..

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Jan 2013, 06:42

een verwarmde voorruit is bedoeld voor het eerste stukje van de rit, dat je kachel nog niet warm is, en dan eigenlijk ook nog vooral voor de binnenzijde (beslaan door adem inzittenden, en eventueel aanvriezen daarvan.

de buitenzijde wordt je geacht ijsvrij te maken voor je vertrekt, en zou daarna met ruitwissers/sproeiers en warmte van de kachel schoon te houden moeten zijn.

nu heeft een defender niet de beste kachel, ruitenwissers en,sproeier, dus wellicht dat je er iets meer last van hebt... bij vallende vervuiling zou de rechtopstaande ruit hooguit voordeel bieden....maar vooral als je stil staat (minder snel warn in zomer, minder snel krabben bij vorst dan auto's met vlakker liggende (voor)ruit(en)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jan 2013, 10:38

Heren,

Ik blijf bij mijn punt dat er sprake is van onderkoelde regen* (want daar gaat het om) die spontaan op een voorruit bevriest (ondanks een toch minstens iets verwarmde voorruit, al was het maar omdat je zelf in de auto zit).
Als die onderkoelde regen dus op je voorruit bevriest "on impact" dan bevriest die ook als die regen een ander oppervlak treft, dus ook op het wegdek.
Het zal op niet ieder wegdek direct even dramatisch zijn, maar voor je het weet is de weg die keurig schoon lijkt een ijbaan die zo glad is alsof er net een Zamboni-dweilpause overheen geweest is.

En let op: Ook als je denkt "Het zijn maar een paar druppeltjes" op de weg is er voor je het weet een continue ijslaag aanwezig.

* Als er sprake was van (mot)sneeuw dan krijg je nooit het beschreven effect met bevriezende druppeltjes (die eventueel weer wegdooien), en als ze blijven zitten zoals hier dan heb je hetzij heel beroerde ruitenwissers danwel een heel gemeen wolkje onderkoelde regen (ik zet in op het laatste).

Groeten MarcS

PS Wat ook kan, maar dat geeft de TopicStarter niet aan: Een voorruit die met een ruit-ontdooier is ontdooit. Er zit dan een laagje onderkoeld water-mengsel op de voorruit. Als je dan gaat rijden en de alcoholen uit de ontdooier verdampen wat, en je wist een keertje heb je instant-ijsbloemen.

Roger

Berichtdoor Roger » 23 Jan 2013, 10:47

Roger B. schreef:
nu heeft een defender niet de beste kachel, ruitenwissers en,sproeier

Je meent t toch niet? :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Jan 2013, 12:32

Landmarcs schreef:Heren,

Ik blijf bij mijn punt dat er sprake is van onderkoelde regen* (want daar gaat het om) die spontaan op een voorruit bevriest (ondanks een toch minstens iets verwarmde voorruit, al was het maar omdat je zelf in de auto zit).
Als die onderkoelde regen dus op je voorruit bevriest "on impact" dan bevriest die ook als die regen een ander oppervlak treft, dus ook op het wegdek.
Het zal op niet ieder wegdek direct even dramatisch zijn, maar voor je het weet is de weg die keurig schoon lijkt een ijbaan die zo glad is alsof er net een Zamboni-dweilpause overheen geweest is.

Niemand die het tegendeel beweerd heeft hoor....in het eerste bericht is zelfs gezegd dat het ijs was dat op zijn ruit zat (hij moest het er met een krabber af halen)

Maandag op de A2 met mijn Transporter T5 op weg...nergens last van, matrix borden op"50" iedereen met 90 doorknallen. Ik reed op de meest linkse baan en zag een paar honderd meter voor me een BMW achterstevoren in de vangrail. Toen ik lichtjes het rempedaal aanraakte trad gelijk het ABS in werking (hoezo ijzel?) ik had ruimte om voorzichtig een baan naar rechts te schuiven en de auto uit te laten rollen tot lagere snelheid.... maar ik heb op het raam geen last gehad van ijsvorming
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jan 2013, 12:58

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:Heren,

Niemand die het tegendeel beweerd heeft hoor....in het eerste bericht is zelfs gezegd dat het ijs was dat op zijn ruit zat (hij moest het er met een krabber af halen)

Maandag op de A2 met mijn Transporter T5 op weg...nergens last van, matrix borden op"50" iedereen met 90 doorknallen. Ik reed op de meest linkse baan en zag een paar honderd meter voor me een BMW achterstevoren in de vangrail. Toen ik lichtjes het rempedaal aanraakte trad gelijk het ABS in werking (hoezo ijzel?) ik had ruimte om voorzichtig een baan naar rechts te schuiven en de auto uit te laten rollen tot lagere snelheid.... maar ik heb op het raam geen last gehad van ijsvorming

Nu, ja, het is hoe je het leest. Dixo zegt dat een goedwerkende kachel en idem ruitenwissers afdoende zouden moeten zijn.

En wat betreft mijn "meteorologische beschouwingen" ik heb niet gezegd dat je altijd en overal voldoende door beijsde voorruiten gewaarschuwd wordt. Bij mijn eerder genoemde ervaring bleven de druppels even als lensjes liggen alvorens weer weg-wisbaar te worden.
Onderkoelde regen kan ook heel goed min of meer lokaal optreden, het is een wat ingewikkelder verschijnsel waarbij meerdere kritische factoren moeten samenvallen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”