Hallo allen!!
momenteel ben ik aan het orrienteren voor een Range Rover Classic. Ik wil graag naast mijn Daf YA126, nog een 2e leuke hobbyauto hebben.
Nu ben ik recent wezen kijken bij een Classic met een 2.4 VM dieselmotor. Maar ik lees vanalles en nogwat op het net.... De een is super enthousiast en deander drukt dat type motor de grond in....
Om het duidelijk te houden, zoek ik dus via dit forum de kennis van iemand die dus bekend is met deze motoren.
Is het echt de moeite waard of koop ik dan een auto waar ik eventueel spijt van ga krijgen? Ik ben wel technisch, durf wel wat aan te pakken. De Daf vergt ook wat tijd en aandacht, daar ben ik niet bang voor.
Ik zie de reacties wel verschijnen!!
Mvg,
Arjan
RRC 2.4 VM Diesel
-
Ottie Snorro
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 09 Apr 2012, 22:05
- Locatie: Oosterhesselen
- Contact:
Re: RRC 2.4 VM Diesel
Hallo Arjen,
Ik ben zelf in het bezit van een RRC uit 1986 met een Vm 2.4td.
Ik Heb m nu 2 jaar en deed het tot nu toe perfect ondanks alle negatieve recencies die ik las (na mijn aankoop) maar nu is er sinds een week een lekke koppaking dusssssss. dat waar iedereen voor waarschuwt gebeurd.
Nu ben ik erg handig al zeg ik t zelf maar een koppaking zelf vervangen mmmmm, ik weet wel dat het laten doen tussen de 800 en 1000 euro gaat kosten.
Ik wil je niet afschrikken maar dit is mijn ervaring.....
Ik ben zelf in het bezit van een RRC uit 1986 met een Vm 2.4td.
Ik Heb m nu 2 jaar en deed het tot nu toe perfect ondanks alle negatieve recencies die ik las (na mijn aankoop) maar nu is er sinds een week een lekke koppaking dusssssss. dat waar iedereen voor waarschuwt gebeurd.
Nu ben ik erg handig al zeg ik t zelf maar een koppaking zelf vervangen mmmmm, ik weet wel dat het laten doen tussen de 800 en 1000 euro gaat kosten.
Ik wil je niet afschrikken maar dit is mijn ervaring.....
RRC 1986 VM2.4 TDintercooler.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: RRC 2.4 VM Diesel
de motor is prima..... in een voyager of alfa, maar in de RRC gaat het mis... koelingsproblematiek met als gevolg relatief vaak koppakking problemen en de kopjes (iedere cilinder een eigen kop) scheuren relatief vaak tussen de kleppen
gone
-
Ottie Snorro
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 09 Apr 2012, 22:05
- Locatie: Oosterhesselen
- Contact:
Re: RRC 2.4 VM Diesel
Jah.... Dat met die koppakkingen en dergelijke heb ik ook veel gelezen.
Wat ik dan wel weer lees is dat het vaak door gebrekkig onderhoud komt, maar ook het te enthousiast omgaan met het voertuig.
Tjah.....wil er niemand iets van kwalijk nemen hoor, geen idee hoe men met zijn/haar auto om gaat. Maar ik had dit dus wel enigzins aan zien komen. Gelukkig is het vrij eenvoudig, heb ik gelezen, dat vervangen van die pakkingen. Dit, omdat het losse koppen zijn.
Die ik bekeken heb, heeft ook dit probleem. Nu lees ik op een ander topic dat iemand er last van heeft. Tjah, ik ga denk ik wel redelijk wat terrein rijden met mn RRC, zogouw ik er 1 heb..... Dus koeling is wel belangrijk.
Buiten dat probleem, nog andere dingen om rekening mee te houden?
Ow, iig al bedankt voor de vlotte reacties!
Wat ik dan wel weer lees is dat het vaak door gebrekkig onderhoud komt, maar ook het te enthousiast omgaan met het voertuig.
Tjah.....wil er niemand iets van kwalijk nemen hoor, geen idee hoe men met zijn/haar auto om gaat. Maar ik had dit dus wel enigzins aan zien komen. Gelukkig is het vrij eenvoudig, heb ik gelezen, dat vervangen van die pakkingen. Dit, omdat het losse koppen zijn.
Die ik bekeken heb, heeft ook dit probleem. Nu lees ik op een ander topic dat iemand er last van heeft. Tjah, ik ga denk ik wel redelijk wat terrein rijden met mn RRC, zogouw ik er 1 heb..... Dus koeling is wel belangrijk.
Buiten dat probleem, nog andere dingen om rekening mee te houden?
Ow, iig al bedankt voor de vlotte reacties!
- Chrsitiaan
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 23 Feb 2010, 23:32
Re: RRC 2.4 VM Diesel
De culussen schijnen te scheuren omdat de radiator of het expansievat te laag zit tov van de motorbolk.
Wanneer er dan lucht in het systeem komt, krijg je luchtbellen die zich opstappelen in het hoogste punt van het koelcircuit, dus ter hoogte van de cullasen met plaatselijk slechte koeling, overhitting ... en dus scheurtjes als gevolg.
Blijkbaar zou er een aanpassing mogelijk zijn die dit euvel verhelpt.
In dat geval schijnen die VM motoren beregoed te zijn.
Ben geen specialist, maar dit werd mij verteld door iemand die jaren probleemloos met een classic met VM motor reed en steeds zware remorken trok voor z'n job.
Na +400.000 km toch besloten om de opvolger te kopen wegens algemene tevredenheid van die classic, de P38 DSE met de Beemer diesel. Die motor zou veel minder koppel onderin hebben en bleef ter plekke staan toen die een zware remork moest trekken.
Ongetwijfeld zitten er specialisten op dit forum die u de nodige modificaties kunen uitleggen.
Wanneer er dan lucht in het systeem komt, krijg je luchtbellen die zich opstappelen in het hoogste punt van het koelcircuit, dus ter hoogte van de cullasen met plaatselijk slechte koeling, overhitting ... en dus scheurtjes als gevolg.
Blijkbaar zou er een aanpassing mogelijk zijn die dit euvel verhelpt.
In dat geval schijnen die VM motoren beregoed te zijn.
Ben geen specialist, maar dit werd mij verteld door iemand die jaren probleemloos met een classic met VM motor reed en steeds zware remorken trok voor z'n job.
Na +400.000 km toch besloten om de opvolger te kopen wegens algemene tevredenheid van die classic, de P38 DSE met de Beemer diesel. Die motor zou veel minder koppel onderin hebben en bleef ter plekke staan toen die een zware remork moest trekken.
Ongetwijfeld zitten er specialisten op dit forum die u de nodige modificaties kunen uitleggen.
Re: RRC 2.4 VM Diesel
Chrsitiaan schreef: Die motor zou veel minder koppel onderin hebben en bleef ter plekke staan toen die een zware remork moest trekken.
Ongetwijfeld zitten er specialisten op dit forum die u de nodige modificaties kunen uitleggen.
Geen enkele ervaring met de VM anders dan dat ik ze uit een Classic gesloopt om ruimte te maken voor een 300TDI.
Maar als een VM zoveel meer koppel moet hebben als een BMW blok dan is het wel een geweldig apparaat! Met mijn DSE heb ik maandenlang ladingen van 6500kg zonder problemen door het zand gesleept.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: RRC 2.4 VM Diesel
Chrsitiaan schreef:De culassen schijnen te scheuren omdat de radiator of het expansievat te laag zit tov van de motorbolk.
Wanneer er dan lucht in het systeem komt, krijg je luchtbellen die zich opstappelen in het hoogste punt van het koelcircuit, dus ter hoogte van de culassen met plaatselijk slechte koeling, overhitting ... en dus scheurtjes als gevolg.
Blijkbaar zou er een aanpassing mogelijk zijn die dit euvel verhelpt.
In dat geval schijnen die VM motoren beregoed te zijn.
Ben geen specialist, maar dit werd mij verteld door iemand die jaren probleemloos met een classic met VM motor reed en steeds zware remorken trok voor z'n job.
Na +400.000 km toch besloten om de opvolger te kopen wegens algemene tevredenheid van die classic, de P38 DSE met de Beemer diesel. Die motor zou veel minder koppel onderin hebben en bleef ter plekke staan toen die een zware remork moest trekken.
Ongetwijfeld zitten er specialisten op dit forum die u de nodige modificaties kunen uitleggen.
Sorry Chrsitiaan, 't is niet kwaad bedoeld, maar ik lees hier geen Noord-Nederlands.
Even enkele woorden ondertitelen:
Culas/Culassen = Kop (Culas is een Frans woord, het is ook het sluitstuk van een kanon, en dus de "kop" = sluitstuk van een motor).
Remork/Remorken = Aanhanger/Aanhangwagen (Remorque is ook uit het Frans afkomstig, en betekent zoiets als "sleep")
't Is een beetje ingegeven omdat ik (en sommige anderen) op mijn vingers getikt krijg als ik een paar woorden teveel in het Engels schrijf.
(En nog erger wordt het als ik zeg dat Claxon foutief Frans is en eigenlijk Klaxon is, en dus uit het Engelstalige taalgebied komt.)
Groeten MarcS
PS Ik heb niets tegen Z-Nederlands/Vlaams maar het is geen Noord-Nederlands, en het is soms zelfs gewoon zo anders dat we elkaar foutief zouden kunnen verstaan.
- Chrsitiaan
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 23 Feb 2010, 23:32
Re: RRC 2.4 VM Diesel
Landmarcs schreef:
Sorry Chrsitiaan, 't is niet kwaad bedoeld, maar ik lees hier geen Noord-Nederlands.
Marc, je hebt gelijk. Ik deed het eigenlijk een beetje expres. Ik zie het namelijk als een missie om jullie een beetje gewoon te maken aan het vlaams teneinde de hereniging van de Nederlanden vlotter te doen verlopen nadat wij de Walen en de von Sexen-Coburg's hebben buiten gewerkt.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: RRC 2.4 VM Diesel
Chrsitiaan schreef:Landmarcs schreef:
Sorry Chrsitiaan, 't is niet kwaad bedoeld, maar ik lees hier geen Noord-Nederlands.
Marc, je hebt gelijk. Ik deed het eigenlijk een beetje expres. Ik zie het namelijk als een missie om jullie een beetje gewoon te maken aan het vlaams teneinde de hereniging van de Nederlanden vlotter te doen verlopen nadat wij de Walen en de von Sexen-Coburg's hebben buiten gewerkt.
Tja.... < het wordt wel erg OT >
Het is maar de vraag of we jullie wel willen zonder Wallonië & G.D.Luxembourg.
Een echte Benelux zou wel een historische fout rechtzetten, die (re)Belse revolte heeft ons beiden veel geld gekost (en dan doel ik even niet op die rare multipla op rails). Weer terug onder een nieuwe koning Willem A. ? Bedenk wel dat het slechts wisselen van gebreken is (onze W.A. von Amsberg-Zorrigieta heeft kinderen met van twee kanten dubieuze grootouders, om maar niet verder in de historie te kijken).
En naast Wallonië wil ik ook graag Elio di Rupo als premier (de rest van jullie politiek mogen jullie exporteren naar Kongo, aan ons Limburg hebben we al ruimschoots genoeg).
Wel gek overigens die flamiganten: De Vlaamstaligen voelden zich verdrukt door het Franstalig establishment, een underdog-positie die gecultiveerd werd tot in de tweede wereldoorlog, en het was "fout" geregeld dat alle rijkdom in Wallonië zetelde. Nu, nadat alle traditionele zware industrie in Wallonië op z'n gat ligt is het gedaan met de rijkdom (rijkdom die overigens maar erg beperkt was: de arbeiders in de steenkool en de staalindustrie hadden het beslist niet beter als de arme Vlaamse landarbeiders). En nu zuidelijk België zijn rijkdom kwijt is is het weer niet goed.
Groeten MarcS
PS Het zou erg goed zijn als we dan direct goed tweetalig worden opgevoed (drie of viertalig mag ook, dat scheelt direct gedoe hier op het forum).
Re: RRC 2.4 VM Diesel
Even op het Belgische forum XRover aanmelden, daar zitten best nog wel wat fans van de VM. Heb er zelf nooit mee gereden, ben wel benieuwd eigenlijk...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten