Zware olie lekkage links voor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Harmz

Zware olie lekkage links voor

Berichtdoor Harmz » 18 Jan 2013, 20:56

Ik heb opeens zware olie lekkage in de motorruimte links voor bij mijn defender 110, 2,5 TD 1988.
Alles onder de turbo en onder de rembekrachtiger is zwart. Dit moet motorolie zijn.
Dacht eerst aan de turbo zelf en de retour olieleiding, maar het lijkt erop dat de olie spuit vanuit de richting van de linker motorsteun.Pijlstok, uitlaat e.d zitten eronder. De olie komt dus niet uit de motor zelf maar ergens vanaf de zijkant.

Hints?
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object

ppw

Re: Zware olie lekkage links voor

Berichtdoor ppw » 19 Jan 2013, 09:44

inlaat richting turbo??
zou allereerst buis inlaatspruitstuk schoonmaken en cartervent. schoonmaken, en luchtfilter vervangen
rookt ze ook uit pijlstok/oliedop met stationairdraaiende motor?? sludge?? aanstekertest gedaan??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

B@rt

Berichtdoor B@rt » 20 Jan 2013, 16:24

probeer m eerst eens schoon te maken met een hoge druk oid, en kijk dan eens goed waar ie ergens lekt, zoals je nu beschrijft gaat mijn eerste vermoeden ook uit naar de leiding die naar de turbo toe gaat. heb je misschien foto?
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Harmz

Berichtdoor Harmz » 20 Jan 2013, 17:20

Hierbij een foto. De olie spuit vanaf 1 kant tegen de peilstok en uitlaat.
Bijlagen
olielek.jpg
Olielek links voor
olielek.jpg (9.83 KiB) 7975 keer bekeken

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 20 Jan 2013, 19:08

Kijk eens of de wartel waarmee de peilstokbuis in het onderblok vast zit nog echt vast zit.

Maar ik vermoed dat je veel overdruk in het carter hebt en de olie gewoon door de peilstokbuis omhoog komt.
De 2,5TD staat er om bekent dat de zuigers nog al eens willen scheuren. Been there,done that.

Groet,
Eric.

Harmz

Berichtdoor Harmz » 09 Feb 2013, 19:19

Na 3 weken griep weer aan het klussen.
Heb het blok schoongemaakt.
Heb eerst een test gedaan met de carterdop om te kijken over er veel overdruk op het carter was.
Als ik de dop met slang los op de kleppendeksel leg ligt ie stil. Er onstaat niet zichtbaar druk. Wel ontstaan er wat olie spettertjes, dus er is wel wat overdruk.
Snap trouwens niet hoe er overdruk kan ontstaan onderin het blok. Ik dacht dat dit in directe verbinding stond met de ruimte onder de kleppen deksel.
De ontluchtingsslang op de carterdop is aangesloten op de inlaat van het luchtfilter en zou door de venturi werking (verbreding in de inlaatbuis) voor een lichte onderdruk moeten zorgen.

Effin. Na het schonmaken de motor op toeren laten draaien. Zie nu weinig lekkage. Mogelijk zat de peilstok voorheen niet goed ingeklikt????
Na een tijdje ontstaat er een beetje olie rond de voet van de peilstokbuis (bij de wartel). De wartel zelf zit muurvast.
Wat voor constructie is dit? Hoort de peilstokbuis gesoldeerd te zitten in de wartel of is dit een klemverbinding?

Tips hoe ik dit weer oliedicht krijg?

deltawhiskey

Berichtdoor deltawhiskey » 22 Mar 2013, 11:55

Ik heb hetzelfde punt, althans, het idee dat er olie via de peilstok naar buiten komt. 's morgens even gepeilt en zie dat er aardig ruim is gevuld. Dus wellicht door de druk komt er olie naar buiten. Het vervelende is alleen dat er rood/bruin kleurige olie in zit dus geen zwart. Onder de auto is deze kleur niet te herleiden.

Ga eens kijken of ik de peilstok strakker kan zetten. Of vastdraaien...

Ben benieuwd of Harmz in de tussentijd nog een andere conclusie heeft getrokken nav zijn post.

gr doede

Harmz

Berichtdoor Harmz » 22 Mar 2013, 19:23

Doede,
Heb na het probleem nog geen lange ritten gemaakt (auto staat geschorst :( )
Iets wat je eerst even moet controleren is of de peilstok wel goed is aangedrukt (moet klikken), zodat deze afsluit.

Ik heb de experts ook al gevraagd, want normaal zou overdruk toch moeten verdwijnen via de carterontluchting?
Controleer daarom de carter onluchting.
- Haal de slang tussen kleppendeksel en luchtfilter ervan en controleer of deze niet vol zit met slurrie (witte water/olie)
- Indien je ontluchttingslang via een cycloonpotje loopt kun je proberen deze even te bypassen om te controleren of je dan nog lekkage hebt.

De optie dat je teveel overdruk hebt door slechte zuigerveren zou ik niet direct bovenaan zetten.

Nogmaals de vraag aan anderen: Kan ik onderin het blok overdruk krijgen als ik vrije opening heb via de carterontluchting

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2013, 20:06

als de carterontluchting vanuit carter tot luchtfilter open is, dan wordt het erg lastig in het carter nog druk op te bouwen (dan moet ie wel heel erg lekken langs de zuigers)
gone

deltawhiskey

Berichtdoor deltawhiskey » 01 Apr 2013, 13:54

Inmiddels heeft mijn TD5 op de brug gestaan en trekken we toch de conclusie dat er ergens diesel lekt (dunne olie en dieselluchtje). Dus morgen worden de verstuivers nagekeken...

Doordat de diesel in het blok lekt bouwd zich te veel druk op in de carter, dit komt via de pijlstok naar buiten...

Word dus vervolgt.

Terug naar “Techniek”