handlier / treklier waar op letten?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

handlier / treklier waar op letten?

Berichtdoor piet_g » 18 Jan 2013, 10:19

Ik hoorde via via dat er iemand op het forum een advies had gekregen om eventueel ook eens na te denken over een handlier / treklier in plaats van een elektrische lier op de neus van de laro (Kon het preciese topic niet vinden, maar dat maakt nu even niet uit was meer ter intro ;))

Dat heeft ons aan het denken gezet om hier ook eens naar te kijken. Dit omdat het idd wel een voordeel heeft wanneer je ergens achteruit wilt en er niemand in de buurt is. Ook zijn wij nog de nodige stappen verwijderd van een lier op de voorbumper.

Maar nu vroegen wij ons af. Waar moeten we bij een dergelijke lier op letten en wat is verstandig als het gaat om merken (kwaliteit en prijs), lengtes van de kabel, trek gewicht van de lier (moet deze ook (veel) zwaarder zijn dan de laro die je gaat helpen?). Maar ook van mag je ook bij een handlier een klapblok gebruiken? of eventuele andere dingen die ik nog niet eens gezien heb.
Bijlagen
producten-hijswerktuigen-manuele_takels_en_lieren-tlv_large.jpg
Zo'n ding dus
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Re: handlier / treklier waar op letten?

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2013, 14:30

Piet G.,

Je hebt waarschijnlijk hier viewtopic.php?f=15&t=3185 wat gelezen.

Ik heb lang terug in een LRO of LRE oid een vergelijkende test gezien en daar kwam uit dat ze elkaar niet erg ontliepen qua kwaliteit.
Wel waren er grote prijsverschillen. En er was wat verschil in hoe vaak je moest zwengelen (maar mij lijkt dat vaker ook lichter zwengelen is).

Ik kijk zelf ook al langer en laat het er dan weer bij zitten. Ze behoren ook niet tot het standaard-pakket van de gebruikelijke leveranciers, dus moet je dan op afstand kopen. (En erop Googlen is ook niet evident.)

Vlgs de verschillende berichten is een midden-maat gewoonlijk genoeg qua trekkracht - je hebt dan ook niet het trekkrachtverlies vanwege meer wikkelingen op de drum. en de kabel kan (maar wordt niet echt aangeraden) over een klapblok. Wat mij weer wel slim lijkt is een verleng-touw even lang (of net iets langer) als de trek-kabel dan kan je over de volle lengte via een klapblok met dubbele kracht werken, of op dubbele lengte enkel.

Groeten MarcS

Afbeelding 112.png

PS Misschien iets voor een gezamelijke inkoop, lijkt mij een product waar bij meer-afname prijstechnisch best wat mogelijk moet zijn.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 18 Jan 2013, 15:22

Dat was idd het topic. Na het weer verder lezen in alle topics kwam ik het ook tegen :D.

maar het googlen is idd een opgave omdat ze blijkbaar staaldraadlier of staaldraadtakel heten.

Bij minder zwengelen zou je idd ook zwaarder moeten zwengelen om de kabel binnen te krijgen. maar je hebt idd gelijk dat je niet te maken hebt met een afnemend trek gewicht door dat er meer kabel op de rol zit (hoogstens omdat jezelf moe begint te worden :lol: ).

De prijzen die ik nu gevonden heb zijn idd van een dusdanige aard dat ik ook niet gelijk naar de winkel zou rennen om er een te halen. wel heb ik een verkoper gesproken en die zij ook dat je met de middelmaat toe zou moeten komen en dan maar een klapblok moest gebruiken. dat zou zonder problemen kunnen.

met een verlengkabel moet je overigens wel rekening er mee houden dat je die of door het klapblok heen hebt liggen, anders moet je een koppeling door het klapblok heen trekken :D

Maar gezamenlijk inkopen zou wat kunnen schelen idd.. maar dan moeten we denk wel iets van 10 mensen hebben om iets van indruk te maken bij een leverancier :P.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2013, 19:28

piet_g schreef:Dat was idd het topic. Na het weer verder lezen in alle topics kwam ik het ook tegen :D.

maar het googlen is idd een opgave omdat ze blijkbaar staaldraadlier of staaldraadtakel heten.

Ja, maar zelfs daarmee zoekt het niet daverend vlot.

Bij minder zwengelen zou je idd ook zwaarder moeten zwengelen om de kabel binnen te krijgen. maar je hebt idd gelijk dat je niet te maken hebt met een afnemend trek gewicht door dat er meer kabel op de rol zit (hoogstens omdat jezelf moe begint te worden :lol: ).

De prijzen die ik nu gevonden heb zijn idd van een dusdanige aard dat ik ook niet gelijk naar de winkel zou rennen om er een te halen. wel heb ik een verkoper gesproken en die zij ook dat je met de middelmaat toe zou moeten komen en dan maar een klapblok moest gebruiken. dat zou zonder problemen kunnen.

Wat heb je tot nu toe aan prijzen gevonden?

met een verlengkabel moet je overigens wel rekening er mee houden dat je die of door het klapblok heen hebt liggen, anders moet je een koppeling door het klapblok heen trekken :D

Precies, daarom suggereerde ik al een touw net iets langer als de trekdraad.

Maar gezamenlijk inkopen zou wat kunnen schelen idd.. maar dan moeten we denk wel iets van 10 mensen hebben om iets van indruk te maken bij een leverancier :P.

Ik denk ook dat je met 10 echt armslag krijgt, maar met de huidige economie moet een kleiner aantal ook iets kunnen doen: het is immers snel verdienen - bestellen en afrekenen.

MarcS

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 18 Jan 2013, 22:28

Ik zit wel eens op deze site te loeren:
http://www.landroverweb.com/landrover/o ... ope-hoist/

piet_g

Berichtdoor piet_g » 18 Jan 2013, 23:21

Ik heb nog even op de site zitten kijken die willem door stuurde en daar vond ik onderstaande variant:

http://www.dborc.co.uk/goodwinch/hand%20winches.htm
Die heeft een iets andere verdeling, waardoor de middelste in eens 2.5 ton is, maar toch 199 pond inclusief belasting.

buiten dat had ik vooral dit gevonden:
http://www.hijsenhefwinkel.eu/lieren-en-loopkatten/staaldraadlieren.html
------

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 18 Jan 2013, 23:49

Haha tirfors, mijn favoriete onderwerp :mrgreen:
Ik ben fan van die handwinchen, staalkabeltrekkers of staaldraadtakels !
Ik kocht enkele jaren geleden een T-max 1.6 ton voor 220€ bij Gitrax (momenteel 254€, zie http://www.gitrax.be/catalogus_item.php?part=2&item=340)
Veel heb ik hem nog niet gebruikt, maar heb nog geen minuut spijt van m'n aankoop.

Afbeelding

Ik kan er een Defender 110 mee uit de prut halen, zoals hier bv:
http://www.youtube.com/watch?v=jNLzZ1r1AwQ
http://www.youtube.com/watch?v=RSYfIsSsuDs
Een andere 110 die met z'n snuit in een diepe greppel zat, kwam er weer uit met behulp van die tirfor.

Ik zie er de volgende voordelen in:

Multi-inzetbaar: vooraan, achteraan, ander voertuig, niet 4x4 toepassingen, ...
Betrouwbaar: niet afhankelijk van draaiende motor of batterij, werkt altijd in alle omstandigheden.
Relatief goedkoop
Geen aanpassingen nodig aan je wagen (winchbumper...)

Helaas zijn er ook nadelen:

Vraagt fysieke inspanning
Traag (anderzijds ook een voordeel want je kan zeer gecontroleerd werken)
Heeft een plaatske nodig in je wagen

Voor sporadisch gebruik tijdens het greenlanen lijkt het mij een ideale oplossing, een challenge of trophy zou ik er niet mee gaan rijden.

Niemand zal ontkennen dat de staaldraadtakels van het merk Tirfor (het origineel volgens het patent van de fransman Simon Faure, nu gemaakt door Tractel) veruit de beste zijn. Vraag is natuurlijk dat jij zonodig het beste/duurste nodig, hebt rekening houdend met het gebruik dat jij voor ogen hebt?

De europese alternatieven zijn schaars, maar als ge goed zoekt vind je er wel, zoals bv Brano (Cz). Van sommige twijfel ik nog of ze uit europa komen (Alba, Yale)

Er zijn een massa chinese tirfors op de markt die onder verschillende merknamen (Valkenpower, BlackRat, Wadra, Rema, Bighaul) en vooral tegen verschillende prijzen (!) worden verkocht. Vele daarvan zijn door europese bedrijven geïmporteerd onder hun eigen merknaam, bv Hoistmaxx. Die bedrijven gaan hun goede naam niet verbranden door rommel te importeren.
Zelfde verhaal voor T-max. Die gaan ook in china shoppen. Dacht je soms dat Warm ed nooit in China gaan shoppen? Ge moet de fotokes van al die verschillende merken maar eens goed vergelijken ...
Enfin, ik heb zelf ook wel naar een goede 2°hands uitgekeken, maar constateerde toch dat er veel rommel op die markt verschijnt, afdankers die ze op een ander niet meer vertrouwen, zelden kom je goede tirfors tegen! of tegen prijzen dat het ook niet meer interessant is ... dus 't is ne nieuwe chinees geworden van een merk dat zich probeert te profileren op de 4x4-markt, T-max.

Nog even over de krachten. Je kan een tirfor niet overbelasten, er zit een breekpen in de hendel. Die 1.6 ton is eigenlijk hijskracht! De trekkracht zou vlot tot 2,5 ton gaan! De kabel zelf (11,3mm) kan tot 8 ton aan.
Je kan die kracht verdubbelen door gebruik van een snatchblok, maar dat doe je best met een 2de kabel of winchrope. De kabels die in een tirfor gebruikt worden, zijn speciaal voor die toepassing gemaakt en kunnen die kleine buigradius van de snatchblok niet aan.

Afbeelding

Voor de liefhebbers nog een filmke met wat uitleg:
http://www.youtube.com/watch?gl=FR&v=5UzX3F4Oygw&hl=fr

Luister misschien eens bij Edward, die heeft mogelijk nog een mmoie 2de hands voor je liggen. :)

Succes met je keuze!

piet_g

Berichtdoor piet_g » 19 Jan 2013, 00:16

Hallo Chrsitiaan,

Dankje voor de duidelijke uitleg. Ook goed om te weten van die blokhaak diameter.
Die Gitrax zit niet super ver bij mij uit de buurt dus misschien daar eens kijken.

Over de merken heb je wel gelijk. voor die paar keer dat wij hem gaan gebruiken hoeft het niet het duurste van het duurste te zijn. Hij moet het gewoon doen en we zullen hem niet extreem gebruiken als het gaat om hoeveelheden. en trophies en challenges staan nog niet op de planning.

Het er uit trekken van die 110 zag er uit alsof dat jullie het niet meer zo houd hadden :P.
------

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 20 Jan 2013, 17:25

Mocht je wat lui zijn dan is dit best een aardige oplossing: een wiel lier. Een wat? Ja, lieren met je wielen.

http://www.youtube.com/watch?v=JY4cKc4FKSM
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

piet_g

Berichtdoor piet_g » 20 Jan 2013, 20:08

ErwinD90 schreef:Mocht je wat lui zijn dan is dit best een aardige oplossing: een wiel lier. Een wat? Ja, lieren met je wielen.

http://www.youtube.com/watch?v=JY4cKc4FKSM

ziet er ook goed uit, maar zie het er maar op te zetten als je met je assen diep in de drek zit :D
------

Terug naar “Techniek”