Diameter kabel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JanTD5

Re: Diameter kabel

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jan 2013, 21:37

Roger B. schreef:stroom kijkt niet naar de kleur van de isolatie ;-)

maar meerdere draden in een zwarte krimpkous is ook een mogelijkheid voor de weg naar het roofrack.

stekker hoeft niet onder de motorkap, kan ook bij roofrack. Heb je een snorkel? dan isde kabel daarlangs, of zelfs erin, relatief goed weg te werken. Je kunt ook overwegen via achter naar je roofrack te gaan, eventueel achterop een stekker inbouwen in het vertikale deel van je dak, of in het stukje naast de achterdeur..... zat mogelijkheden....

afhankelijk van het type roofrack kun je relais en zekeringen ook in een kastje weggewerkt aan je roofrack kwijt en dus met twee dikke en 3 dunne (3 groepen van 2 lampen) draden naar je rack

Idd stroom kijkt niet naar de kleur ;) tuurlijk kan de stekker bij het roofrack. Vind onder de motorkap persoonlijker praktischer. En moet zeker geen doosje cq kasje op of aan het roofrack hebben. Alles achter langs vind ik niks. De ben je ng meer kabel nodig. Ben er wel uit hoe ik het ga doen. Nu nog de uitvoering :lol:

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 16 Jan 2013, 22:29

JanTD5 schreef:Zit net te neuzen op de site van Rick Donkers bij de draden. Daar staan dat een 1mm kwadraad draad 16.5A kan/ mag. Dat lijkt mij een stuk prettiger dan die hele dikke kabels. Blijft het een grijs gebeuren over wat de berekeningen zeggen en wat daar staat. Bij 4mm kwadraat dan kan er 39A door!!!

Groeten Jan

Jan, waar heb je dat gezien? Zat ook bij RDAE te kijken maar kan dat niet terugvinden. Wel staat deze op zijn site:

IMG_0050.JPG

Ik heb zelf 4 x 55W aan het rack hangen, in 2 groepjes van 2. Dus 2 paren van 2.5 mm2. Eén paar moet dus 110/12 = 9.2 A doorheen, volgens dit tabelletje kan dat makkelijk. Ik heb de 2 paren (4 x 2.5 mm2) door een normale pvc elektriciteitsbuis lopen achterlangs tegen de snorkel. Over deze buis heb ik een soort gevlochten zwarte krimpkous gedaan (ook bij RDAE te koop, maar staat nu niet op de site). Draden verdwijnen onder de motorkap, daar worden ze met 2 relais geschakeld (binnenste paar en buitenste paar). Op het roofrack zit wel een waterdicht montagedoosje waarin de 2 draadparen gesplitst worden naar de individuele lampen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jan 2013, 23:26

JanTD5 schreef:Zit net te neuzen op de site van Rick Donkers bij de draden. Daar staan dat een 1mm kwadraad draad 16.5A kan/ mag. Dat lijkt mij een stuk prettiger dan die hele dikke kabels. Blijft het een grijs gebeuren over wat de berekeningen zeggen en wat daar staat. Bij 4mm kwadraat dan kan er 39A door!!!

Groeten Jan

1º Of het "kan" hangt oa af van de lengte van de draad
2º Of het "kan" hangt ook af van de verliezen die je accepteert
3º Het "kan" alleen niet als de verliezen onderweg zo groot zijn dat de draden afbranden

Goed, dat dus wat betreft de randvoorwaarden.
Dan wat betreft nut en noodzaak: Je wilt verstralers, je wilt dus ook dat die ver stralen ... dus je wilt het verlies graag minimaliseren.*
Bedenk dat gloeilampen net op de wip zitten: met wat minder spanning zakt de stroom in en vooral is de lichtopbrengst ineens beroerd, met wat meer spanning wordt het "spannend" en branden de lampjes snel door.

* Bij je gewone koplampen helpt het al als je ipv de dunne LandRover-draadjes de stroom via een "Zweedse Lichtversterker" laat lopen. Iets kortere draden, iets meer koper, that's all.

Groeetn MarcS

Dommel

Berichtdoor Dommel » 17 Jan 2013, 00:10

Ik denk erover om extra driving lights voorop de grill te plaatsen.
Extra kabel trekken of aftakken van grootlicht kabels die koplampen ingaan?
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jan 2013, 00:16

verstralers neem ik aan dat je dan dus plaatst, wil je die ALTIJD met je grootlicht aan, of wil je dat kiezen met een schakelaar?

altijd aan:

relais met zekering in de buurt van de accu plaatsen, plus accu naar zekering,
van zekering naar pootje 30 van het relais.
Pootje 87 naar de plus-zijde van de verstraler(s)
pootje 85 aan massa
pootje 86 naar de draad op een van beide koplampen die plus krijgt als je je grootlicht aan zet.

wil je kunnen kiezen of de verstralers meebranden met je grootlicht, dan pootje 85 van het relais via een schakelaar aan massa leggen
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 17 Jan 2013, 00:32

@VeeTee,

Op de rdae site, draad en kabel, enkel aderig en dan details van de betrevende draad. Tja er zijn duizend manieren om het aan te leggen, met allerlij dozen en verbindingen :D Ik wilde alleen de draad oppervlakte weten de rest heb ik al in het koppie zitten :?:

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2013, 00:34

Dommel schreef:Ik denk erover om extra driving lights voorop de grill te plaatsen.
Extra kabel trekken of aftakken van grootlicht kabels die koplampen ingaan?

Goedenavond Dommel,

Als de extra lampen altijd samen met grootlicht aan mogen*, en je hebt een "Zweedse Lichtversterker" dan kan je de lampen eventueel gewoon doorlussen. De bedrading en relais van de "Zweedse Lichversterker" zijn afgestemd op het gebruik van verboden lampjes (met meer dan het dubbele vermogen). Je haalt dan gewoonlijk de stroom direct van de dynamo, een heel geschikte stroombron: de meest "frisse" 12 V, frisser kan je niet hebben.

* Wil je de extra lampen ook uit kunnen schakelen dan zou je een geschakelde massa kunnen toevoegen.

Groeten MarcS

Dommel

Berichtdoor Dommel » 17 Jan 2013, 00:50

Ik wil topic van TS niet verder vervuilen met "mijn vragen", dus een moderator moet dit eventueel opschonen.

Bedankt voor de info Roger en Marc!
Van een "Zweedse Lichtversterker" is toch alleen sprake bij een Defender?
Tegen die tijd zal ik dat van die relais toepassen!

Ik ben nu bezig een halve roofrack te fabriceren van aluminium om een wiel en jerrycan's mee te nemen op het dak.
Hierop wil ik eventueel ook lampen monteren, maar twijfel over de lichtopbrengst aangezien het dak de helft weg zal nemen.

Iemand die aluminium kan lassen? ;)
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Sebastian

Berichtdoor Sebastian » 17 Jan 2013, 10:31

Kan iemand uitleggen wat een "Zweedse Lichversterker" precies is??

een relais geschakeld door standaard landrover licht draad en dan draden van de accu naar de lampen?
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2013, 10:44

Sebastian schreef:Kan iemand uitleggen wat een "Zweedse Lichversterker" precies is??

een relais geschakeld door standaard landrover licht draad en dan draden van de accu naar de lampen?

Bijna goed: Het betreft een paar relais die je ergens onder de wing/achter de lampen wegwerkt, een pseudo-lampvoet de de schakelstroom via de bestaande draden oppikt, een (met smeltdraad) gezekerde voedingsdraad die je bij startmotor of dynamo (of accu) aansluit en dus twee extra lamp-aansluitingen.

Als je deze "Lichtversterker" monteert gaat er alleen nog maar de relais-stroom door de lichtschakelaar aan het stuur (of zo je wilt "stuurstroom") en de lampen krijgen hun stroom via een veel kortere weg en bovendien via net iets dikkere draadjes.

Groeten MarcS

PS Je kan ook de zoekfunctie benutten (maar misschien werkt die nog niet goed).

Terug naar “Techniek”