Diameter kabel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
axelaro88

Re: Diameter kabel

Berichtdoor axelaro88 » 16 Jan 2013, 19:44

waarom zou je ook massa draden trekken? Wil je 2 lampen achter apart of gelijktijdig aan kunnen zetten? Bij gelijktijdig zou ik er maar 1 dikkere draad naar toe trekken en dan vertakken/doorlussen.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jan 2013, 19:57

Waarom massa draden? Omdat alles in de lak zit en geen contact maakt met het chassis of ander massa punt. Tevens vind ik het fijner om één goed massa punt te hebben dan her en der via de constructie.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jan 2013, 20:03

JanTD5 schreef:Waarom massa draden? Omdat alles in de lak zit en geen contact maakt met het chassis of ander massa punt. Tevens vind ik het fijner om één goed massa punt te hebben dan her en der via de constructie.

Groeten Jan

Maar dan nog hoef je niet iedere lamp z'n eigen massadraad te geven. Neem een iets dikkere massa-draad en lus de massa door.
Heb je tegelijk een winstpunt zolang je niet alle lampen tegelijk aan zet: nl een dikkere massa draad, je hebt dan voor de retour-lengte het verlies al geminimaliseerd.

Marc

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jan 2013, 20:08

Zit net te neuzen op de site van Rick Donkers bij de draden. Daar staan dat een 1mm kwadraad draad 16.5A kan/ mag. Dat lijkt mij een stuk prettiger dan die hele dikke kabels. Blijft het een grijs gebeuren over wat de berekeningen zeggen en wat daar staat. Bij 4mm kwadraat dan kan er 39A door!!!

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jan 2013, 20:09

Landmarcs schreef:
JanTD5 schreef:Waarom massa draden? Omdat alles in de lak zit en geen contact maakt met het chassis of ander massa punt. Tevens vind ik het fijner om één goed massa punt te hebben dan her en der via de constructie.

Groeten Jan

Maar dan nog hoef je niet iedere lamp z'n eigen massadraad te geven. Neem een iets dikkere massa-draad en lus de massa door.
Heb je tegelijk een winstpunt zolang je niet alle lampen tegelijk aan zet: nl een dikkere massa draad, je hebt dan voor de retour-lengte het verlies al geminimaliseerd.

Marc

Dan wordt ie ook weer dikker Marc, maar je hebt gelijk dat je kan door lussen.

Groeten Jan

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2013, 20:46

JanTD5 schreef:Zit net te neuzen op de site van Rick Donkers bij de draden. Daar staan dat een 1mm kwadraad draad 16.5A kan/ mag. Dat lijkt mij een stuk prettiger dan die hele dikke kabels. Blijft het een grijs gebeuren over wat de berekeningen zeggen en wat daar staat. Bij 4mm kwadraat dan kan er 39A door!!!

Groeten Jan

0,0175 x 1m /4mm² =0,004375ohm

39A erdoor betekent 0,17 volt spannings verlies per meter, dat is dus ruim 1% per meter de kabel kan het vast hebben, maar je verlies wordt wel erg groot....

leg nou gewoon 1x4mm² voor 2 lampjes, of 2x2,5mm² naar twee lampjes ( en datzelfde ook retour als je de massa bedraad wil leggen) dat is niet zo dik hoor.
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2013, 20:51

JanTD5 schreef:Dat weet ik ;) Maar als je 5 van zulke draden plus even zoveel massa draden langs je voorkant naar beneden moet werken dan is het een flinke kabel boom! Want er komen 4 verstralers op en twee werk lampjes aan de achter kant. Dus 10x een draad van zeg 2mm wordt een dikke bundel. Vandaar dat ik voor laten we zeggen de gulden midden weg wil gaan.

Groeten Jan

of je legt één dikkere plus en één dikkere massa en verder het dunste wat je vinden kunt met relais op het dak om de lampen te schakelen via de dunne draadjes, de stroom voor de lamp gaat dan door de dikke draden
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jan 2013, 20:52

Zit toch thuis na een operatie, niks ernstig hoor. Zal morgens een een tekening maken met alle draden en hoe lang. Heb ik ook iets te doen :D En iid Roger moest ik maar wat grotere draden gebruiken.

Groeten Jan

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jan 2013, 20:55

Roger B. schreef:
JanTD5 schreef:Dat weet ik ;) Maar als je 5 van zulke draden plus even zoveel massa draden langs je voorkant naar beneden moet werken dan is het een flinke kabel boom! Want er komen 4 verstralers op en twee werk lampjes aan de achter kant. Dus 10x een draad van zeg 2mm wordt een dikke bundel. Vandaar dat ik voor laten we zeggen de gulden midden weg wil gaan.

Groeten Jan

of je legt één dikkere plus en één dikkere massa en verder het dunste wat je vinden kunt met relais op het dak om de lampen te schakelen via de dunne draadjes, de stroom voor de lamp gaat dan door de dikke draden

Wil een extra zekering kastje + relias onder de bijrijders stoel hebben. Daar waar de ecu en een andere zekering kast ook zit en dan richting roofrack. Met een grote multi stekker, of hoe zo iets ook heet, onder de motor kap die los kan als het roofrack er een keer af moet. Zo kan ik met kleuren werken tot die stekker en dan met zwarte kabel langs het roofrack.

Groeten Jan

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2013, 21:29

stroom kijkt niet naar de kleur van de isolatie ;-)

maar meerdere draden in een zwarte krimpkous is ook een mogelijkheid voor de weg naar het roofrack.

stekker hoeft niet onder de motorkap, kan ook bij roofrack. Heb je een snorkel? dan isde kabel daarlangs, of zelfs erin, relatief goed weg te werken. Je kunt ook overwegen via achter naar je roofrack te gaan, eventueel achterop een stekker inbouwen in het vertikale deel van je dak, of in het stukje naast de achterdeur..... zat mogelijkheden....

afhankelijk van het type roofrack kun je relais en zekeringen ook in een kastje weggewerkt aan je roofrack kwijt en dus met twee dikke en 3 dunne (3 groepen van 2 lampen) draden naar je rack
gone

Terug naar “Techniek”