Luitjes,
Ik wil een druppellader aanschaffen voor mijn 24V LW, maar heb geen idee wat voor Amp. dat ding moet zijn.
Google biedt ook al geen soelaas. Wie kan me helpen?
Groeten,
Percy
Druppellader
Druppellader
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Disco 2
-
Landmarcs
Re: Druppellader
Percy,
Puur als druppellader hoeft het vermogen niet groot te zijn, de zelfontlading en het verbruik van een radio en .... wat heb je allemaal in een light-weight .... is als alles goed is het heel beperkt. Net iets meer vermogen is in theorie al genoeg (als je de druppellader langer achtereen gebruikt tenminste).
Wil je ook een beperkte laad-capaciteit dan moet je nog weer iets meer nemen.
Zelf heb ik een 2 Amp druppellader waarmee ik in drie dagen een 12 V 65 Ah accu weer netjes vol had geladen (deze accu was echt tot 0 leeg, ik had dus geluk, en daarbij een druppellader die er tegen kon om bij 0 te beginnen).
Alleen als je meer accu's langdurig wil voldruppelen dan heb je een grotere druppellader nodig.
Groeten MarcS
PS Let Op: Er zijn druppelladers die dus niet tegen een erg lege accu kunnen, dwz: die zijn zo slim dat ze denken dat er geen accu is en dan laden ze niet. Evenzo zijn er druppelladers die je echt moet starten: ook dat is lastig, handiger is het als ie gewoon aan het werk gaat als er 220 op gezet wordt. En tenslotte: eigenlijk moet ie door druppelen en dan op onderhoud terugvallen maar periodiek weer even naar max doorladen (de mijne doet dat met een eenvoudig truukje: even de voeding onderbreken.)
Puur als druppellader hoeft het vermogen niet groot te zijn, de zelfontlading en het verbruik van een radio en .... wat heb je allemaal in een light-weight .... is als alles goed is het heel beperkt. Net iets meer vermogen is in theorie al genoeg (als je de druppellader langer achtereen gebruikt tenminste).
Wil je ook een beperkte laad-capaciteit dan moet je nog weer iets meer nemen.
Zelf heb ik een 2 Amp druppellader waarmee ik in drie dagen een 12 V 65 Ah accu weer netjes vol had geladen (deze accu was echt tot 0 leeg, ik had dus geluk, en daarbij een druppellader die er tegen kon om bij 0 te beginnen).
Alleen als je meer accu's langdurig wil voldruppelen dan heb je een grotere druppellader nodig.
Groeten MarcS
PS Let Op: Er zijn druppelladers die dus niet tegen een erg lege accu kunnen, dwz: die zijn zo slim dat ze denken dat er geen accu is en dan laden ze niet. Evenzo zijn er druppelladers die je echt moet starten: ook dat is lastig, handiger is het als ie gewoon aan het werk gaat als er 220 op gezet wordt. En tenslotte: eigenlijk moet ie door druppelen en dan op onderhoud terugvallen maar periodiek weer even naar max doorladen (de mijne doet dat met een eenvoudig truukje: even de voeding onderbreken.)
Ah, ok. Goeie tips. Zijn er bepaalde merken die sterker zijn in wat ze moeten doen of kan ik gewoon gaan voor de meest prijsgunstige?
Percy
Percy
Percy
Disco 2
Disco 2
-
Landmarcs
Roamer schreef:Ah, ok. Goeie tips. Zijn er bepaalde merken die sterker zijn in wat ze moeten doen of kan ik gewoon gaan voor de meest prijsgunstige?
Percy
Tja, ik heb er een aantal jaren terug eentje meegenomen uit Zweden, uit de Biltema schappen. Kostte toen weinig - in ieder geval zo geprijsd dat ik de prijs vergeten ben.
Het is een goeie want niet iedere lader die druppellader heet heeft ook een nette druppellader-spanningsopbouw die ook een lege accu aan kan en die doorlaadt naar 14+ om daarna naar een onderhoudsniveau terug te vallen.
Enige minpunten zijn dat je de eindspanning niet kan kiezen en dat ie niet automatisch om de zoveel tijd doorlaadt naar de max-spanning.
Pluspunt is weer dat je 'm niet specifiek hoeft op te starten: gewoon 220 erop en hij werkt.
Vlgs mij heb je aan deze zaken wel houvast om op grond van de documentatie te kijken of het wat lijkt -- ik denk evenwel dat je voor 24V en beperkte keuze hebt (misschien is het zelfs wel voordeliger om twee niet te dure 12V exemplaren te nemen -- d'r zijn zelfs voordelen aan het individueel naar top conditie brengen van twee in serie geschakelde accu's, nadeel is dat je twee keer moet kijken of het laden goed gaat).
MarcS
Ok, bedankt. Ga ik mee aan de slag. Moet inderdaad te doen zijn zo.
Percy
Percy
Percy
Disco 2
Disco 2
Ik heb er een paar van C-tek. Sommige doen het al 10 jaar. Bv op de heftruck hangt er een vast gemonteerd en die moet soms alleen wat onderhoudslaadwerk doen, maar ook wel ooit een compleet leeggestarte accu weer vol zien te krijgen. Prima dingen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968