12 V of 24 V of beiden?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Joost Bloemendaal
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 22:41

12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor Joost Bloemendaal » 14 Jan 2013, 16:23

De vraag: ik heb een light weight uit '79. Exmil deense leger. 24V 2,25 diesel motor, die niet veel kilometers maar wel veel uren gelopen heeft. Ga over naar 2,5 NA in de loop van de lente en dan komt het dilemma: 12V, 24 of allebei? Ik wil er niet veel geld aan uitgeven, het moet uiteindelijk een hobby blijven! Kom graag met goede raad!

Groeten uit een erg koud Noorwegen!
Joost Bloemendaal

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 Okt 2012, 15:43
Locatie: Ossendrecht

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor Sebastian » 14 Jan 2013, 16:29

Wij hebben een 109 ex ned. leger en wij zijn momenteel ook bezig met een ombouw 2,25 naar 2,5 NA en hebben er voor gekozen om het dubbel te doen. Dus 24 en 12 v.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor piet_g » 14 Jan 2013, 18:44

ter aanvulling als tip (zelfde laro als waar sebastian het over heeft):
Sensoren zal voor de 2.5 even uitzoek werk zijn. maar wij hebben ze nu op orde.
Wij gebruiken de 2.25 sensoren die op 24v zijn. Voor de water sensor op het blok heb ik een verloop laten maken.

Mocht je trouwens ergens tegen aan lopen kun je het vragen, gezien wij nu net ook bezig zijn met een 2.5na in een 24v laro (109) te plaatsen.

ps. de motorsteunen hebben we niet van het chassis afgeslepen, maar we hebben nieuwe steunen voor aan het blok gemaakt.

Normaal zou ik zeggen kom even kijken, maar dat is vanuit noorwegen niet 'even' ;)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Joost Bloemendaal
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 22:41

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor Joost Bloemendaal » 14 Jan 2013, 18:52

De make-over gaat in Nederland plaats vinden. Eerst moet de auto uit de winterstalling komen, en dat is voorlopig, vanwege de sneeuw niet echt makkelijk. Daarna, helemaal in het begin van mei kom ik er mee naar Nederland. Daarna jubileumsevenement, en pas daarna gaan we de boel ombouwen. Wat was mijn idee? Wel de motor met z'n sensoren kan het op 12V doen. Daarnaast plaatsen we een omvormer 12-24V die de rest van stroom vorziet. Maar... is dit slim?
Gr. Joost

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2013, 19:14

wat is er dan verder nog 24 volt?? een paar lampjes en ruitwissermotoren?

sensoren van de motor 12 op 24 volt instumenten gaat geheid ellende geven.

Verder zou ik niet omhoog omvormen, dat is relatief duur omdat het een gecompliceerdere schakeling is.

Ik zou gewoon alles 24 of 12 volt doen, is ook overzichtelijker voor toekomstig storingzoeken in de elektra van de auto
gone

Joost Bloemendaal
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 22:41

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor Joost Bloemendaal » 14 Jan 2013, 20:11

Roger B:
Daar heb jij zeker gelijk in. Konsequentie is dat er een dynamo, startmotor op 24V moet komen, de sensoren moeten 24V zijn. Wat met de gloeispieralen? Kan ik nog meer tegen komen?
Gr.Joost

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2013, 20:28

of de andere kant op..... wat zit er verder op de auto dat op 12 volt omgebouwd moet?
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2013, 20:41

Roger B. schreef:of de andere kant op..... wat zit er verder op de auto dat op 12 volt omgebouwd moet?


Dat dacht ik ook al, zeker als het niet te duur moet zijn. 24V onderdelen zijn misschien wel duurzamer maar vaak ook duurder.

MarcS

Joost Bloemendaal
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 22:41

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor Joost Bloemendaal » 14 Jan 2013, 21:45

Alle lampjes, dieselmeter in beide tanks en op dashbord, ruitenwissermotor, kachelmotor, gloeispieralen zijn aangepast, maar er zal wel een nieuw relais voor moeten, richtingaanwijzerrelais, nog meer.....
Gr. Joost

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2013, 22:09

kan me voorstellen dat de tankvlotters niet anders zijn, dan zou alleen het metertje vervangen moeten.

lampjes is niet onoverkomelijk om te vervangen

verder zou ik even kijken wat gebruikt spul voor 12 volt ombouw kost, wat 24v ombouw voor de motor kost (of dat je wellicht veel van je oude kunt gebruiken) en wat opdelen kost, en aan nadelen heeft.. en daar dan je beslissing op aanpassen
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten