Achterste krukas keerring TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Wim defender 110
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 00:00
Locatie: Bonaire Dutch Caribbean

Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Wim defender 110 » 13 Jan 2013, 12:02

Gisteren kwam ik in Heerde aan, helemaal klaar om te rijden zag ik dat er olie lekte. Volgens de opgetrommelde TD5 specialist (Jos geloof ik?) zou het gaan om een lekke krukas keerring. Na een provisorische reparatie ben ik maar weer onverrichte zaken teruggekeerd.

Na wat speurwerk geeft het landrover werplaatshandboek aan dat de versnellingsbak, koppelinghuis, vliegwel en carter verwijdert moeten worden maar ook de uitlaat, luchtfilter en startmotor. Dit betekent dat zowat de hele aandrijflijn plus motor onderdelen verwijdert moet worden. Wie heeft hiermee ervaring of dit wel eens eerder gedaan en moet je inderdaad alle bovengenoemde onderdelen verwijderen.

Volgens mij ben ik daar wel een paar dagen mee zoet en heb je ook divers specialistisch landrover gereedschap nodig?

Iemand ervaring met het vervangen van deze keerring?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2013, 12:33

ben benieuwd hoe je provisorisch een lekke krukaskeerring repareert.......

De versnellingsbak moet eraf om bij het vliegwiel te komen, achter het vliegwiel zit de krukas en dus de keerring.

om de versnellingsbak te demonteren moet (een deel van) de uitlaat verwijderd worden.

luchtfilter (maar ook de viscofan en de luchttunnel) moet verwijderd worden om de motor achterover te kantelen. dat doe je om de versnellingsbak te verwijderen

Carterpan zal nodig zijn om de plaat waar de keerring in zit te demonteren

vernellingsbak en koppelingshuis is een geheel (kunt koppelingshuis pas van de bak demonteren als het geheel van de motor af is)

het is een werkje dat het best op een brug en met een versnellingsbakkrik gedaan wordt, en dan voor een iets ervaren monteur binnen een dag gedaan wordt. er is geen specifiek landrover gereedschap voor nodig.

overweeg of je gelijk de koppeling meeneemt, de bak is er nu toch af
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2013, 13:25

You are 100% sure that it's the krukas keering leaking ? I'm only saying this as that in 14 years of working on Td5s in both Defenders and Discoveries I have only ever had 1 keering with a small leak and that was only discovered when the clutch and flywheel were replaced.

In my experience a sudden leak of oil from the bottom of the bell housing is normally associated with a leaking brandstof drukreglar and leaking klepdeksel pakking. What happens is the oil from the rear half moon of the KDP washes down to the join of the bell housing and the leaking diesel from the drukreglar exasperates this and the oil ends up escaping through the bottom of the bell housing.

With regard to pulling the versnellingsbak out if it is indeed the keering then I always take out the tussenbak and versnellingsbak as one complete unit. I disconnect the minimum amount of stuff so: Uitlaat disconnected at the flange just before the centre box and tied aside, the hand rem removed from the back of the tussenbak and tied aside, starter motor removed, krukas position sensor removed. I disconnect the hose from the inlet manifold to intercooler for when and if the engine does tilt however I have never removed the viscofan luchtfilter and luchttunnel. Also there is a metal coolant pipe that runs over the back of the bellhousing that is bolted through the top two fixings, these need to bent upwards to allow the bellhousing to clear the box.

Removing the Carterpan requires the front suspension to be taken all the way to its full extension for it to clear the front axle, the carter pan needs to come off as the carter pan pakking fits into 2 locating holes in the krukas keering housing. Oh and do not remove the plastic ring that comes with the keering as this is required to stay on until the seal is over the end of the krukas.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Wim defender 110
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 00:00
Locatie: Bonaire Dutch Caribbean

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Wim defender 110 » 13 Jan 2013, 14:05

Hi Rob,
How can i see If THE oil is coming form THE brandstofregelaar? Are there any symptoms for it or do i have to remove it? I am not sure If it,s de krukas keerring but that is what they Told me. Your explanation seems reasonable and i thinking it,s good to look at that first.

So are there any points i can look al to sort this out?

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2013, 14:12

On the right hand side at the rear of the engine under the acoustic cover is the reglaar, have a good look at the back of it (the round bronze coloured part) and see if there are some drupples of diesel visable and look then to the top of the bell housing and see if there is oil there.

I usually taste all leaking fluids to check but I don't recommend this :lol:

Rob

PS Answers in Nederlands please I can understand it, it's just I'm c**p at writing it ;)
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Wim defender 110
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 00:00
Locatie: Bonaire Dutch Caribbean

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Wim defender 110 » 13 Jan 2013, 14:15

Hoi Rob,

De olië die er uit het huis komt, bij het vliegwiel naast het ontluchtingsgat miste een bout waar de olie uit kwam, lijkt pure motorolie. Maar ik zal het zo eens even proeven :D

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2013, 15:11

Just as an aside, there is a small modification we do to Td5s because of the "oil leakage" on the bell housing.

Between the bell housing and the engine there is a black metal plate that goes around the whole of the bell housing. As oil leaks from the KDP en zo it pools at the bottom of the engine block behind the flywheel and builds up behind this plate over time. We drill a very small (5mm) hole between the plate and the engine through the bottom of the flywheel housing. Normally you will get a steady stream of oil coming out of here for about a minute and it will then stop. If the krukas keering is leaking then you will very quickly see that the stream of oil will continue over a period of a few days.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Wim defender 110
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 00:00
Locatie: Bonaire Dutch Caribbean

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Wim defender 110 » 13 Jan 2013, 19:43

Een van de bevestigingsboutjes van het bellhouse was eruit en bij een warme motor liep het in een straaltje eruit. Nu hij een dag stil staat lijkt de lekkage gestopt of minimaal. Datbzou hetzelfde effect als het gaatje moeten zijn. Maar is het gestopt omdat de olie dikker is?

Ik heb de olie maar eens even geproeft ( inderdaad geen aanrader :D ) en er lijkt een diesel smaakje aan te zitten. Hij is echter wel erg zwart en lijkt op motorpolitie klopt dat dan?

Ik zie aan de buitenkant geen diesel of olie. Wel is hij smerig. Ik zie ook geen lekkage van de kleppendeksel pakking.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2013, 20:09

Personally I would check the oil level now when cold (Note: the level should always be checked when cold onTd5s, Technical Bulletin 0018 21st July 1999), clean the area around the hole then give it a run to warm the engine up. Now check for signs of leakage and re-check the oil level when cold again. If it;s the krukas keering and it's pissing out then you are going to be "as popular as a fart in a spacesuit" with your neighbours and the Land Rover will have left a trail all the way to your front door, plus the oil level will have noticeably dipped. If it's excess oil washing down from above then see how long it takes for it to reappear and then decide what to do.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Ben Gerrits
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 Jul 2007, 21:25
Locatie: DenBommel

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Ben Gerrits » 13 Jan 2013, 20:19

Mij lijkt het ook sterk dat de keerring lekt.
Als de keerring lekt moet er olie uit de wadeplug opening komen.
Maak alles eerst goed schoon vanaf de kop tot aan het carter.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten