Achterste krukas keerring TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2013, 20:26

waar zit die missende bout in gedraaid?? is dat een "ruimte" waar olie kan komen? en vooral, als je daar weer een bout in draait, lekt ie dan nog steeds??
gone

Ben Gerrits
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 Jul 2007, 21:25
Locatie: DenBommel

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Ben Gerrits » 13 Jan 2013, 20:57

Roger B. schreef:waar zit die missende bout in gedraaid?? is dat een "ruimte" waar olie kan komen? en vooral, als je daar weer een bout in draait, lekt ie dan nog steeds??

De enige bout die je kan monteren is je wadeplug naar mijn idee.
Maar dan loopt vanzelf je koppeling onder de olie.
Gr Ben

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2013, 21:00

Ben Gerrits schreef:De enige bout die je kan monteren is je wadeplug naar mijn idee.


Except there is no wading plug on a Td5 and never has been

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2013, 21:12

Ben Gerrits schreef:
Roger B. schreef:waar zit die missende bout in gedraaid?? is dat een "ruimte" waar olie kan komen? en vooral, als je daar weer een bout in draait, lekt ie dan nog steeds??

De enige bout die je kan monteren is je wadeplug naar mijn idee.
Maar dan loopt vanzelf je koppeling onder de olie.
Gr Ben



ff lezen ben..... bij de betreffende auto is er een bout weg uit het koppelingshuis...


@Rob

ik heb waadplugje besteld voor mijn D2 Td5, nadat ik bij vastzitten in zand/modder water een in ingetrapte toestand vastzittende koppeling gehad had....
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2013, 21:27

Roger B. schreef:ik heb waadplugje besteld voor mijn D2 Td5


Go on then Roger, give me the Part Number I'm going to be so impressed if you deliver. I had 4 wading plugs supplied with my 2 Td5 Defenders in 1999. On my first trip out into deep water I spent a good hour removing the underbody protection so that I could fit them only to find that there was no hole. I actually called Land Rover themselves and asked where the hell these plugs go on the Td5. After they stopped laughing they apologised and explained that there was no hole for a wading plug and I could also throw away the spark plug spanner supplied with the same toolkit. :lol:

Oh there is a plug in the side of the bell housing but this is where LRT-12-158 screws into when locking the crankshaft.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2013, 21:36

ik heb daarna niet meer in de blub gezeten dus de plug nooit gemonteerd... geen idee of ie verloren gegaan is bij de koprol

maar ik heb een waadplug besteld en een plugje gekregen.. geen idee wat het nummer was

volgens mij heeft het bellhouse van mijn D2 vooraan onderin wel een gat met schroefdraad....

volgens LRparts.ru zou het item 4: FTC4056 zijn

bellhouseD2.jpg
gone

Ben Gerrits
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 Jul 2007, 21:25
Locatie: DenBommel

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Ben Gerrits » 14 Jan 2013, 20:04

Maar naar mijn weten is er aan de hele achterkant nergens een verbinding met olie dat gaat lekken als je er een bout uit draait.
Dus als er een lekkage is komt dat van af de kop of ergens uit het blok in het belhouse terecht.
En er zit we ldegelijk een waadplug in mijn versnellingsbak en als je dit dicht draait loopt er als daar een lekkage is je koppeling vet.
Maar mij is nog niet duidelijk of er nu olie buiten de bak lekt of in het belhouse.
Misschien een foto?
Gr Ben

Gebruikersavatar
Wim defender 110
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 00:00
Locatie: Bonaire Dutch Caribbean

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Wim defender 110 » 15 Jan 2013, 17:51

Vandaag even bij de Landrover dealer geweest. Ik meende mij te herinneren dat onlangs bij een terugroep actie in verband met het wisselen van het vliegwiel, ook de krukaskeering was vervangen. Klopt dus of die is verkeer ingezet of die is het niet. Brandstofdrukregelaar was het in ieder geval niet. Volgens de monteur had je dan ook olie op de buitenkant van het blok moeten zien en dat was er niet. Hij dacht dat hij niet zo hard lekte dus ik nodigde hem uit om het boutje van het belhouse eruit te draaien en een ware olie fontein bleek te ontstaan.

Volgens de monteur was het meest voor de hand liggende een haarscheur binnen in het carter. Dit zou kunnen ontstaan zijn bij het (door hun) opzetten van de carter. Kortom op hun kosten wordt de situaties bekeken en gerepareerd. Ik ben benieuwd of het inderdaad een haarscheur in het carter is. Lekte wel erg veel olie voor een haarscheurtje. Zeg maar gerust paardestaart scheur dan :roll:

Gebruikersavatar
Wim defender 110
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 00:00
Locatie: Bonaire Dutch Caribbean

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Wim defender 110 » 15 Jan 2013, 17:55

Ben Gerrits schreef:Maar naar mijn weten is er aan de hele achterkant nergens een verbinding met olie dat gaat lekken als je er een bout uit draait.
Dus als er een lekkage is komt dat van af de kop of ergens uit het blok in het belhouse terecht.
En er zit we ldegelijk een waadplug in mijn versnellingsbak en als je dit dicht draait loopt er als daar een lekkage is je koppeling vet.
Maar mij is nog niet duidelijk of er nu olie buiten de bak lekt of in het belhouse.
Misschien een foto?
Gr Ben



Ik zal, wanneer mijn defender weer terug is, een foto maken. Er zitten twee bouten die voglens mij de koppeling met het bellhouse verbinden daaronder zit een groot rond gat met schroefdraad erin. Mij is verteld dat dit een waadplug zou zijn.

Ben Gerrits
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 Jul 2007, 21:25
Locatie: DenBommel

Re: Achterste krukas keerring TD5

Berichtdoor Ben Gerrits » 15 Jan 2013, 19:26

Klopt maar als hij daar uit lekt heb je zeker een probleem.
Maar goed het word opgelost maar ben wel benieuwd.
Gr Ben


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten