re Boutje oliepomp TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

re Boutje oliepomp TD5

Berichtdoor Luke » 11 Jan 2013, 06:50

Hallo mensen,

Ik weet dat er in het verleden hier al een hoop over is geschreven maar de zoekfuncties van het nieuwe forum geven geen resultaten.

Ik sprek vandaag een collegam bij een bevriend garage bedrijf die als een van de weinige hier een defender td5 bezit,

Ik probeerde beiden, zowel collega als garagist te wijzen op het evt gevaar van de beruchte loskomende bout, maar garagist houd vol dat er hier geen problemen mee zijn.
Ikzelf denk dat hij daar helemaal niet zoveel vertrouwen in moet hebben omdat het aantal TD5's wat hij voorbij heeft zien komen maar zeer gering is, omdat er simnpelweg maar erg weinig van zijn hier.

Mijn vraag is nu of er iemand mij kan zeggen of de proleem motoren gerelateerd waren aan een bepaalde geproduceerde serie , en om welke nummer of code aanduiding het dan ging, en ook zou ik graag in het bezit komen van het aan dit probleem gerelateerde service bulletin (als het bestaat) van land rover

Iemand die hier iets meer over weet?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Re: re Boutje oliepomp TD5

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2013, 07:31

wat ik er ovrr gelezen heb in de tijd dat ik mijn Td5 net had, zou het officieel een bepaalde reeks motoren zijn, maar waren er ook (veel?) gevallen die ruim buiten deze reeks lagen.

ik heb toen voor mezelf besloten dat dat boutje bij 260.000 waarschijnlijk óf al losgelopen zou zijn, óf al eens vervangen was
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2013, 13:16

Luke,

Er is al veel over geschreven, maar als zoeken niet werkt dan stel ik mijn mentale zoekfunctie beschikbaar.

Vlgs meneer LandRover betrof het alleen een beperkte serie Discovery's. Vlgs de berichten een veel ruimere reeks en ook Defenders.

Bij controle bleek dat de oliepompboutjes soms los zaten en bij anderen zelfs netjes met loctite geborgd.

Ik heb het bij mijn oude 1999er Td5 toch maar laten controleren - je rijdt toch niet echt gerust, en ik zag vooral wolven en beren op mijn weg (van beide tot nog toe alleen sporen gezien) -- en ik dacht dus vooral aan de mogelijkheid om ergens diep weg in Scandinavië een paar honderd kilometer verderop een garage te moeten zoeken .... dan is een check gewoon "thuis" wel wat waard.

Bij mij zat ie dus vast (was ie echt los geweest was ie waarschijnlijk al losgelopen, daar moet ik Roger B. gelijk geven) maar hij zat ook niet meer dan "vast" en dus zonder loctite, hij is toen met loctite vastgezet. Samen met een geplannede olieverversing is het een niet al te grote klus. Het lastigste is dat de carterpan met korte en langere en lange bouten vast zit en je met twee handen wat te kort komt - het pakkingsrubber is soms ook wat eigenwijs (maar er was hier iemand die het zelfs alleen en zo op de stoep gelukt was).

Groeten MarcS

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 11 Jan 2013, 21:16

Kijk hier: http://landrover.startpagina.nl/prikbor ... sg-6227295 eens. De topic starter heeft er eens een enquete naar gedaan. Kan die allen niet weer vinden. Geloof dat het heel wisselend was en dat ik elke productie serie en beide modellen voor kwam. Zou hem dus zeker checken.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 12 Jan 2013, 13:28

Er was in een van de oudere versies van ons forum ook een lang draadje over het olieboutje. Lijkt er niet meer te zijn nu.

Roger B. schreef:ik heb toen voor mezelf besloten dat dat boutje bij 260.000 waarschijnlijk óf al losgelopen zou zijn, óf al eens vervangen was

+1 Wat Roger zegt.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 12 Jan 2013, 20:23

Oja, ik dacht al waar stond dat. Hier of op het groene forum. Nou ja, het is weg :(

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger

Berichtdoor Roger » 14 Jan 2013, 10:00

Volgens mij ging het ook om modellen tot 2001. Defender en disco. Ik heb destijds de mijne ook vastgezet. Was een defender 2010. Zat niet los, maar geen loctite. Er was destijds een enquete binnen de club op het forum door "PaNiek" georganiseerd meen ik.
Jammer dat al die resultaten niet meer zijn in te zien.

Succes

Roger
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Rob Dekker, TC

Berichtdoor Rob Dekker, TC » 14 Jan 2013, 11:09

. Bij chassis nummers, welke in de jaartalaanduiding XA (1999) en YA (2000) hebben, is bekend dat bij de productie het oliepomp boutje vaak niet (goed) geborgd was. Het boutje van jaartalaanduiding 1A staat als ‘verdacht’ te boek. Vanaf jaartalaanduiding 2A (2002) is het probleem definitief verholpen. Controle van de onderhoudspapieren is bij een vroege Td5 een must. Met name van jaartalaanduiding XA en YA zijn vele Td5’s door het loslopende oliepompboutje volledig verwoest. Helaas vond LR Nederland het geen redenen tot een terug roep actie. Dat het boutje na 200.000 km nog niet losgekomen is, is geen garantie. Er is een geval bekend, waar bij 230.000 km het boutje spontaan los kwam. Met onherstelbare motor schade tot gevolg.
Rob Dekker, "Licence to chill".
www.camperlife.waarbenjij.nu

- OneTen HCPU Td6 Automaat + Camper-unit (1984)
- Freelander 1.8i (2000)
- BMW R80GS (1992)
- Honda Deauville (2005)

Dragon

Berichtdoor Dragon » 14 Jan 2013, 13:18

Roger schreef:Volgens mij ging het ook om modellen tot 2001. Defender en disco. Ik heb destijds de mijne ook vastgezet. Was een defender 2010. Zat niet los, maar geen loctite. Er was destijds een enquete binnen de club op het forum door "PaNiek" georganiseerd meen ik.
Jammer dat al die resultaten niet meer zijn in te zien.

Succes

Roger

Ik heb die van mij destijds ook gecontroleerd, Def 90 TD5 uit 2002, omdat die ook tot de "serie" met problemen zou behoren.
Het boutje zat muurvast, waarschijnlijk gelijmd.
Er was inderdaad een draadje over..... :?

groet, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 13 Mei 2015, 09:35

Ik wil dat boutje ook controleren bij de aanstaande olieverversing, maar de vraag is of de carterpan er zo af kan, of dat de motor gelicht moet worden. Iemand ervaring daarmee?

Terug naar “Techniek”