re Boutje oliepomp TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
sketcher

Re: re Boutje oliepomp TD5

Berichtdoor sketcher » 13 Mei 2015, 10:23

Gerard4t schreef:Ik wil dat boutje ook controleren bij de aanstaande olieverversing, maar de vraag is of de carterpan er zo af kan, of dat de motor gelicht moet worden. Iemand ervaring daarmee?

Motor mag lekker blijven zitten de voorste chassis crossmember moet wel los. Dit kan lastig zijn bij mij zijn de bouten afgebroken toen ik de crossmember probeerde lost te halen. Eenmaal verwijdert dan is het een kwestie van (de lege) caterpan los te halen en te verwijderen. Ik zou wel een nieuw gasket plaatsen en het wordt geadviseerd om de bouten in een vaste volgorde weer vast te maken.

Voor meer info zie deze link: http://www.discovery2.co.uk/Oil_pump_bolt.html
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

allard

Berichtdoor allard » 13 Mei 2015, 11:55

Bij mijn Td5 kon het boutje met hand losgedraaid worden, dus het was net op tijd (ong 190.000km op de teller).

Heb het niet zelf gedaan, maar het blok is niet gelicht, wel is e.e.a. van de stuurstangen losgehaald om plaats te maken, als ik het me goed herinner.
130 HCPU TD5 MY2000

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Mei 2015, 12:13

sketcher schreef: en het wordt geadviseerd om de bouten in een vaste volgorde weer vast te maken.

En op het juiste moment!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

sketcher

Berichtdoor sketcher » 13 Mei 2015, 12:57

Edward schreef:
sketcher schreef: en het wordt geadviseerd om de bouten in een vaste volgorde weer vast te maken.

En op het juiste moment!

Ja maar dat leek me logisch. 25NM aangezien het aluminium is. Ook moet de afvoer van de rotor filter losgemaakt worden voor de carter verwijderd kan worden.. Maar de uitleg op de pagina in de link is vrij duidelijk.

PS Ik heb met de dealer gebeld waar die van mij altijd onderhouden is en die vertelde me eerst dat alle terug roep acties waren uitgevoerd. Recentelijk belde ik de oude dealer ien toen konden ze het niet meer met zekerheid zeggen dus ik zal dit binnenkort ook gaan doen. Maar normaal gesproken zouden ze je moeten kunnen zeggen wat wel en wat niet uitgevoerd is, zeker als het o terug roep acties aankomt. Zo werkt het bij andere merken in elk geval. Het kan geen kwaad even te informeren in elk geval.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 13 Mei 2015, 17:32

Dank weer allemaal, we gaan aan de slag met de bouten, nippeltjes, moeren, pakkingen, raderen en ringen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Mei 2015, 19:00

bij een defender (had Gerard4T niet een defender?) hoeft er niks van het chassis los, alleen stabistang laten zakken en auto een stuk uit de veren tillen dan kan ie er onderuit.

Voor zover ik weet is er voor het oliepompboutje nooit een terugroepaktie geweest, dus als alle akties uitgevoerd zijn, (en dat is dan weer in te zien voor de dealers) wil dat niet zeggen dat het boutje gecontrolleerd is
gone

rolandrover

Berichtdoor rolandrover » 14 Mei 2015, 09:32

en je kan natuurlijk een situatie tegenkomen zoals bij mijn auto,waar bij de vorige (Nederlandse) eigenaar blijkbaar al eens een boutje de kans heeft gezien een stukje carterpan weg te vreten,dit is dan kennelijk herstelt,echter zonder dat het nieuwe boutje is voorzien van borgmiddel....wachten op de volgende maal ??
"gelukkig" lekte de pakking van de carterpan door onkundig aanbrengen ( de aansluiting bij het vliegwiel,met die pennetjes ) zo stevig dat ik deze vervangen heb en tegelijk het boutje checkte.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 14 Mei 2015, 09:36

Ja, ik had een defender en ik heb die nog ;-)
Ik kwam in deze draad een boutje tegen met van te voren aangebracht borgmiddel. Kan ik niet net zo goed het bestaande boutje gebruiken en daar zelf borgmiddel op doen? Ik het het (loctite) in blauw (geringe sterkte) rood (gemiddelde sterkte, los te krijgen door eerst te verwarmen) en groen, nooit meer los te krijgen.
E.e.a zal uiteraard wel eerst ontvet moeten worden.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Mei 2015, 13:25

Gerard4t schreef:Ja, ik had een defender en ik heb die nog ;-)
Ik kwam in deze draad een boutje tegen met van te voren aangebracht borgmiddel. Kan ik niet net zo goed het bestaande boutje gebruiken en daar zelf borgmiddel op doen? Ik het het (loctite) in blauw (geringe sterkte) rood (gemiddelde sterkte, los te krijgen door eerst te verwarmen) en groen, nooit meer los te krijgen.
E.e.a zal uiteraard wel eerst ontvet moeten worden.

Mits goed aangebracht is dit net zo goed dan wel beter.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Mei 2015, 19:35

boutje kost ook maar een paar euro, carterpakking iets van 25 meen ik, en nog wat spulletjes en uiteraard olie, maar die ververste je toch al :mrgreen:
gone

Terug naar “Techniek”