Welke banden en velgen voor Afrika

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rrooggiieerr

Welke banden en velgen voor Afrika

Berichtdoor rrooggiieerr » 10 Jan 2013, 00:26

Ik heb momenteel onder mijn 110 ZU velgen en GoodYear Wrangler MT/R LT305/70R16 118/115P banden zitten. Ziet er erg stoer uit, van die brede banden en alu velgen. Ik wil echter met deze wagen door Afrika gaan reizen, de droom is om overland naar ZA te gaan.

Met welke velgen en banden ben ik dan het beste af, oftewel, wat voor soort bandenmaten zijn goed buiten de gebaande paden verkrijgbaar, en welke velgen horen daar bij? Zijn metalen velgen beter omdat ze makkelijker te repareren zijn (lassen)? Mijn reserve band zit op een 8 spoke velg, en dat ziet er ook erg solide uit.

Bijkomend punt is dat mijn achtervelgen 4 á 5 cm buiten de HCPU bak vallen, en officieel een APK afkeur punt zijn. Afgelopen keuring heb ik van een sympathiek LRCH lid een paar banden mogen lenen die smaller zijn, zodat dit geen probleem was. Iets smallere banden zouden in dit opzicht dus handig zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips
Def 110 HCPU '91 200Tdi

Roger B.

Re: Welke banden en velgen voor Afrika

Berichtdoor Roger B. » 10 Jan 2013, 00:58

met het oog op zelf een band repareren onderweg kan het verstandig zijn om voor stalen velgen te gaan.

welke maten in de bush beter te krijgen zijn, geen idee

in zand is een brede band heel prettig, in andere omstandigheden weer niet.... de juiste band en bandenmaat voor elke situatie is er niet, dus moet je overwegen wat je het meest tegen zult komen, en daar je bandenkeuze op aanpassen
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 10 Jan 2013, 07:03

A number of years ago I prepared a 110 for an African Trip then went own to the Cape and then up to Kenya before returning 18 months later. I had many discussions with the owners about the choice of wheel and tyre before they (reluctantly) took my advice and fitted BF Goodrich 235/85 R16 A/T's on Land Rover Heavy Duty Rims (Wolf Rims).

After completing their mammoth trip they came back to see me to comment on a couple of things. One thing they pointed out was that they never had a single puncture and never got stuck in any kind of terrain because of lack of grip from the tyres.

Personally I have run BF Goodrich on all my own Land Rovers and cannot praise them highly enough.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jan 2013, 09:54

AT's is idd de gulden middenweg. Overal, maar dan ook overal verkrijgbaar. Bewezen kwaliteit en breed inzetbaar.

Als je de Zu's wilt vervangen zou ik Modular velgen nemen. Goedkoop en goed. Persoonlijk vind ik de Wolfs te zwaar en te smal. Een mooie maat voor de Def zou 255x85/16 zijn.

Overigens heeft Devon4x4 eenvoudige rubber randen om in de wielkasten achter te plaatsen zodat de apk ook tevreden is. Mocht je je Zu's willen behouden. ;)

De keuze voor een stalen velg ivm reparatie vind ik een theoretische. Nog nooit heb ik iemand meegemaakt die een velg kapot gereden heeft. Daar is echt veel voor nodig. (ervanuitgaande dat ze nu goed zijn en geen gebreken vertonen)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

gLobetrotter

Berichtdoor gLobetrotter » 10 Jan 2013, 14:02

Ongetwijfeld kiezen voor 'stalen' velgen, indien Defender 130 ga voor de 'versterkte' wolf velgen :-) (mag uiteraard ook voor ander type Defender :-)

Banden keuze, ga voor klassieke maatvoering 235/85r16 of 7.50x16 type AT is een all-rounder;
Opteer voor tubed type velgen, is eenvoudiger voor bandenwissel :-) 'on field'
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=17756

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Jan 2013, 14:52

235-85R16 is de meest logische en praktische maat. En het rijdt onverhard op snelheid beter dan veel bredere banden.
235-85 is net zo groot als 7.50-16 en daardoor kan je in noodgevallen overal ter wereld een vervangingsband regelen.
Bovendien zijn banden in deze maat niet zo heel groot zodat je een boel ruimte bespaart. Dat scheelt helemaal veel wanneer je met 6 wielen op pad gaat.
Een bandje 305-75R16 is in vergelijking zoooo veel groter en zwaarder!

Ik ben zelf in 2004 van Zuidafrika naar Nederland gereden op 255-85R16. Dat is ook een mooie maat. Maar als je onderweg een band kapot rijdt heb je een probleem. Nu is het vrij zeldzaam dat je een BFG MT in deze maat stuk rijdt. Dus wat dat betreft is het risico klein. Overland in 2004 had ik maar 2 lekke banden op 22.000 kilometer. En hier in Kenia heb ik in 5 jaar tijd 1 keer een 255-85R16 compleet stuk gereden.

gLobetrotter schreef:Opteer voor tubed type velgen, is eenvoudiger voor bandenwissel :-) 'on field'

Hier ben ik het niet mee eens. Tubeless is anno 2013 the way to go, ook in Afrika.

Wat betreft banden keus is een BFG AT de standaard keus. Ik vind persoonlijk de wangen van de AT ondanks de 3 ply sidewals nogal zacht. Zelf zou ik eerder voor BFG MT gaan hoewel ik de nieuwe MT KM2 een beetje stug vindt. En de grip in kleef modder valt me erg tegen. De oude BFG MT is naar mening beter dan de nieuwe KM2.

Ik ben jarenlang een grote BFG fan geweest. Maar inmiddels zie ik dat er betere en sterkere banden zijn. Bijvoorbeeld Cooper S/T of STT. Op Cooper ST-Max zou ik de reis ook zeker wel aandurven! De sterkste band die ik ken is de Goodyear MT/R met Kevlar (de USA versie). Daar race ik op en het is onvoorstelbaar wat deze band aan punishment kan verdragen.

Dan de vraag of je 1 of 2 reserve wielen meeneemt? Als je nieuwe STTs of BFG MTs monteert en je kunt zelf in de bush een band repareren (eventueel met bannenband) zou ik het wel met 1 reserve wiel wel aandurven. Ben je niet zo heel handig en zijn de banden al wat minder, ga dan op safe en neem twee extra wielen mee.

Ik heb niet specifiek een voorkeur voor staal of aluminium. Een aluminium wiel krom rijden daar komt heel wat bij kijken. Maar als je toch velgen moet kopen omdat je huidige velgen te breed zijn, neem dat 5 of 6 wolf rims.

Vergeet trouwens niet dat de meest eenvoudige weg, overland naar Zuidafrika nog maar 250 kilometer onverhard bevat (tussen Moyale en Marsabit). Dus bovenstaand advies geldt wanneer je het onverhard juist wilt opzoeken.

rrooggiieerr

Berichtdoor rrooggiieerr » 10 Jan 2013, 17:34

Allen, bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden.

Ik wil niet met binnenbanden aan de slag, tegenwoordig zou je toch wel in alle (Afrikaanse) landen met tubeless terecht moeten kunnen voor vervangende banden en kennis hoe deze te vervangen. Bepalend voor de keuze is voornamelijk de beschikbaarheid van reserve banden.

Ik ben handig, het fixen van een lekke band moet zeker lukken, materiaal hiervoor gaat zeker mee. Het zelf vervangen van banden is een ander verhaal, ik verwacht dat ik het met wat oefening en de juiste tools wel zal kunnen, maar zoals gezegd denk ik dat die kennis ook in Afrika aanwezig is, dus als het kan laat ik dat lekker doen.

Natuurlijk wil ik off-road Joost, wat denk je! ;-) Dus een goed compromis tussen weg, zand, steen, modder, ja dan kom je waarschijnlijk snel bij AT banden uit. Waarom rijden smallere banden in terrein beter? Gevoelsmatig zou ik juist verwachten dat breder beter rijdt.

Ik ben vooralsnog van plan met één reserve band op pad te gaan, maar zou het een idee zijn om twee reserve banden mee te nemen die smaller zijn dat de normale banden? Deze nemen dan minder plek in, en zijn in geval van lekke band toch voldoende om te kunnen rijden. Een soort van fors uitgevallen thuiskomertjes zeg maar. De omtrek van de banden zou dan natuurlijk wel dezelfde moeten zijn.
Def 110 HCPU '91 200Tdi

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Jan 2013, 18:48

rrooggiieerr schreef:Natuurlijk wil ik off-road Joost, wat denk je! ;-) Dus een goed compromis tussen weg, zand, steen, modder, ja dan kom je waarschijnlijk snel bij AT banden uit. Waarom rijden smallere banden in terrein beter? Gevoelsmatig zou ik juist verwachten dat breder beter rijdt.

Ik denk dat 235-85 een ideaal compromis is tussen breed en smal.
Te smal (750-16) geeft slechte rijeigenschappen. Te breed vind ik persoonlijk minder fijn op stenen.
Dat zoekt wat meer en is wat stugger. In de Dakar rally wordt er ook veel op deze maat gereden. Dat zegt waarschijnlijk genoeg.

Ik heb jarenlang 255-85R16 BFG MT op mijn 110 gereden. En kort geleden heb ik voor de verandering de 235-85R16 MT/Rs op de 110 geschroefd. En het rijdt als ik eerlijk ben gewoon beter. Ik denk dat ik om deze reden misschien wel weer terug ga naar 235-85. optisch is het alleen wat minder mooi.

Mijn vrouws Toyota stond op 275-70R16. Ik heb er 235-85R16 onder geschroefd en de auto transformeerde in 1 van de meest fijne autos die ik ooit op onverhard gereden heb.

Maar je kunt ook gewoon op 305-70R16 Afrika door als je dat wilt. (in Kenia rijden er heel veel Toyota's rond met 285-75R16).

Als je op goede banden weggaat zal je hoogstwaarschijnlijk geen enkel bandenprobleem hebben. Maar matige banden bij vetrek is het vragen om ellende.

Als je van offroad houdt zou ik toch eerder voor een MT kiezen. Een soepele tubeless MT doet het in zand veel beter dan ouderwetse modderbanden. En in Afrika zal je geen sneeuw en ijs tegenkomen. In andere terreinomstandigheden is een gemiddelde MT gewoon beter dan een BFG AT. ATs gaan alleen langer mee.

rrover

Berichtdoor rrover » 10 Jan 2013, 19:36

Ik zou voor Wolf velgen met Michelin XZL in 7.5R16 gaan als je denkt veel onverhard te rijden. AT's in Afrikaanse modder is niet echt fijn. Dan heb je veel meer aan de XZL.
Verwacht je in verhouding veel asfalt dan Wolf velgen met BFG AT in 235/85/16.
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi

landy127

Berichtdoor landy127 » 19 Feb 2013, 21:22

ik heb alleen ervaring met Michelin XZY 7.50x16 (14ply). zou niets anders willen.
Louis

Terug naar “Techniek”