Wil ik dus gaan doen, zo'n goede uitvoering.
De min dus onderbreken, maar even de volgende vraag.
Op de plus van mijn accu zitten een paar zaken direct aangesloten, namelijk de radio en mistlampen, wel gezekerd.
Maar mijn radio heeft uiteraard een geheugen qwa instellingen.
Als ik nu s'avonds thuis kom en de massasleutel eruit haal, dus de accu stroomloos maak, gaat dat dan niet "bijten" met oa de radio?
Ik schrijf oa omdat ook het tijdsklokje op /in de dasch gewoon doorloopt.Deze gaat dus uiteraard buiten het contact om.
Aansluiten massaschakelaar
Aansluiten massaschakelaar
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:Aansluiten massaschakelaar
Alles zonder een min heeft geen stroom en zal dus niet werken (geheugen) als de min verbroken is/ word.
Je kunt natuurlijk je radio en de klok van een rechtstreekse min voorzien.
Je kunt natuurlijk je radio en de klok van een rechtstreekse min voorzien.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Aansluiten massaschakelaar
als je de massadraad van de accu volledig via de massaschakelaar leidt zal je klokje en je radiogeheugen ook spanningskoos worden evenals je dagteller indien die digitaal is (Td5 en puma)
wil je dat niet, dan moet je deze verbruikers een eigen massadraad geven die voor de massaschakelaar op de minpool aangesloten is...
je hebt dan wel kans op massa zoeken over deze verbruikers door andere apparatuur
wil je dat niet, dan moet je deze verbruikers een eigen massadraad geven die voor de massaschakelaar op de minpool aangesloten is...
je hebt dan wel kans op massa zoeken over deze verbruikers door andere apparatuur
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Aansluiten massaschakelaar
Floris-Tim,
Een massa-schakelaar gaat niet "bijten" in de radio etc. zolang er maar geen stiekeme extra massa-draadjes zijn (die wil je beslist niet want als je dan de schakelaar vergeet, of hij heeft kuren, dan ontstaat er een massa circuit via je radio en de dunne draadjes, en dat geeft rook of erger).
Echter, zonder voorzieningen gaat je klok uit, en verliest de radio zijn voor-programmering.
Je kan dit oplossen door een met een klein zekeringetje gezekerde overbrugging van de massa-schakelaar. Zolang er niet meer dan een kleine stroom loopt blijft de zekering heel, en heb je dus een werkende klok etc. Vergeet je de massa-schakelaar dan gaat de zekering er al uit op de voorgloei-stroom.
Het enige minpunt is dat het je met zo'n licht gezekerde overbrugging wellicht kan lukken de auto aan te trekken omdat zodra de motor draait de dynamo alles in leven houdt (maar de kans is heel groot dat de zekering al door is zodra iemand aan je auto "morrelt").
Groeten MarcS
PS Kies wel een kwaliteitsmassa-schakelaar, en eentje die je niet per ongeluk uit kan zetten. Het loskoppelen van de massa, dwz het loskoppelen van de accu, terwijl de dynamo draait is niet goed voor de spanningsregelaar.
Een massa-schakelaar gaat niet "bijten" in de radio etc. zolang er maar geen stiekeme extra massa-draadjes zijn (die wil je beslist niet want als je dan de schakelaar vergeet, of hij heeft kuren, dan ontstaat er een massa circuit via je radio en de dunne draadjes, en dat geeft rook of erger).
Echter, zonder voorzieningen gaat je klok uit, en verliest de radio zijn voor-programmering.
Je kan dit oplossen door een met een klein zekeringetje gezekerde overbrugging van de massa-schakelaar. Zolang er niet meer dan een kleine stroom loopt blijft de zekering heel, en heb je dus een werkende klok etc. Vergeet je de massa-schakelaar dan gaat de zekering er al uit op de voorgloei-stroom.
Het enige minpunt is dat het je met zo'n licht gezekerde overbrugging wellicht kan lukken de auto aan te trekken omdat zodra de motor draait de dynamo alles in leven houdt (maar de kans is heel groot dat de zekering al door is zodra iemand aan je auto "morrelt").
Groeten MarcS
PS Kies wel een kwaliteitsmassa-schakelaar, en eentje die je niet per ongeluk uit kan zetten. Het loskoppelen van de massa, dwz het loskoppelen van de accu, terwijl de dynamo draait is niet goed voor de spanningsregelaar.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Aansluiten massaschakelaar
Landmarcs schrijft:
das een kwestie van juist aansluiten..... een deel van de installatie permanent, ongeacht de stand van de massaschakelaar, spanning geven kan prima, ook zonder jouw rook of erger scenario of andere ongewilde problemen
Floris-Tim,
Een massa-schakelaar gaat niet "bijten" in de radio etc. zolang er maar geen stiekeme extra massa-draadjes zijn (die wil je beslist niet want als je dan de schakelaar vergeet, of hij heeft kuren, dan ontstaat er een massa circuit via je radio en de dunne draadjes, en dat geeft rook of erger)..
das een kwestie van juist aansluiten..... een deel van de installatie permanent, ongeacht de stand van de massaschakelaar, spanning geven kan prima, ook zonder jouw rook of erger scenario of andere ongewilde problemen
gone
Re: Aansluiten massaschakelaar
Dank voor jullie reactie's.
Roger: even voor de duidelijkheid:
Ik begrijp je niet helemaal als je schrijft van als je de massadraad VOLLEDIG over de massaschakelaar wilt laten lopen.
Dat suggereerd dat je het zeg maar ook "part time" kan doen.
De min kabel wil je toch per definitie geheel "achter slot"zetten?
Marc:
uiteraard een kwaliteits uitvoering, zo'n eentje van metaal met zo'n gebogen sleutel, niet zo'n goedkope plestice met de rode sleutel.
Maar zoals je het schrijft lijkt het alsof er een model bestaat die niet eerder in werking kan treden(lees, de sleutel eruit halen) voordat je je contactsleutel eruit haalt.
Ik heb een ruime fantasie, maar dat lijkt me stug.
Je bedoelt denk ik een kwaliteitsuitvoering waarbij de sleutel er niet bij het minst geringste uit kan trillen?
Roger: even voor de duidelijkheid:
Ik begrijp je niet helemaal als je schrijft van als je de massadraad VOLLEDIG over de massaschakelaar wilt laten lopen.
Dat suggereerd dat je het zeg maar ook "part time" kan doen.
De min kabel wil je toch per definitie geheel "achter slot"zetten?
Marc:
uiteraard een kwaliteits uitvoering, zo'n eentje van metaal met zo'n gebogen sleutel, niet zo'n goedkope plestice met de rode sleutel.
Maar zoals je het schrijft lijkt het alsof er een model bestaat die niet eerder in werking kan treden(lees, de sleutel eruit halen) voordat je je contactsleutel eruit haalt.
Ik heb een ruime fantasie, maar dat lijkt me stug.
Je bedoelt denk ik een kwaliteitsuitvoering waarbij de sleutel er niet bij het minst geringste uit kan trillen?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Aansluiten massaschakelaar
Roger B. schrijft:
Zeker, het kan, maar alleen als je heel zeker weet dat de radio, het klokje (en eventuele andere permanent aangesloten zaken) nergens een valse massa maakt (of zou kunnen maken), dus incl. de antenne en luidsprekers.
Nu is de LandRover niet echt de meest betrouwbaar bedrade auto - meestal uit zich dat in uitval, maar soms ook in onverwachte dwars-verbindingen .... dus tel je knopen.
Een gezekerde overbrugging is een veilige oplossing, en bovendien een extra hobbel voor de gelgenheidsdief: heeft ie het contact overbrugd dan lijkt alles een moment te werken en het volgende moment is de auto weer dood (is ie direct dood dan gaat een iets slimmere dief wellicht zoeken naar de accu en dan vindt ie de massa-schakelaar).
Grootste minpunt van de gezekerde overbrugging is dat je er misschien zelf niet aan denkt, maar dat resulteert dan alleen in een zekeringetje wisselen en klok en radio weer programmeren (zo leer je het wel af). Wil je het helemaal "mooi" dan maak je er ook nog een verklikker-lichtje op.
Groeten MarcS
Landmarcs schrijft:
Floris-Tim,
Een massa-schakelaar gaat niet "bijten" in de radio etc. zolang er maar geen stiekeme extra massa-draadjes zijn (die wil je beslist niet want als je dan de schakelaar vergeet, of hij heeft kuren, dan ontstaat er een massa circuit via je radio en de dunne draadjes, en dat geeft rook of erger)..
das een kwestie van juist aansluiten..... een deel van de installatie permanent, ongeacht de stand van de massaschakelaar, spanning geven kan prima, ook zonder jouw rook of erger scenario of andere ongewilde problemen
Zeker, het kan, maar alleen als je heel zeker weet dat de radio, het klokje (en eventuele andere permanent aangesloten zaken) nergens een valse massa maakt (of zou kunnen maken), dus incl. de antenne en luidsprekers.
Nu is de LandRover niet echt de meest betrouwbaar bedrade auto - meestal uit zich dat in uitval, maar soms ook in onverwachte dwars-verbindingen .... dus tel je knopen.
Een gezekerde overbrugging is een veilige oplossing, en bovendien een extra hobbel voor de gelgenheidsdief: heeft ie het contact overbrugd dan lijkt alles een moment te werken en het volgende moment is de auto weer dood (is ie direct dood dan gaat een iets slimmere dief wellicht zoeken naar de accu en dan vindt ie de massa-schakelaar).
Grootste minpunt van de gezekerde overbrugging is dat je er misschien zelf niet aan denkt, maar dat resulteert dan alleen in een zekeringetje wisselen en klok en radio weer programmeren (zo leer je het wel af). Wil je het helemaal "mooi" dan maak je er ook nog een verklikker-lichtje op.
Groeten MarcS
Re:Aansluiten massaschakelaar
Een combi van de gegeven adviezen kan natuurlijk ook. Overbrug de massa-schakelaar alleen voor de apparatuur die je wilt (klok, plus radio). Zet in deze overbrug draad een zekering met een lage waarde. (net genoeg voor radio en klok).
Mocht er dan iets toch per ongeluk gebruik willen maken van deze overbrugging (dus iets anders als radio of klok, via de masse) dan gaat de zekering er uit.
Op deze manier weet je iig zeker dat je bedrading niet op rook, met eventuele gevolgen van dien.
Waarom wil je een massa schakelaar btw, last van leeg lopende accu's?
Mocht er dan iets toch per ongeluk gebruik willen maken van deze overbrugging (dus iets anders als radio of klok, via de masse) dan gaat de zekering er uit.
Op deze manier weet je iig zeker dat je bedrading niet op rook, met eventuele gevolgen van dien.
Waarom wil je een massa schakelaar btw, last van leeg lopende accu's?
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Re:Aansluiten massaschakelaar
ps, als het probleem is dat je accu leeg loopt dan heb je kans dat je dat met de massa schakelaar niet oplost als je die overbrugt met een kleine zekering. dit omdat een klokje en een radiogeheugen enzo altijd stroom zullen verbruiken.
Ook zullen alle andere lekken nog steeds werken met een simpele overbrugging van je schakelaar omdat je je zekering er op aan gaat passen. daardoor loopt je accu dus net zo hard leeg als nu (als dat je probleem is). zo'n brug is alleen maar interesant als je diefstal een beetje moeilijker wilt maken.
als je echt alles goed zou willen doen en de klok op tijd wilt houden en de radio zijn geheugen dan moet je die beiden gaan issoleren van de generieke nul. Dat zal niet makkelijk zijn omdat het nu juist ontworpen is om de centrale nul (of wel chassis) te gebruiken. Wat je kunt doen is kijken of je de klok door middel van een draadje op een nul zit of een groot metalen contact is. bij een los draadje is het simpel, gewoon een los draadje naar de minpool trekken en het huidige draadje afkoppelen. anders moet je voor de klok en de radio kijken of je de ijzeren buitenkant kunt issoleren (en dan nog terug ingebouwd kunt krijgen)
Ook zullen alle andere lekken nog steeds werken met een simpele overbrugging van je schakelaar omdat je je zekering er op aan gaat passen. daardoor loopt je accu dus net zo hard leeg als nu (als dat je probleem is). zo'n brug is alleen maar interesant als je diefstal een beetje moeilijker wilt maken.
als je echt alles goed zou willen doen en de klok op tijd wilt houden en de radio zijn geheugen dan moet je die beiden gaan issoleren van de generieke nul. Dat zal niet makkelijk zijn omdat het nu juist ontworpen is om de centrale nul (of wel chassis) te gebruiken. Wat je kunt doen is kijken of je de klok door middel van een draadje op een nul zit of een groot metalen contact is. bij een los draadje is het simpel, gewoon een los draadje naar de minpool trekken en het huidige draadje afkoppelen. anders moet je voor de klok en de radio kijken of je de ijzeren buitenkant kunt issoleren (en dan nog terug ingebouwd kunt krijgen)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Aansluiten massaschakelaar
Een massa schakelaar als anti-leegloop oplossing is echt niet meer als een doekje voor het bloeden (met dien verstande dat het bloeden altijd vanzelf ophoudt, hetzij door de zelfherstellende werking van het lichaam danwel door de beperkte hoeveelheid bloed).
Als je accu wordt leeggetrokken door "sluipverbruikers" dan is er iets mis. Klokje en radio gebruiken zo weinig dat je als dat een probleem is een slechte accu hebt, en als er meer verbruikers aan blijven ... dan moet je die opzoeken want die zijn meestentijds onbedoeld en overbodig.
Als diefstal-remmer werkt een massa-schakelaar eigenlijk alleen tegen gelegenheids-ongein, maar goed alle beetjes helpen.
De enige goede reden voor een massa-schakelaar is mijns inziens het feit dat de accu niet al te makkelijk bereikbaar is en je dus bij een beginnende kortsluiting gauw te laat bent als je eerst de zitting en daarna de klep boven de accu moet losnemen alvorens je de accupool kan ontkoppelen.
Groeten MarcS
Als je accu wordt leeggetrokken door "sluipverbruikers" dan is er iets mis. Klokje en radio gebruiken zo weinig dat je als dat een probleem is een slechte accu hebt, en als er meer verbruikers aan blijven ... dan moet je die opzoeken want die zijn meestentijds onbedoeld en overbodig.
Als diefstal-remmer werkt een massa-schakelaar eigenlijk alleen tegen gelegenheids-ongein, maar goed alle beetjes helpen.
De enige goede reden voor een massa-schakelaar is mijns inziens het feit dat de accu niet al te makkelijk bereikbaar is en je dus bij een beginnende kortsluiting gauw te laat bent als je eerst de zitting en daarna de klep boven de accu moet losnemen alvorens je de accupool kan ontkoppelen.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten