Aansluiten massaschakelaar

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sebastian

Re:Aansluiten massaschakelaar

Berichtdoor Sebastian » 03 Jan 2013, 12:32

Waarschijnlijk is het makkelijker om het andersom te doen. Dus je plus af te sluiten (en een aparte draad (die je al hebt) naar je radio. De geheugen functies blijven het dan doen en je hoeft niet alles te gaan isoleren.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2013, 12:33

enige lastige is de massavan de radio, de rest valt mee... je klokje zit in je kunststof dashboard, idem voor de radio.... de antenne is een wat lastiger verhaal

Floris, met volledig bedoel ik dat je tussen de huidige minpoolklem en de accu een onderbreking maakt, dan gaat dus ALLES uit, niet volledig is een versie waarbij klokje, radio en dergelijke een blijvende voeding houden en de rest onderbroken wordt.

overigens is een relais in de plus dat via een schakelaartje bediend wordt (eventueel een sleutelschakelaar) veel makkelijker voor onderbreking waarbij enkele verbruikers wel spanning moeten houden.....en makkelijker foolproof te maken (niet uitschakelbaar zolang motor loopt)
gone

tim

Berichtdoor tim » 03 Jan 2013, 12:42

Mensen, wederom bedankt.

Nee, geen ellende met leeglopende accu oid.
Gewoon als een welliswaar summiere anti ellende optie, wo diefstal.
Alhoewel je wel een zeer vreemde kijk op het leven moet hebben om uitgerekent de mijne te willen hebben..
Daarnaast , onlangs mijn startmotor vernieuwd, en ineens ontdekte ik rook in de auto, ik hoorde ook wat geknetter.
maw: de plus op de startmotor raakte de massa.

Dus vooral als algehele voorziening bedoeld, deze (massa) schakelaar.

Massa tussen haakjes, want is de optie van Sebastiaan, namelijk de plus onderbreken, niet gewoon de makkelijkste?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jan 2013, 12:58

Qua problematiek maakt het erg weinig uit of je massa of plus schakelt, het is immers een stroomcircuit.

Evenzo maakt het weinig uit of je klokje etc op een los draadje zet danwel via een gezekerde overbrugging voedt. Het enige verschil is dat zonder overbrugging de auto echt dood lijkt, en met overbrugging de auto om te beginnen levend lijkt. Qua gelegenheidsdiefstal lijkt mij het laatste handiger als ontmoediging – geeft nog weer een "dat moet mij nu overkomen" gevoel. De productgerichte dief kiest gewoon een nette auto uit en zet 'n op een oplegger.
Enige echte nadeel is dat je zelf in je eigen valkuil kan tuimelen ...

En qua beveiliging bij onverhoopte kortsluiting is het ook weer om het even of je nu plus of massa onderbreekt, het is immers een circuit. Hoewel, de massa onderbreken heeft als "plus" dat je zelfs de kansen op kortsluing binnen de accubak verkleint.

De oplossing via een relais lijkt mooi, maar bij een serieuze kortsluiting loopt er wel een meer dan serieuze stroom door dat relais, dus dat wordt duur.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2013, 13:05

gewoon een goed relais nemen, een startmotor trekt ook serieus stroom, evenals een lier....
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 03 Jan 2013, 13:48

Landmarcs schrijft:

De oplossing via een relais lijkt mooi, maar bij een serieuze kortsluiting loopt er wel een meer dan serieuze stroom door dat relais, dus dat wordt duur.

Groeten MarcS

als je hiervoor een relais van een lier pakt kun je al best grote amperages aan.. maar goed tegen kortsluiting is weinig bestand zelfs je accu niet als je het te lang of te vaak doet ;).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 03 Jan 2013, 14:52

piet_g schrijft:

als je hiervoor een relais van een lier pakt kun je al best grote amperages aan.. maar goed tegen kortsluiting is weinig bestand zelfs je accu niet als je het te lang of te vaak doet ;).

ps als je dit doet.. sluit dit relais niet dubbelpolig aan.. de reden is dat als je door water zou gaan en het relais zou in de andere stand schakelen door geleiding van water, dan staat er in eens een plus op je chassis.. het is een kleine kans dat het gebeurd, maar zou dat risico niet nemen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2013, 15:06

leg eens uit, want volgens mij zijn die relais toch van het type: spanning op spoel is schakelstand, geen spanning is ruststand? wat zorgt dan voor plus op chassis? en vooral waarom dan alleen als er water zorgt voor het omschakelen?
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 03 Jan 2013, 15:19

Roger B. schrijft:
leg eens uit, want volgens mij zijn die relais toch van het type: spanning op spoel is schakelstand, geen spanning is ruststand? wat zorgt dan voor plus op chassis? en vooral waarom dan alleen als er water zorgt voor het omschakelen?

ik had al een vermoeden dat de vraag zou komen. Ik heb even een tekening gemaakt.
een normaal relais is inderdaad een spoel die aangetrokken word en die schakeld dan een of meer contacten. alleen een lier relais heeft eigenlijk twee relais er in zitten omdat hij de polen in een kruis moet kunnen zetten om de motor om te kunnen draaien.

Ik heb een schema getekend hoe ik het zou doen met de info die ik nu gelezen heb.
ik zou voor een schakeling op de plus pool gaan en dan een aparte draad met zekering aanleggen voor de radio en de klok.

------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2013, 16:37

ah, jij bedoelt een allbright.. maar dan nog.... waarom zou die wel ompolen bij schakelen door water, en niet als ie schakelt doordat jij een schakelaar omzet? en wat zou de meerwaarde zijn als het wel zou kunnen, om zowel de plus als de min te onderbreken?

ik gebruik er ook relais van een lier voor, maar dan die kleintjes die in een standaard relaiskast van een lier zitten... zo'n allbright bouw ik voor de lier in, dan blijven er afhankelijk van de lier 2 a 4 van die kleinere over.....
gone

Terug naar “Techniek”