2.4 Puma beter of minder dan Td5?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LTE

2.4 Puma beter of minder dan Td5?

Berichtdoor LTE » 01 Jan 2013, 17:16

Heb afgelopen weekend proefgereden in een Defender 90 2.4 Puma en toen viel mij op dat deze motor wat hoger in de toeren gereden moet worden dan mijn Td5.
Klopt dat en zijn er meer met deze ervaring?

Ik ben gewend om lekker lui te rijden en onze Td5 pakt gelukkig vrij vlot op. Dus eerlijk gezegd weet ik nu niet of ik er goed aan doe over te stappen naar een 2.4 Puma.

Zijn er sowieso zaken waar ik op moet letten bij de aanschaf van een 2.4 Puma uit 2007?

Ben benieuwd......

Erno

Roger B.

Re: 2.4 Puma beter of minder dan Td5?

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2013, 17:24

weinig rvaring met puma rijden, maar een Td5doet juist helemaal niks voordat de turbo gaat werken. Bij de Puma werkt de anti-stall regeling veel beter, en die slaat dus wat minder makkelijk af.

de puma is sterker en ik begreep ook soepeler...

dus of je hebt een Td5 die erg goed presteerd (of getuned is) of een slechte puma gereden denk ik
gone

LTE

Re:2.4 Puma beter of minder dan Td5?

Berichtdoor LTE » 01 Jan 2013, 17:33

Wij rijden inderdaad rond met een Td5 die voorzien is van een PSI Powerbox.
Nu staat deze eigenlijk altijd in de uit-stand dus ik weet niet of het erg veel verschil uit maakt met een normale Td5.
Persoonlijk voel ik er weinig voor om een motor die er al 165.000 op heeft zitten onnodig extra te belasten...

Ik heb wel gemerkt dat een 2.4 Puma in de lage gearing inderdaad met geen mogelijkheid af slaat, hoe hard je ook afremt de motor blijft doorlopen.

Dat is fijn, maar we rijden ook nog wel eens op de verharde weg en dan vind ik het wel aangenaam als ik lekker lui kan rijden.
Hard hoeft van mij niet meer zo nodig, die tijd heb ik gehad ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2013, 17:39

een Td5 is met 165k net ingereden.....

met geen enkele motor is een defender een hardrijder, tegen de tijd dat de motor daar goed voor presteerd begint het weggedrag aardig tegen te sputteren....

maar met de 130 puma waar ik twee dagen mee gereden heb, met aanhanger met D2 erop o.a., vond ik hem duidelijk prettiger rijden dan een Td5
gone

Landmarcs

Re: 2.4 Puma beter of minder dan Td5?

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2013, 17:52

Ik heb inmiddels redelijk wat ervaring met de Puma (en ruim 10 jaar met de Td5).

Als je een lekker luie rijder bent dan is de Td5 heel prettig rijden (ik had een GKN-overdrive, afgezien van de klachten rond het ding verder heerlijk), gewoon rustig rijden in de 1500-2000 toeren. Ik had zelf zo'n lekker soepele Td5, zo-eentje als Roger B. bedoelt - een heerlijk rustige, voorspelbare vermogensopbouw bij meer toeren/meer turbo (als je de turbo rustig in gang hield - en dus het gaspedaal niet als aan-uit-knop bedient - is de Td5 echt zo beroerd niet rond de 1500 toeren). Oja, mijn Td5 had geen enkele tuning, maar verschillende mensen die er "oog op hadden" gaven wel aan dat de mijne "mooi" liep.

De Puma is sterker, en daardoor merk je het wegvallen van torque bij de lagere toeren ook sterker. (Bij de Td5 is dat gewoon wat geleidelijker zodat je het niet zo merkt.) Rond de 2000 toeren, dwz beginnend vanaf zo'n 1800 is de Puma heel venijnig, als je gas geeft komt er een berg torque beschikbaar, en dat geeft het gevoel dat je met wat meer toeren moet rijden - nodig is het echter niet.
Objectief gezien heb je natuurlijk ook gewoon 20% minder explosies bij even veel toeren, dat maakt ook dat de Td5 gelijkmatiger/vriendelijker klinkt bij hetzelfde toerental.

Verder is de "soundtrack" van de Puma hakketakkeriger en dat maakt dat je bij wat minder toeren ook makkelijk denkt dat je met die tractor hoog nodig naar een kleinere versnelling moet, vaak hoeft dat dan nog lang niet.

Maar als je een goede Puma hebt (mijn Puma had wel een software-up-date nodig om een hapering ergens rond de 1700-1800 toeren glad te strijken) dan heb je gewoon minstens een met de Td5 vergelijkbaar koppel vanaf ruim onder de 1500 toeren.
En wat ik afgelopen zomer in de Pyreneeën heb gemerkt op een lekker hoge pas: de Puma is echt tot veel meer in staat als de Td5, je hoeft veel minder te schakelen en je laat luxe wagens ruimschoots achter je op het rechte eind tussen twee haarspeldbochten, de Td5 moest op zulke hellingen duidelijk meer werken, en hij liet dat dan ook merken.

Blijft als klein knelpuntje: de rare verdeling van de versnellingen met met name 4-5 een kleine stap en 5-6 een grote sprong. Bij de oude R380 zijn de stappen mooi gelijkmatig verdeeld, gelijkmatig aflopend in stapgrote (en de overdrive gaf een mooi bijpassende laatste stap).

Groeten MarcS

PS De Puma maakt het rustig zuinig rijden gewoon wat moeilijker, maar het kan wel, ik rijd als ik in een goede bui ben met zomers weer beter als 1:11. De Td5 haalde dat wat makkelijker omdat je niet in de verleiding komt om een lekker bergje torque te verzetten (gewoon omdat de Td5 die niet had). Verder ben ik het wel met Roger B. eens: 200.000 km is voor een Td5 een leuk begin.
PS2 Als je tevreden (genoeg) bent met de Td5 zou ik echt niet overstappen op een Puma, je krijgt nooit meer die mooie Td5-sound, en je hebt "de laatste echte LandRover (motor)".

Quark2

Berichtdoor Quark2 » 01 Jan 2013, 19:29

Ik heb een 2.4 puma gehad in een defender 90 en dat is mij erg goed bevallen. In de praktijk werkt de anti-stall regeling inderdaad erg goed, zeker bij het langzaam manouvreren en wegrijden met zware aanhangers op nat gras. Wat mij in de praktijk ook goed beviel is dat de puma standaard een zesbak heeft tegenover de vijfbak van de TD5. Iets hoger in de toeren rijden kan dus ook een kwestie van gevoel cq wennen zijn omdat de overbrengingen wat korter op elkaar zitten dan bij de vijfbak van de TD5. Ik heb de TD5 gereden in een Discovery II en ook dat is zeer goed bevallen. Het was de combinatie van die auto met die motor maar het is de fijnste auto die ik ooit heb gehad en nog altijd mis ik die auto. Van 0 naar 200.0000 kilometer gereden (waarvan naar schatting 30 a 40 dkm met tweepaardstrailer) zonder ook maar enig mankement of iets. En waar geen Puma tegenop kan is dat fantastische geluid van de vijfcilinder natuurlijk.
Waar je op moet letten bij een puma is in ieder geval de turboslang want die kan doorschuren (bij mij gebeurd) en verder de algehele staat van onderhoud uiteraard.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2013, 19:48

marc, jij klaagt altijd over die overbrengingen.....

ik rij niet op tabelletjes van overbrengingen, snelheid en daarbij horende toeren, maar gewoon op gevoel en gehoor, en met de 130 van ed nergens last van gehad, niet zonder aanhanger, niet met lege aanhanger, en niet met de D2 op de aanhanger... ik zie het probleem van die bak dan ook echt niet hoor..
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jan 2013, 20:07

Ben zeer tevreden over de Puma. Zonder aanhanger kom ik niet boven de 2300 toeren uit. Het enige nadeel is het geluid. Dat is gewoon kut.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2013, 20:17

tja, wat heb je liever...mooi geluid en mindere prestaties of betere prestaties en transit-sound?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jan 2013, 20:30

Roger B. schrijft:
tja, wat heb je liever...mooi geluid en mindere prestaties of betere prestaties en transit-sound?

Nou, de open downpipe is besteld. Aangezien er verder nog maar 1 demper op de 130 hangt hoop ik dat ie dan iets minder beroerd klinkt. ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”