marc, jij klaagt altijd over die overbrengingen.....
ik rij niet op tabelletjes van overbrengingen, snelheid en daarbij horende toeren, maar gewoon op gevoel en gehoor, en met de 130 van ed nergens last van gehad, niet zonder aanhanger, niet met lege aanhanger, en niet met de D2 op de aanhanger... ik zie het probleem van die bak dan ook echt niet hoor..
Da's het probleem nu juist.
Ik rijd ook graag op gehoor en gevoel, alleen moet je met de rare 6-bak eigenlijk precies weten in welke versnelling je zit en bij welke toeren omdat één versnelling op of neer de ene keer een heel grote stap is en de andere keer juist een kleine.
Een "intuitieve" versnellingsbak doet hetzij gewoon steeds een bepaald percentage (dan kan je werkelijk op gehoor/gevoel schakelen, of nog iets beter: hetzelfde idee alleen beginnend met iets grotere stappen en dan geleidelijk naar wat kleiner (de R380 is daar een mooi voorbeeld van, zeker als je er een 6e bij hebt dmv de overdrive).
In de laagste versnellingen heb je meestal torque genoeg om ook buiten het optimale toeren gebied nog genoeg trekkracht te ontwikkelen (en heb je die niet vanwege bijv een zware kar, dan heb je altijd nog Low), en naar mate je harder rijdt en dus verschillende (rol, lucht etc) weerstanden optellen en je liever niet alsmaar hoog in de toeren blijft worden de stappen kleiner zodat je die versnelling kan kiezen om in het goede toerengebied te blijven.
(Ik heb dit zo ook op mijn fiets, maar zal dit even niet verder uitwerken.)
Bij de rare 6-bak moet je heel braaf veel schakelen, of heel goed weten waar de grote en de kleine stappen zitten. Bijv. terugschakelen om een hellinkje te nemen, of iets vlot in te halen: vanuit 6 is 5 een aardige stap en 4 nog een tikje meer, vanuit 5 is 4 een heel klein stapje, en 3 is minimaal nodig om werkelijk iets voor te stellen. Bij een eenvoudige helling of inhaal-actie is daar nog mee te leven, maar als je een gemengd parcours met haarspelden en gewone bochten helling op gaat, en die helling ook nog eens varieert van licht stijgend via gewoon stijgend tot echt steil, en als je dan gewoon bent voor een haarspeld 2 versnellingen terug te gaan, en verder naar bevind van zaken te schakelen dan is die 6 bak meer een spookhuis, met steeds verrassingen om de hoek.
Misschien schakel ik erg gevoelig (of ongevoelig of juist overgevoelig, zo je wilt), maar het gaat alleen echt lekker als je hetzij goed bijhoudt waar je zit en wat je wilt danwel wanneer je steeds rap alle versnellingen doorloopt. Ik verkies gewoonlijk ietsje luier schakelen en dan dus soms met twee versnellingen terug.
Het mooiste zie je het "rare" als je in de versnellingen grafiek gewoon eens uitzet welk toeren-traject je doorloopt bij het schakelen bij een bepaald toerental (de gewenste max.toeren bij het opschakelen en de gewenste min.toeren bij het afschakelen). Bij een R380 (eventueel met overdrive) wordt het een regelmatige zaagtand met alleen iets grotere tanden in het begin, bij de zesbak krijg je een onregelmatige zaagtand, en ook heel verschillende plaatjes bij op en neer schakelen.
Als je een "streef-toerental" kiest, dwz een toerental dat je minimaal wilt houden na opschakelen (of wat je maximaal wilt bij het afschakelen) heb je dus werkelijk een grafiek/tabel in je hoofd nodig (of een stukje "artificial intelligence" die je de opties steeds weer voorrekent).
Bij de "intuitieve" R380 is het toerental na op en afschakelen gewoon (bijna) direct gerelateerd aan het eerdere toerental, dus zonder tabellen en/of grafieken in je kop (of voor je hoofd) op gehoor en gevoel te doen.
Groeten MarcS