2.4 Puma beter of minder dan Td5?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re:2.4 Puma beter of minder dan Td5?

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2013, 20:59

Roger B. schrijft:
marc, jij klaagt altijd over die overbrengingen.....

ik rij niet op tabelletjes van overbrengingen, snelheid en daarbij horende toeren, maar gewoon op gevoel en gehoor, en met de 130 van ed nergens last van gehad, niet zonder aanhanger, niet met lege aanhanger, en niet met de D2 op de aanhanger... ik zie het probleem van die bak dan ook echt niet hoor..

Da's het probleem nu juist.

Ik rijd ook graag op gehoor en gevoel, alleen moet je met de rare 6-bak eigenlijk precies weten in welke versnelling je zit en bij welke toeren omdat één versnelling op of neer de ene keer een heel grote stap is en de andere keer juist een kleine.

Een "intuitieve" versnellingsbak doet hetzij gewoon steeds een bepaald percentage (dan kan je werkelijk op gehoor/gevoel schakelen, of nog iets beter: hetzelfde idee alleen beginnend met iets grotere stappen en dan geleidelijk naar wat kleiner (de R380 is daar een mooi voorbeeld van, zeker als je er een 6e bij hebt dmv de overdrive).

In de laagste versnellingen heb je meestal torque genoeg om ook buiten het optimale toeren gebied nog genoeg trekkracht te ontwikkelen (en heb je die niet vanwege bijv een zware kar, dan heb je altijd nog Low), en naar mate je harder rijdt en dus verschillende (rol, lucht etc) weerstanden optellen en je liever niet alsmaar hoog in de toeren blijft worden de stappen kleiner zodat je die versnelling kan kiezen om in het goede toerengebied te blijven.
(Ik heb dit zo ook op mijn fiets, maar zal dit even niet verder uitwerken.)

Bij de rare 6-bak moet je heel braaf veel schakelen, of heel goed weten waar de grote en de kleine stappen zitten. Bijv. terugschakelen om een hellinkje te nemen, of iets vlot in te halen: vanuit 6 is 5 een aardige stap en 4 nog een tikje meer, vanuit 5 is 4 een heel klein stapje, en 3 is minimaal nodig om werkelijk iets voor te stellen. Bij een eenvoudige helling of inhaal-actie is daar nog mee te leven, maar als je een gemengd parcours met haarspelden en gewone bochten helling op gaat, en die helling ook nog eens varieert van licht stijgend via gewoon stijgend tot echt steil, en als je dan gewoon bent voor een haarspeld 2 versnellingen terug te gaan, en verder naar bevind van zaken te schakelen dan is die 6 bak meer een spookhuis, met steeds verrassingen om de hoek.

Misschien schakel ik erg gevoelig (of ongevoelig of juist overgevoelig, zo je wilt), maar het gaat alleen echt lekker als je hetzij goed bijhoudt waar je zit en wat je wilt danwel wanneer je steeds rap alle versnellingen doorloopt. Ik verkies gewoonlijk ietsje luier schakelen en dan dus soms met twee versnellingen terug.

Het mooiste zie je het "rare" als je in de versnellingen grafiek gewoon eens uitzet welk toeren-traject je doorloopt bij het schakelen bij een bepaald toerental (de gewenste max.toeren bij het opschakelen en de gewenste min.toeren bij het afschakelen). Bij een R380 (eventueel met overdrive) wordt het een regelmatige zaagtand met alleen iets grotere tanden in het begin, bij de zesbak krijg je een onregelmatige zaagtand, en ook heel verschillende plaatjes bij op en neer schakelen.
Als je een "streef-toerental" kiest, dwz een toerental dat je minimaal wilt houden na opschakelen (of wat je maximaal wilt bij het afschakelen) heb je dus werkelijk een grafiek/tabel in je hoofd nodig (of een stukje "artificial intelligence" die je de opties steeds weer voorrekent).
Bij de "intuitieve" R380 is het toerental na op en afschakelen gewoon (bijna) direct gerelateerd aan het eerdere toerental, dus zonder tabellen en/of grafieken in je kop (of voor je hoofd) op gehoor en gevoel te doen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2013, 21:05

kwam van een D2 Td5 met R380 in een 130 puma, en enige probleem met de bak was de plek van de achteruit....

aangezien jij verder ook zo ongeveer de enige bent die klaagt over de bak, zal het wel aan jou liggen vrees ik.....misschien toch eens gewoon een versnelling tegelijk op en terug schakelen?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2013, 21:14

Roger B. schrijft:
kwam van een D2 Td5 met R380 in een 130 puma, en enige probleem met de bak was de plek van de achteruit....

aangezien jij verder ook zo ongeveer de enige bent die klaagt over de bak, zal het wel aan jou liggen vrees ik.....misschien toch eens gewoon een versnelling tegelijk op en terug schakelen?

De plek van de achteruit is gewoon Kl@t€, en de achteruit-beveiliging idem.
Soms wil ie net lekker in de achteruit, en nog riskanter is vlot van achteruit naar z'n 1e vooruit: om de zoveel tijd zit je dan nog steeds in de achteruit en dat kan penibel zijn. Als je echt precies en bewerkelijk moet manoeuvreren kan je beter Low kiezen en van achteruit naar 2e Low schakelen, dan zijn vergissingen schier onmogelijk.

Verder zal ik de zaagtand eens leuk uittekenen, wellicht zie je dan waar het mis gaat met het op "gehoor & gevoel" schakelen.

Groeten MarcS

PS Als je van een Defender met R380 komt, en daar stevig aan gewend bent, dan is de 6 bak sowieso even wennen, want de 6 bak schakelt in de volgende versnelling met een micro-beweging (vergeleken met de sportschool bewegingen die een R380 vraagt) ... maar daarover hoor je mij niet klagen, da's meer een gemis aan rusticiteit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2013, 21:38

die zaagtand ken ik, maar daar moet de motorkarakteristiek naast om te zeggen of die wel of niet bij de motor past...

maar geloof me, er heeft vast iemand met autotechnische ontwerpkennis over nagedacht, en die heeft besloten dat die defender ook (misschien wel vooral) met zware lading en dito aanhanger uit de voeten moet tot 80km/u en daarboven vooral lichter en zonder aanhanger
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2013, 22:48

Roger B. schrijft:
die zaagtand ken ik, maar daar moet de motorkarakteristiek naast om te zeggen of die wel of niet bij de motor past...

maar geloof me, er heeft vast iemand met autotechnische ontwerpkennis over nagedacht, en die heeft besloten dat die defender ook (misschien wel vooral) met zware lading en dito aanhanger uit de voeten moet tot 80km/u en daarboven vooral lichter en zonder aanhanger

Zal best over nagedacht zijn, maar ik heb vooral begrepen dat ze erover nagedacht hebben hoe ze de Transit spullen erin konden knutselen.

Verder lijkt mij dat je een 4x4 niet in de eerste plaats ontwikkelt als karren-tractor.

Het heeft er alle schijn van dat de 6-bak gewoon beschikbaar was, en wilde passen, niet meer dan dat, temeer omdat men eerder met de R380 en de LT77 (en met mindere vermogens) steeds een "regelmatige" bak bouwde (eventueel met een verlaagde 1º).

Anyway, zodra ik mijn zaagtandplaatjes heb geknutseld wordt het vast inzichtelijker.

Groeten MarcS

PS In ons vlakke landje maakt het allemaal niet veel uit, hier geldt natuurlijk wel het karren trekverhaal, en de close 4º-5º versnelling zijn natuurlijk ideaal om een zware kar vlot van rotonde naar rotonde door de polder te zeulen.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 02 Jan 2013, 15:59

Ik vraag me af of MarcS zich nog wel juist herinnert hoe een TD5 rijdt.
Is dat niet puur nostalgie?
Ga maar een terug naar een TD5, dan merk je de verschillen. Mijn Puma is onderin gewoon véééél sterker dan de TD5s die ik ken (inclusief mijn race TD5). En ik vind persoonlijk die zesbak erg goed en duidelijk een verbetering. Alleen van 2 naar 3 heb ik wel eens een hakkeltje. Maar hier geen problemen om de versnellingen te vinden, in tegenstelling tot sommige R380s waarbij de vierde versnelling wel eens zoek is.

Wellicht dat de emissie wetgeving nogal wat invloed heeft op het karakter van de Puma en dat daardoor het koppel in standaard tune bewust wat later loskomt. Met een Alive tuning stage 1 trekt de mijne vanaf 1500 toeren.

En daarbij is de Puma ook nog eens een stuk stiller. Dat komt denk ik vooral door dat stuk plastic op de plaats waar vroeger de klepjes zaten.

Ik heb nu ook weer een 300-Tdi en ben van mening dat de Defenders over de jaren een stuk beter geworden zijn: Puma > TD5 > Tdi
Alleen wat betreft geluid: TD5 > Puma > Tdi.

Bovenstaande wil trouwens niet zeggen dat ik een TD5 zou omruilen voor een Puma! :) :)

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jan 2013, 16:18

JoostKenya schrijft:
Ga maar een terug naar een TD5, dan merk je de verschillen. Mijn Puma is onderin gewoon véééél sterker dan de TD5s die ik ken (inclusief mijn race TD5). En ik vind persoonlijk die zesbak erg goed en duidelijk een verbetering. Alleen van 2 naar 3 heb ik wel eens een hakkeltje. Maar hier geen problemen om de versnellingen te vinden, in tegenstelling tot sommige R380s waarbij de vierde versnelling wel eens zoek is.

Wellicht dat de emissie wetgeving nogal wat invloed heeft op het karakter van de Puma en dat daardoor het koppel in standaard tune bewust wat later loskomt. Met een Alive tuning stage 1 trekt de mijne vanaf 1500 toeren.

En daarbij is de Puma ook nog eens een stuk stiller. Dat komt denk ik vooral door dat stuk plastic op de plaats waar vroeger de klepjes zaten.

Ik heb nu ook weer een 300-Tdi en ben van mening dat de Defenders over de jaren een stuk beter geworden zijn: Puma > TD5 > Tdi

Bovenstaande wil trouwens niet zeggen dat ik een TD5 zou omruilen voor een Puma! :) :)

Spijker op de kop Joost! Ik denk dat marc gewoon niet kan schakelen. ;) ;)

Gelukkig heb ik er nog een Td5 bij voor het geluid. Met de automaat volgas weg:.... genieten!! :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 02 Jan 2013, 18:42

Hoezo Ed dat ding van jullie is gewoon stil :P
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jan 2013, 19:09

JoostKenya schrijft:

Ja, Ja, ik ben natuurlijk wat nostalgisch, maar ... ik heb niet willen zeggen dat de Td5 onderin even sterk is als de Puma.

Alleen omdat een standaard Puma vanaf laten we zeggen 1500 begint en vanaf 1800 toeren met ruim torque komt, en er dan echt veel torque beschikbaar is lijkt het alsof ie onderin niets trekt.
Bij de Td5 krijg je nooit die berg torque van de Puma, en daardoor komt de trekkracht wat geleidelijker in. En ... ik denk dat ik wel een erg vriendelijke Td5 gehad heb, eentje die bij weinig toeren toch al vriendelijk liep (als je geen haast had liep hij dus heel mooi op achterlijk weinig toeren). Van de zomer reed ik nog weer een stukje bergop mee met een Td5, en kennelijk was dat een "mindere" want hij moest aardig hoog in de toeren getrapt worden om vlot door te rijden.

Een opvallend en huizenhoog verschil: de Td5 kon je makkelijk smoren, de Puma is bijna niet plat te krijgen. En een ander "gevaarlijk" verschil: met de Puma rijd je voor je er erg in hebt 70 waar je 50 mag, en 100 waar het 80 is, want zodra je boven de 1650 toeren zit trekt ie in een moeite door naar 2000-2100.

En qua schakelen: de oude R380: Het enige waar ik wel eens bleef "haken" was bij het snel van 5 naar 4. Als je de pook te rap van 5 naar 4 wilde trekken dan stond ie niet op tijd voor de "poort" van de 4º en dan had je 'm slechts in z'n vrij. En van 2 naar 3 moest je de R380 een klein momentje meer geven. Verder kon ik met de R380 eigenlijk altijd erg vlot en blindelings schakelen.

Mijn 6-bak heeft eigenlijk geen enkele hapering behalve ook hier iets meer tijd van 2 naar 3. Alleen geeft ie mij (of geeft de mijne) geen prettige feedback over het achteruit-schakelen.

Groeten MarcS

PS Als ik "moest" kiezen ... dan denk ik dat ik het gewoon niet zou weten: De Td5 is op veel vlakken "mooier", maar ook wat eigenzinnig. De R380 + (goede) overdrive is heel mooi. De Puma is echter zoveel blijer om zijn werk te verrichten - een soort jonge hond - dus rijd je gewoon veel makkelijker en vlotter.

Terug naar “Techniek”